012 LMM på LH 2,4
Moderator: backeliten
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 710
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
012 LMM på LH 2,4
Går det att köra med 012 3" LMM på ett LH2,4 styrsystem? eller komer jag bränna box eller LMM?
Johan Posth, Laxå
070-2390054
070-2390054
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: 012 LMM på LH 2,4
funkar utmärktComposth skrev:Går det att köra med 012 3" LMM på ett LH2,4 styrsystem? eller komer jag bränna box eller LMM?


Jag skulle nog personligen inte hålla på och ändra och pula med ett orginal system för mycket utan en riktig mappning av systemet.
Misstänker att du ska prova tpc tjatet å köra med 3"lmm och 968spridare.
Misstänker att du ska prova tpc tjatet å köra med 3"lmm och 968spridare.
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Men en 012LMM är FÖR LITEN FÖR 968spridare.. den är 73mm. man ska lira 77minst gärna 78mm. o de funkar. har testa själv.Roslund skrev:Jag skulle nog personligen inte hålla på och ändra och pula med ett orginal system för mycket utan en riktig mappning av systemet.
Misstänker att du ska prova tpc tjatet å köra med 3"lmm och 968spridare.
Nja tror inte riktigt på det där med större lmm och större spridare, vad hade du för avgastemp när du testade detta och gjorde du om så att bilen gick att köra på högohms?
968:or är väll högohm?
Den enda är väll å mappa skiten för å ha ett hum överhuvudtaget vad som händer när motorn får jobba lite.
Säg så här sen att när bilen är mappad på dyre firman (finns väll inte som många som kan mappa och bränna chip privat) och man senare får för sig att tex byta kam så är ju det chippet som sitter i bilen helt värdelöst eftersom det är mappat för dom grejorna som satt i bilen när den mappades, då får man ju kontakta dyre firman igen och betala en slant.
Bättre å skaffa sig ett ms och kunna mappa själv och byta ut vilka delar man vill å bara mappa om GRATIS.
Tror nog det blir mycket billigare.
En tanke bara......
968:or är väll högohm?
Den enda är väll å mappa skiten för å ha ett hum överhuvudtaget vad som händer när motorn får jobba lite.
Säg så här sen att när bilen är mappad på dyre firman (finns väll inte som många som kan mappa och bränna chip privat) och man senare får för sig att tex byta kam så är ju det chippet som sitter i bilen helt värdelöst eftersom det är mappat för dom grejorna som satt i bilen när den mappades, då får man ju kontakta dyre firman igen och betala en slant.
Bättre å skaffa sig ett ms och kunna mappa själv och byta ut vilka delar man vill å bara mappa om GRATIS.
Tror nog det blir mycket billigare.
En tanke bara......

V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 710
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
nä min bil lira bra med 968spridarena, Ja jag gjorde om motståndet så jag körde högohm. Hade en 77mm LMM med 968spridare och mappat chip av göran Viking.. Sen ett mappat tändchip av Claes Aschberger (ursäkta felstavning) som är en av sveriges skickligaste mappare. Han jobbar på Turbocenter. Bromsa med grejerna 297hk på veven. Innehöll bla värre kam. Större turbo gjord topp osv..
Okej men det chipet hade ju varit värdelöst om du hade fått för dig att byta ut något i motorn typ som jag skrev kam eller topp.
Då hade man ju fått mappa och bränt ett nytt chip..
Det blir dyrt i längden när man kan få ett potent eftermarknadssprut för typ 3 lök....
Då hade man ju fått mappa och bränt ett nytt chip..
Det blir dyrt i längden när man kan få ett potent eftermarknadssprut för typ 3 lök....
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 84
- Blev medlem: fre feb 01, 2008 2:17 pm
- Ort: Stockholm/Ekerö
- Kontakt:
Kör med 3" lmm och 0-280-150-804 eller 0-280-150-357 spridare (sitter på 740/940 trubo) och eftersom lh2.4 är ett adaptivt system så kommer boxen justera eventuella för stora/små spridare.
Finns även en formel om man vill räckna ut lite mer exakt hur stor lmm man ska ha.

Sen eftersom man ska ha turbospridare så kan man köpa färdiga motstånd på www.lgspeed.se, ta från en turbo bil eller göra ett själv om man vet vilket motstånd de ska vara.
Så här ser de från lgspeed ut:

//Tapper
Finns även en formel om man vill räckna ut lite mer exakt hur stor lmm man ska ha.
Men sen om man har en lite störra lmm än vad man ska ha så finns det juh alltid marginal att höja bränsletryckGanska enkelt, det är ju arean i LMM:en som det ska räknas på, och den får du fram genom att ta radien*radien*3,14.
Ex: diametern är 63mm, radien är då 31,5mm.
3,15cm*3,15cm*3,14 (lättare att tänka med cm som värde istället för mm)=31,15kvcm
Sen är det som sagt den procentuella ökningen på spridarna, tex 30%.
31,15*1,3=40,5kvcm
efter detta är det bara att räkna bakåt, underlättar om du har en miniräknare med "roten ur"-funktion
Men först, 40,5/3,14=12,899
Roten ur 12,899 är den nya LMM:ens radie, 3,59cm i detta fallet, och då blir diametern på nya LMM:en ca 72mm.
3,14 är ju pi, den finns ju alltid med när man räknar på cirklar.
Och det är ju vad detta går ut på, att beräkna area på cirklar.

Sen eftersom man ska ha turbospridare så kan man köpa färdiga motstånd på www.lgspeed.se, ta från en turbo bil eller göra ett själv om man vet vilket motstånd de ska vara.
Så här ser de från lgspeed ut:

//Tapper
Tycker detta inlägg ger mig både svaret och inte.Tapper skrev:Kör med 3" lmm och 0-280-150-804 eller 0-280-150-357 spridare (sitter på 740/940 trubo) och eftersom lh2.4 är ett adaptivt system så kommer boxen justera eventuella för stora/små spridare.
Finns även en formel om man vill räckna ut lite mer exakt hur stor lmm man ska ha.
Men sen om man har en lite störra lmm än vad man ska ha så finns det juh alltid marginal att höja bränsletryckGanska enkelt, det är ju arean i LMM:en som det ska räknas på, och den får du fram genom att ta radien*radien*3,14.
Ex: diametern är 63mm, radien är då 31,5mm.
3,15cm*3,15cm*3,14 (lättare att tänka med cm som värde istället för mm)=31,15kvcm
Sen är det som sagt den procentuella ökningen på spridarna, tex 30%.
31,15*1,3=40,5kvcm
efter detta är det bara att räkna bakåt, underlättar om du har en miniräknare med "roten ur"-funktion
Men först, 40,5/3,14=12,899
Roten ur 12,899 är den nya LMM:ens radie, 3,59cm i detta fallet, och då blir diametern på nya LMM:en ca 72mm.
3,14 är ju pi, den finns ju alltid med när man räknar på cirklar.
Och det är ju vad detta går ut på, att beräkna area på cirklar.
Sen eftersom man ska ha turbospridare så kan man köpa färdiga motstånd på www.lgspeed.se, ta från en turbo bil eller göra ett själv om man vet vilket motstånd de ska vara.
Så här ser de från lgspeed ut:
//Tapper
Om jag skall köra 0-280-150-357 spridare på min b230F maskin måste jag då ha motstånd eller fixar boxen det själv?
Föredetta Vw Freak! Bygger Corrado vr6.
-012 går alldeles utmärkt på LH2.4 med 968'or
viking har ett chip som spelar utmärkt med grejerna åxå om man kör turbo..
När man klämmer på 968'or på en 940turbo t.ex brukar man bygla spridarmotståndet, så du behöver nog inget på din GL.. ohmmät dom och ohmmät originalspridarna och se skillnaden.
//Erik
viking har ett chip som spelar utmärkt med grejerna åxå om man kör turbo..

När man klämmer på 968'or på en 940turbo t.ex brukar man bygla spridarmotståndet, så du behöver nog inget på din GL.. ohmmät dom och ohmmät originalspridarna och se skillnaden.
//Erik

- backeliten
- MS-Guru
- Inlägg: 938
- Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
- Ort: Örnsköldsvik
- Kontakt:
Som tur är så är ju originalstyrsystem baserad på luftmassamätare, dvs den kommer alltid att mäta luftmängden och ge soppa därefter. Hade det varit ett map-baserat system MÅSTE man mappa om efter att man har ändrat nått på motorn då lufttrycket inte är linjärt med belastning.Roslund skrev:Okej men det chipet hade ju varit värdelöst om du hade fått för dig att byta ut något i motorn typ som jag skrev kam eller topp.
Då hade man ju fått mappa och bränt ett nytt chip..
Det blir dyrt i längden när man kan få ett potent eftermarknadssprut för typ 3 lök....
Så på det hela taget så kan man nog klara sig rätt bra, fast en riktigt mappning är att föredra om man ska plocka de sista pållarna ur maskinen.
Oftast det eftermarknadschip gör är ju att feta på med mera soppa vid större luftmängder, på så vis kan man klara sig från att bränna sönder nått. Tändningen standard är rätt mild för att klara även väldigt dålig soppa, miljökrav osv. Knacksensorerna får nog jobba tillbaka tändningen en del under vissa belastningar/varvtal så att motorn inte spikar sönder.
Men jag håller ändå med om att med ett MS så slipper man gissa att det funkar, då mappar man tills det funkar. Så det må vara en lite större inlärningströskel att få det att lira, men det har man igen mångfalt senare.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
jonas.back(at)swetune.se