Laddtrycks styrning för kompressor

Diskussioner för erfaret folk
Sleepwalker
Lite mer laddtryck

Laddtrycks styrning för kompressor

Inlägg av Sleepwalker »

Finns det någon som har ett bra tips på hur jag kan lösa typ 2stegs ladd ur en kompressor?
Tanken var att den ska ladda lite snällt typ baret från tomgång och runt mitten av registret 3500rpm ska den släppas upp till 2bar.
Tänkte först på att köra både turbo och kompressor men skippade detta mest pga utrymmesbristen under huven.
Elller finns det någon som skulle kunna hjälpa till att räkna på vilken laddare som hade passat och fått en linjär kurva som börjar på 1bar från ca 1000rpm och slutar på 2-2,5bar vid varvstopp vid ca 8000rpm.
Hjälper det så kan jag säga att den ska byggas i en celica gt4.
Det finns alltid ett steg till att ta!
jacobson_se
För mycket laddtryck

Inlägg av jacobson_se »

Vad för kompressor?
Sleepwalker
Lite mer laddtryck

Inlägg av Sleepwalker »

Hade väl tänkt en Eaton m62 från Mercedes om den räcker till och klarar ge trycket annars har jag oxå kollat på en M90.
Sen är jag öppen för förslag så länge det inte är en turbo me remdrift.
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Det är ju lite synd eftersom en remdriven turbo (=centrifugalkompressor) ökar laddtrycket med varvtalet helt utan annan styrning. Det var ju ungefär det som du ville. När jag hade min vortech på corvetten hade jag ca 0.3 bar vid 3000 varv och 0.7 bar vid 5500 varv.

En displacementkompressor typ Eaton ger ungefär samma laddtryck i hela registret. Storlek väljs så att man får önskat laddtryck och samtidigt slipper övervarva den på motorns maxvarv.

Laddtrycksstyrning på en Eaton kan göras på två sätt.
1) Ett spjäll före kompressorn som stryper flödet.
2) Ett spjäll efter kompresson som släpper ut en del av luften.
jacobson_se
För mycket laddtryck

Inlägg av jacobson_se »

Att köra med ett PR på mer än 2.0 är nog inte att rekomendera på en eaton om man tittar på kompressormapparna iallafall.

http://www.eaton.com/EatonCom/ProductsS ... /index.htm

Ska man åka med höga laddtryck med kompressor så får man nog titta på en centrifugal om det ska vara någon ide.
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Annars kör du kompressor och turbo :thumbright:
Då kan du ha en kompressor som ger tryck direkt, och turbon som kommer upp i varvet.
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

att ladda två bar med vare sej m62 eller m90 vore helt förkastligt om inte motorn råkade vara på typ max 600 cc..
du skulle behöva varva den aset för att ens komma i närhet av det laddet, max ett bar är ju att rekomendera med dem å max varvtal runt 15000 om jag fattat rätt...

vad är dte för motorn den ska sittta på å ungefär vilken motoreffekt/varvtal har du utan kompressorn??
ang laddstryrningen så skulle det nog gå att lösa med hjälp av en waqstegateventil typ 60mm eller liknande. men som sagt 2 bar är nog inte rimligt. då får du fundera på å muttra dit en turbo som hjälper till med....
BMW_pelaren^^
För mycket laddtryck

Inlägg av BMW_pelaren^^ »

autorotor har feta kompresorer klarar av en hel del
DIESEL POWER
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

jag är ite så jävla hajj men dem som klarar av uppåt 2 bar är väll sånna typ turbokomprerssorer med en slungkoppling och en vxlåda som driver en moddad kompressor från turbo???
Vad jag fattat som så har man väll en del spoolupp i dem???
känns inte så kul med spool i komprressor?? eller är jagute å cycklar??
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

knotan skrev:jag är ite så jävla hajj men dem som klarar av uppåt 2 bar är väll sånna typ turbokomprerssorer med en slungkoppling och en vxlåda som driver en moddad kompressor från turbo???
Vad jag fattat som så har man väll en del spoolupp i dem???
känns inte så kul med spool i komprressor?? eller är jagute å cycklar??
Det heter centrifugalkompressor och det finns inget 'turbolag' eller 'spooluptid' i dom. Dom ger laddtryck direkt efter motorvarv utan fördröjning, men det är högre ladd vid högre motorvarv.

Här är en kompressormapp från en Vortech kompressor.

Som du ser ger den ungefär 0.7 bar vid 40.000 varv och 1.3 bar vid 50.000 varv. ( dom blåa linjerna avläst på y-axeln. Alltså 1.7 är 0.7 bar laddtryck och 2.3 är 1.3 bar laddtryck.)

Bild
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

En sådan verkar ju inte gilla några 2bars laddtryck heller.
Jag tror ändå att kombination av kompressor och turbo är bäst för laddtryck från start och höga ladd på höga varv.

Då skulle man ju inte ha centrifugal kompressor utan en skruv eller roots el. dyl.

Skruv tror jag är bättre om man vill ladda lite mer med kompressorn, en roots brukar väl tappa verkningsgrad rätt kraftigt över ca 0,5bars ladd?
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Det finns värre modeller för mer effekt och högre laddtryck.

Tex: http://www.vortechsuperchargers.com/pro ... cat_key=24

Fits engines up to 1,400*+ horsepower
Maximum airflow: 2,000* CFM
Maximum boost pressure: 32 PSI ( = 2.2 bar )
Absolute maximum impeller speed: 60,000 RPM
Adiabatic efficiency: 77%
Sleepwalker
Lite mer laddtryck

Inlägg av Sleepwalker »

Kollade på en centifugal i början men saken är att jag vill ha bra me tryck redan från 1000rpm och det verkar inte den kunna ge.
Och roots börjar ju tröttna ganska fort.
Så en skruv vore väl vad som skulle passa mig.
I värsta fall så får jag väl kasta på en snurra oxå.

Skall monteras på en Celica GT4 så är ju lite platsbrist oxå.
Sen är den ju totalt stendöd innan 3500rpm orginal.

Kollade lite annars på att styra laddet från kompressorn med en stor wastegate och låta en elektrisk laddtrycksstyrning sköta regleringen av den.

Anledningen till att jag kollar på enbart kompressor är att jag vill ha mycke effekt redan när man kliver på pedalen.

Kanske lika bra att jag ringer killarna på ENEM och ser vad dom har att rekomendera.

Men nån som har fler idér så skriv annars lägger jag ner tanken på detta projekt.
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

En centrifugalare ger inte mycket vid 1000 rpm, det är sant.

Varför vill du ha lägre laddtryck i nedre registret med displacementkompressorn? Normalt beköver man ingen laddtrycksstyrning alls med kompressormatade motorer. Man styr ju önsklat laddtryck med storleken på remhjulen.
Sleepwalker
Lite mer laddtryck

Inlägg av Sleepwalker »

Föratt få lite av karaktären som en motor med både turbo och kompressor har.
Bra tryck från låga och sen när turbon kommer så bär det av typ.
Och kunde man få kompressorn att ladda i 2 steg eller rent av öka med varvtalet så får man ju lite av karaktären men slipper en pryl till under huven.
Sen tror jag att det hade blivit ett jävligt skönt register kör mässigt om laddet ökade med varvtalet.
Ju mer du varvar desto mer skjuter det på......om du e me på hur jag tänker.
Skriv svar