Laddtrycks styrning för kompressor
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 40
- Blev medlem: sön feb 01, 2004 11:49 pm
Laddtrycks styrning för kompressor
Finns det någon som har ett bra tips på hur jag kan lösa typ 2stegs ladd ur en kompressor?
Tanken var att den ska ladda lite snällt typ baret från tomgång och runt mitten av registret 3500rpm ska den släppas upp till 2bar.
Tänkte först på att köra både turbo och kompressor men skippade detta mest pga utrymmesbristen under huven.
Elller finns det någon som skulle kunna hjälpa till att räkna på vilken laddare som hade passat och fått en linjär kurva som börjar på 1bar från ca 1000rpm och slutar på 2-2,5bar vid varvstopp vid ca 8000rpm.
Hjälper det så kan jag säga att den ska byggas i en celica gt4.
Tanken var att den ska ladda lite snällt typ baret från tomgång och runt mitten av registret 3500rpm ska den släppas upp till 2bar.
Tänkte först på att köra både turbo och kompressor men skippade detta mest pga utrymmesbristen under huven.
Elller finns det någon som skulle kunna hjälpa till att räkna på vilken laddare som hade passat och fått en linjär kurva som börjar på 1bar från ca 1000rpm och slutar på 2-2,5bar vid varvstopp vid ca 8000rpm.
Hjälper det så kan jag säga att den ska byggas i en celica gt4.
Det finns alltid ett steg till att ta!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 40
- Blev medlem: sön feb 01, 2004 11:49 pm
Det är ju lite synd eftersom en remdriven turbo (=centrifugalkompressor) ökar laddtrycket med varvtalet helt utan annan styrning. Det var ju ungefär det som du ville. När jag hade min vortech på corvetten hade jag ca 0.3 bar vid 3000 varv och 0.7 bar vid 5500 varv.
En displacementkompressor typ Eaton ger ungefär samma laddtryck i hela registret. Storlek väljs så att man får önskat laddtryck och samtidigt slipper övervarva den på motorns maxvarv.
Laddtrycksstyrning på en Eaton kan göras på två sätt.
1) Ett spjäll före kompressorn som stryper flödet.
2) Ett spjäll efter kompresson som släpper ut en del av luften.
En displacementkompressor typ Eaton ger ungefär samma laddtryck i hela registret. Storlek väljs så att man får önskat laddtryck och samtidigt slipper övervarva den på motorns maxvarv.
Laddtrycksstyrning på en Eaton kan göras på två sätt.
1) Ett spjäll före kompressorn som stryper flödet.
2) Ett spjäll efter kompresson som släpper ut en del av luften.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Att köra med ett PR på mer än 2.0 är nog inte att rekomendera på en eaton om man tittar på kompressormapparna iallafall.
http://www.eaton.com/EatonCom/ProductsS ... /index.htm
Ska man åka med höga laddtryck med kompressor så får man nog titta på en centrifugal om det ska vara någon ide.
http://www.eaton.com/EatonCom/ProductsS ... /index.htm
Ska man åka med höga laddtryck med kompressor så får man nog titta på en centrifugal om det ska vara någon ide.
Annars kör du kompressor och turbo
Då kan du ha en kompressor som ger tryck direkt, och turbon som kommer upp i varvet.

Då kan du ha en kompressor som ger tryck direkt, och turbon som kommer upp i varvet.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
att ladda två bar med vare sej m62 eller m90 vore helt förkastligt om inte motorn råkade vara på typ max 600 cc..
du skulle behöva varva den aset för att ens komma i närhet av det laddet, max ett bar är ju att rekomendera med dem å max varvtal runt 15000 om jag fattat rätt...
vad är dte för motorn den ska sittta på å ungefär vilken motoreffekt/varvtal har du utan kompressorn??
ang laddstryrningen så skulle det nog gå att lösa med hjälp av en waqstegateventil typ 60mm eller liknande. men som sagt 2 bar är nog inte rimligt. då får du fundera på å muttra dit en turbo som hjälper till med....
du skulle behöva varva den aset för att ens komma i närhet av det laddet, max ett bar är ju att rekomendera med dem å max varvtal runt 15000 om jag fattat rätt...
vad är dte för motorn den ska sittta på å ungefär vilken motoreffekt/varvtal har du utan kompressorn??
ang laddstryrningen så skulle det nog gå att lösa med hjälp av en waqstegateventil typ 60mm eller liknande. men som sagt 2 bar är nog inte rimligt. då får du fundera på å muttra dit en turbo som hjälper till med....
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön dec 09, 2007 11:02 pm
- Ort: HELSINGBORG
jag är ite så jävla hajj men dem som klarar av uppåt 2 bar är väll sånna typ turbokomprerssorer med en slungkoppling och en vxlåda som driver en moddad kompressor från turbo???
Vad jag fattat som så har man väll en del spoolupp i dem???
känns inte så kul med spool i komprressor?? eller är jagute å cycklar??
Vad jag fattat som så har man väll en del spoolupp i dem???
känns inte så kul med spool i komprressor?? eller är jagute å cycklar??
Det heter centrifugalkompressor och det finns inget 'turbolag' eller 'spooluptid' i dom. Dom ger laddtryck direkt efter motorvarv utan fördröjning, men det är högre ladd vid högre motorvarv.knotan skrev:jag är ite så jävla hajj men dem som klarar av uppåt 2 bar är väll sånna typ turbokomprerssorer med en slungkoppling och en vxlåda som driver en moddad kompressor från turbo???
Vad jag fattat som så har man väll en del spoolupp i dem???
känns inte så kul med spool i komprressor?? eller är jagute å cycklar??
Här är en kompressormapp från en Vortech kompressor.
Som du ser ger den ungefär 0.7 bar vid 40.000 varv och 1.3 bar vid 50.000 varv. ( dom blåa linjerna avläst på y-axeln. Alltså 1.7 är 0.7 bar laddtryck och 2.3 är 1.3 bar laddtryck.)

En sådan verkar ju inte gilla några 2bars laddtryck heller.
Jag tror ändå att kombination av kompressor och turbo är bäst för laddtryck från start och höga ladd på höga varv.
Då skulle man ju inte ha centrifugal kompressor utan en skruv eller roots el. dyl.
Skruv tror jag är bättre om man vill ladda lite mer med kompressorn, en roots brukar väl tappa verkningsgrad rätt kraftigt över ca 0,5bars ladd?
Jag tror ändå att kombination av kompressor och turbo är bäst för laddtryck från start och höga ladd på höga varv.
Då skulle man ju inte ha centrifugal kompressor utan en skruv eller roots el. dyl.
Skruv tror jag är bättre om man vill ladda lite mer med kompressorn, en roots brukar väl tappa verkningsgrad rätt kraftigt över ca 0,5bars ladd?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Det finns värre modeller för mer effekt och högre laddtryck.
Tex: http://www.vortechsuperchargers.com/pro ... cat_key=24
Fits engines up to 1,400*+ horsepower
Maximum airflow: 2,000* CFM
Maximum boost pressure: 32 PSI ( = 2.2 bar )
Absolute maximum impeller speed: 60,000 RPM
Adiabatic efficiency: 77%
Tex: http://www.vortechsuperchargers.com/pro ... cat_key=24
Fits engines up to 1,400*+ horsepower
Maximum airflow: 2,000* CFM
Maximum boost pressure: 32 PSI ( = 2.2 bar )
Absolute maximum impeller speed: 60,000 RPM
Adiabatic efficiency: 77%
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 40
- Blev medlem: sön feb 01, 2004 11:49 pm
Kollade på en centifugal i början men saken är att jag vill ha bra me tryck redan från 1000rpm och det verkar inte den kunna ge.
Och roots börjar ju tröttna ganska fort.
Så en skruv vore väl vad som skulle passa mig.
I värsta fall så får jag väl kasta på en snurra oxå.
Skall monteras på en Celica GT4 så är ju lite platsbrist oxå.
Sen är den ju totalt stendöd innan 3500rpm orginal.
Kollade lite annars på att styra laddet från kompressorn med en stor wastegate och låta en elektrisk laddtrycksstyrning sköta regleringen av den.
Anledningen till att jag kollar på enbart kompressor är att jag vill ha mycke effekt redan när man kliver på pedalen.
Kanske lika bra att jag ringer killarna på ENEM och ser vad dom har att rekomendera.
Men nån som har fler idér så skriv annars lägger jag ner tanken på detta projekt.
Och roots börjar ju tröttna ganska fort.
Så en skruv vore väl vad som skulle passa mig.
I värsta fall så får jag väl kasta på en snurra oxå.
Skall monteras på en Celica GT4 så är ju lite platsbrist oxå.
Sen är den ju totalt stendöd innan 3500rpm orginal.
Kollade lite annars på att styra laddet från kompressorn med en stor wastegate och låta en elektrisk laddtrycksstyrning sköta regleringen av den.
Anledningen till att jag kollar på enbart kompressor är att jag vill ha mycke effekt redan när man kliver på pedalen.
Kanske lika bra att jag ringer killarna på ENEM och ser vad dom har att rekomendera.
Men nån som har fler idér så skriv annars lägger jag ner tanken på detta projekt.
Det finns alltid ett steg till att ta!
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 40
- Blev medlem: sön feb 01, 2004 11:49 pm
Föratt få lite av karaktären som en motor med både turbo och kompressor har.
Bra tryck från låga och sen när turbon kommer så bär det av typ.
Och kunde man få kompressorn att ladda i 2 steg eller rent av öka med varvtalet så får man ju lite av karaktären men slipper en pryl till under huven.
Sen tror jag att det hade blivit ett jävligt skönt register kör mässigt om laddet ökade med varvtalet.
Ju mer du varvar desto mer skjuter det på......om du e me på hur jag tänker.
Bra tryck från låga och sen när turbon kommer så bär det av typ.
Och kunde man få kompressorn att ladda i 2 steg eller rent av öka med varvtalet så får man ju lite av karaktären men slipper en pryl till under huven.
Sen tror jag att det hade blivit ett jävligt skönt register kör mässigt om laddet ökade med varvtalet.
Ju mer du varvar desto mer skjuter det på......om du e me på hur jag tänker.
Det finns alltid ett steg till att ta!