För att bibehålla original volym på kanaler och storlek på ventiler men ändå öka effekt så gäller det att verkligen skapa "fri sikt". Svetsningen och omflyttning av kanaler tog månader. Sen när vi beställde insuget från en känd leverantör så visade det sig att det knappt flödade mer än original. Så då blev det att bygga några insug innan allt fungerade som önskat. Så när det var dags att sätta ihop allt så hade det råkat bli så att avgaskanalerna förvisso flödade bra, men att dom var så breda att stötstängerna skrapade i kanalen med råge var ju en annan femma. Då var det bara att bygga nya lyftare med offset, efter tredje settet så var vi längst ut och ändå fungerade det inte...då blev det till att övertyga T&D att dom måste bygga Vippor som vi vill ha dom...det tyckte inte dom. Men nu är i alla fall T&D vippor med max + offset på väg.
Sista utmaningen innan bromsning har varit att bygga elsystemet INNUTI plenumet. Spridarna sitter på "stands" mitt i centrum på runners-inloppet innuti plenumet....nu är det också avklarat. Så det enda som är kvar nu är att bygga resten av elsystemet, få de separata tändspolarna levererade och sen bromsa motor.
Vi får hoppas att den håller ihop. Skulle vart najs med torrsump, men det får vi ju inte ha...
Bilden visar hur plenumet ser ut invändigt innan radier, stands, spridare, rails och kablage är monterat.
