Turbokonvertering 2t!

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
funkis_jackson
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: sön nov 12, 2006 4:45 pm
Ort: Åkersberga/Stockholm

Turbokonvertering 2t!

Inlägg av funkis_jackson »

Halloj!
Skall nu under kommande vecka dra igång med ett projekt om att turbokonvertera min DTR -04a.

Däremot har jag funderat över lite småsaker.

Skall man köra sugturbo eller trycka igenom förgasaren?
Om man ska trycka igenom förgasaren, hur löser man detta smidigast? Vad måste byggas om? Box runt förgasaren eller täta och leda ner laddtryck i flottörhuset?

Suger man igenom så slipper man ju självklar trycktätningen utav förgasaren, och får väll en fördel i bättre atomisering utav bränslet.
Dock hamnar ju förgasaren en bit ifrån cylindern dock, hur funkar detta?
Kommer helvetet bli snudd på omöjligt att starta eftersom den lilla cylindervolymen gör så att inga gaser sugs in när man kickar bara?

Skulle det finnas några fördelar med att köra E85 på en sådan här maskin eller blir det bara pannkaka då man inte kan dra nytta utav den lilla kylande effekten, eftersom laddtrycket inte kommer bli högt alls?

Metanol kanske?
Fördel är väll mer effekt, nackdel är väll att det sliter hårt på tätningar, man måste ha dyrare ricinolja, likaså blir bränslet både dyrare och svårare att få tag på?

Spåna på med idéer och tankar, jag är öppen för förslag!
Det är hårt - När man lever hårt
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

har du några mått på turbon du har fått tag på??
inducer å exducer på bägge sidor.
sen hur många CC op motorn??¨
vilka varvtal har du räknat med att motorn jobbar under??
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

tror inte det finns några "skall"eller "ska" när det gäller typ av system :wink: .
vad som behövs göra med förgasaren beror på villken förgasare som det
gäller!men problemet brukar vara att få den att leverera minst dubbelt så
mycket bränsle med hyfsad kontroll(med mettis minst 4ggr så mycket).
sen vill nog en 2tmotor släppa laddtrycket rakt igenom i överlappsfasen
och det kan nog ställa till problem!(dessutom att få ut olja till turbon)
även att hitta en turbo som orkar vakna med det lilla avgasflödet som
blir vid 5-10hp kan bli svårt och iallafall dyrt!

/F
funkis_jackson
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: sön nov 12, 2006 4:45 pm
Ort: Åkersberga/Stockholm

Inlägg av funkis_jackson »

knotan skrev:har du några mått på turbon du har fått tag på??
inducer å exducer på bägge sidor.
sen hur många CC op motorn??¨
vilka varvtal har du räknat med att motorn jobbar under??
Snurran är på 50cc just men allt kan komma och ändras.
Varvtal? Tills det rasar typ =)

Nu har jag inte tillgång till skjutmått eller dyl. men det är fan inte stort iaf.

Trial n' error tänkte jag gå efter, det värsta som händer är att allt går åt pipan och då lär inte jag gråta floder eftersom projektet hitills inte kostat mer än kolvringar och packningar till motorn, och typ där kommer kostnaderna att sluta.

Svetsandet, alla rörbitar osv tar jag från skolan och aggregatet fick jag utav en polare igår.
Det är hårt - När man lever hårt
funkis_jackson
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: sön nov 12, 2006 4:45 pm
Ort: Åkersberga/Stockholm

Inlägg av funkis_jackson »

fredde_vit_pv skrev:tror inte det finns några "skall"eller "ska" när det gäller typ av system :wink: .
vad som behövs göra med förgasaren beror på villken förgasare som det
gäller!men problemet brukar vara att få den att leverera minst dubbelt så
mycket bränsle med hyfsad kontroll(med mettis minst 4ggr så mycket).
sen vill nog en 2tmotor släppa laddtrycket rakt igenom i överlappsfasen
och det kan nog ställa till problem!(dessutom att få ut olja till turbon)
även att hitta en turbo som orkar vakna med det lilla avgasflödet som
blir vid 5-10hp kan bli svårt och iallafall dyrt!

/F
Oljan till turbon löser jag troligtvis med en elektrisk pump, har fördel utav att redan ha 12v och batteri i elsystemet.
Har hyffsat fjong på laddningen så skippar jag lysen blir det inte några större problem att driva en pump på några ampere.
Det är hårt - När man lever hårt
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

jag skule nog satsat på en sugturboanläggning.
tror inte du behöver bry dej om att täta turbon, om den skulle suga i sej lite olja är la knappast nått sötrre bekymmer i sammanhanget...
funkis_jackson
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: sön nov 12, 2006 4:45 pm
Ort: Åkersberga/Stockholm

Inlägg av funkis_jackson »

knotan skrev:jag skule nog satsat på en sugturboanläggning.
tror inte du behöver bry dej om att täta turbon, om den skulle suga i sej lite olja är la knappast nått sötrre bekymmer i sammanhanget...
Den är lite småglapp men snurrar fritt så det känns som skitsamma.
Vad tror du om problemet vid start?
Kan man spåna vidare nån annanstans, typ msn eller så?
Det är hårt - När man lever hårt
Användarvisningsbild
ll ll
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: fre nov 30, 2007 6:25 pm

Inlägg av ll ll »

Tycker du ska läsa på riktigt om både 2-takt och turbo och även hur du ska få det att gå ihop.
/ Jonas Sköld
funkis_jackson
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: sön nov 12, 2006 4:45 pm
Ort: Åkersberga/Stockholm

Inlägg av funkis_jackson »

Det lät jävligt tråkigt ;)
Haha, nej men man får väll läsa på sin läxa lite, men sne går jag mycket efter logiskt tänkande också.

Nu ska jag fixa cadritningar till turboflänsen så det kan tillverkas!
Det är hårt - När man lever hårt
Användarvisningsbild
Vrålapan
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: fre nov 09, 2007 11:14 pm

Inlägg av Vrålapan »

Jag läser ditt inlägg och , ser den röda tråden som råder gällande alla turboprojekt på 50cc, det är lätt att tro att det "bara är att bulta på"
Tro mig det är mycket mer jobb än så, och vad det gäller tvåtakt så är det som det skrivs ovan nog svårt med spolningen genom kanaler osv risken finns nog att man trycker laddtrycket rakt igenom motorn, laddtrycket i min kompressormatade 4-takt monkey sjönk till hälften när jag bytte till racekam med överlapp...

Nu är jag inte kunnig på turbos, men tål kompressordelens lager bensin blandningen?
sen är det nog svårt att få den lilla mångd avgaser att få snurr på allt, samt att avgasimpulserna kommer inte så jämt som på en 4-cylindrig motor ex. men nu är det visserligen 2-takt så det kanske funkar i det avseendet.

Nu låter jag kanske negativ men, jag har ju själv en del erfarenhet av liknande bygge så jag vet att det går åt MASSOR av tid, och det är ju onödigt att göra massa jobb om det sedan inte funkar, men det vore fantastiskt kul om du fick snurr på det :thumbright:
att trycka genom förgasaren är kanske inte det bästa att göra, men i mitt fall var jag tvungen och då måste man ha en vaccumförgasare, och jag tror inte att det finns så små.
Så jag rekomenderar att du suger genom turbon.
Sen måste du kompsänka motorn, så att den inte "spikar" det gör du lättast med en extra packning vid cylinderfoten.
Nu är det inte samma men kolla gärna mitt bygge på monkeybiker.net "projekt kompressormatad vrålapa"
Jag har ingenting att säga och jag tänker säga det högt!
Rod02
För mycket laddtryck
Inlägg: 189
Blev medlem: tor dec 28, 2006 6:30 pm

Inlägg av Rod02 »

"Blåsa ut i avgasröret" Vad händer om trycket i avgaset är större än laddtrycket?
funkis_jackson
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: sön nov 12, 2006 4:45 pm
Ort: Åkersberga/Stockholm

Inlägg av funkis_jackson »

Vrålapan skrev:Jag läser ditt inlägg och , ser den röda tråden som råder gällande alla turboprojekt på 50cc, det är lätt att tro att det "bara är att bulta på"
Tro mig det är mycket mer jobb än så, och vad det gäller tvåtakt så är det som det skrivs ovan nog svårt med spolningen genom kanaler osv risken finns nog att man trycker laddtrycket rakt igenom motorn, laddtrycket i min kompressormatade 4-takt monkey sjönk till hälften när jag bytte till racekam med överlapp...

Nu är jag inte kunnig på turbos, men tål kompressordelens lager bensin blandningen?
sen är det nog svårt att få den lilla mångd avgaser att få snurr på allt, samt att avgasimpulserna kommer inte så jämt som på en 4-cylindrig motor ex. men nu är det visserligen 2-takt så det kanske funkar i det avseendet.

Nu låter jag kanske negativ men, jag har ju själv en del erfarenhet av liknande bygge så jag vet att det går åt MASSOR av tid, och det är ju onödigt att göra massa jobb om det sedan inte funkar, men det vore fantastiskt kul om du fick snurr på det :thumbright:
att trycka genom förgasaren är kanske inte det bästa att göra, men i mitt fall var jag tvungen och då måste man ha en vaccumförgasare, och jag tror inte att det finns så små.
Så jag rekomenderar att du suger genom turbon.
Sen måste du kompsänka motorn, så att den inte "spikar" det gör du lättast med en extra packning vid cylinderfoten.
Nu är det inte samma men kolla gärna mitt bygge på monkeybiker.net "projekt kompressormatad vrålapa"
Just nu sitter det en 20mm fugge på men det finns klart större om man vill.
Lagerdelen gillar ej det, men turbon är redan sliten och jag tänkte pröva för skojs skull. Går det åt pipan renoverar jag aggregatet och säljer istället!

Kan det inte vara värt att köra E85 istället för kompsänkning?
Det är hårt - När man lever hårt
Användarvisningsbild
ll ll
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: fre nov 30, 2007 6:25 pm

Inlägg av ll ll »

Har du bara tänkt att prov starta eller tänkt att de ska gå och köra också?
/ Jonas Sköld
funkis_jackson
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: sön nov 12, 2006 4:45 pm
Ort: Åkersberga/Stockholm

Inlägg av funkis_jackson »

bjorbo skrev:Har du bara tänkt att prov starta eller tänkt att de ska gå och köra också?
Vad menar du nu med den kommentaren?
Det är hårt - När man lever hårt
Användarvisningsbild
Vrålapan
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: fre nov 09, 2007 11:14 pm

Inlägg av Vrålapan »

funkis_jackson skrev:
bjorbo skrev:Har du bara tänkt att prov starta eller tänkt att de ska gå och köra också?
Vad menar du nu med den kommentaren?
Jag förstår helt och fullt!
Det är skillnad på att skruva ihop något för att det är kul att testa och det funkar i 1 timme.
men ska man ha det så att det bara är att köra, som em vanlig man på gatorna...
tusan nu blev det ju inledningen till Fantomen jag började skriva på?

Jag har ju byggt min Apa för att jag bara ska kunna vrida på nyckel o köra utan meck eller strul

På frågan om E85 så kan du använda dig av det istället för kompsänk, men då blir allt lite på en höft bara. om du inte vet vad det innebär i motsvarande komp...
Själv kompsänkte jag till 6.5:1 för att kunna ladda så mycket som möjligt, och i om detta så har jag god marginal till spikning nu när jag inte laddar så mycket, men som alla andra här så vill jag ju också ladda så mycket det går :twisted: :thumbright:
Jag har ingenting att säga och jag tänker säga det högt!
Skriv svar