hmm ja förstår förste talare i denna diskution att man vid en annan kamslipning skulle få två sylindrar å tända på samma gång å sprida vridmoment pikarna lite från varnadra.. vet dock inte hur mycket detta skulle ge på en bil i mera grepp då man har rätt mycket levande massa innan hjulen.. kan inte yttra mig om detta i nu läget. tänkte mest den levande energin i svänghjul å koppling.
angångede andra talande med avsende på anatal grader mellan tändnigarna så skulle de med en synetrisk motor (de flesta raka motorer) tex 4:a inte på verka mer än att du tände två cylindrar åtgånen på en fyrcylindrig motor (genom att bara slipa om kammen å inte röra veven). kan inte färstå vad de skulle bli för skillnad momentant om man tände två samtidigt mer än mer ett ökat momentant vrid på vevaxeln under den tid förbränningstakten verkar och där av vridmoment momentant ökar. du får vid denna tid punkt två krafter som samverkar men oftast iaf med en motor med tändnigs följden 1432 så kommer de cylindrana vara i tändning vara i antingen ytterst eller som värst cylinder 2 och 3, då kommer (i värsata vall med avseeende på tröghetmoment) cylinder två och tre samvärka (mot viss tröghetsgeomerti) men visst skulle de ge mer belastning momentant på vevaxeln jämfört med vanlig 1432 tändning) och det är endast på vevaxeln och endast där och ingen annan stans i motorn som jag ser en ökad belastning på motorn?! rätta mig gärna om jag har fel. förstår inte vad massan har med detta att göra. förutom massan i vevaxeln sulle jämna ut virdmonentpiken till växlellådan mer ju större massan är, däremot så med större massa (generellt med avseende på veven) ge en större belastning mellan cylinder 3 och 4 (och 1 och 2 men då de är 3-4 som kommer ta upp den större delen av vridmoment skillnaden väljer jag att tala om den). Om vi pratar en vanlig fyra med cylindrarna räknat från fronten och 4:e cylindern mot växellådan) allt beroende på trögheten hos vevaxel assamblyn (veaxel vevstake och kolv). visst högre tröghtesmoment åt assamblyn är bättre mot de ytter kompnenterna men en högre vrimonentesskillnad mellan cyylinder 2,3 och 4 skulle inträffa ja.
om de är de föregående talare pratar om så ja då är de rätt i min mening. försökte förklara lite vidare i bregreppet.. men ja kan inte tillägga något till diskutionen ifråga o de sgulle generara mer grepp å bättre tider inom dragracin med bilar tyvär.
kan ha missat något när jag skriver detta är inte helt nyker nu.. varit på kåren
mvh kristoffer