Turbokonvertering 2t!

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
funkis_jackson
För mycket laddtryck

Inlägg av funkis_jackson »

Vrålapan skrev:
funkis_jackson skrev: Vad menar du nu med den kommentaren?
Jag förstår helt och fullt!
Det är skillnad på att skruva ihop något för att det är kul att testa och det funkar i 1 timme.
men ska man ha det så att det bara är att köra, som em vanlig man på gatorna...
tusan nu blev det ju inledningen till Fantomen jag började skriva på?

Jag har ju byggt min Apa för att jag bara ska kunna vrida på nyckel o köra utan meck eller strul

På frågan om E85 så kan du använda dig av det istället för kompsänk, men då blir allt lite på en höft bara. om du inte vet vad det innebär i motsvarande komp...
Själv kompsänkte jag till 6.5:1 för att kunna ladda så mycket som möjligt, och i om detta så har jag god marginal till spikning nu när jag inte laddar så mycket, men som alla andra här så vill jag ju också ladda så mycket det går :twisted: :thumbright:
Det är ett budgetbygge, jag är nöjd om det funkar i en timme typ ;)
Har aldrig varit känd för driftsäkerhet på mina tvåtaktare ;)
Det är hårt - När man lever hårt
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

kompsänkning är nog ingen höäjdare i sammaanget då man lär kräva högsta möjliga effekt baar för att få igång turbon.

skulle tro att det är gott nog med å köra på tex v-power. lär inte få upp så hiskeliga laddtryck så spik lär bli nått större problem...

lagerdelen i turbon kommer aldrig i kontakt med bräsnlet. problemet med å köra turbon på sugsidan är at under dellast å lite högre varv (tex vid motorbroms ) så kommer undertrycket suga i sej olja från turbons lagerdel genom tätningarna.
MEN nu tror jag dels inte att motorn kommer skapa så speciellt mycket undertryck att det är nån större risk för detta utom på motorbroms från väldigt höga varv å mao inga längre stunder.
sen dels så kommer du inte behöva köra med några höga oljetryck på lagerdelen så då minskar problemet ännu mer...
funkis_jackson
För mycket laddtryck

knotan skrev:kompsänkning är nog ingen höäjdare i sammaanget då man lär kräva högsta möjliga effekt baar för att få igång turbon.

skulle tro att det är gott nog med å köra på tex v-power. lär inte få upp så hiskeliga laddtryck så spik lär bli nått större problem...

lagerdelen i turbon kommer aldrig i kontakt med bräsnlet. problemet med å köra turbon på sugsidan är at under dellast å lite högre varv (tex vid motorbroms ) så kommer undertrycket suga i sej olja från turbons lagerdel genom tätningarna.
MEN nu tror jag dels inte att motorn kommer skapa så speciellt mycket undertryck att det är nån större risk för detta utom på motorbroms från väldigt höga varv å mao inga längre stunder.
sen dels så kommer du inte behöva köra med några höga oljetryck på lagerdelen så då minskar problemet ännu mer...
Bra, en som är med på mina teorier om oljan.

Frågan är vad man kan använda som elektrisk pump, några tips?
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

funkis_jackson skrev:
knotan skrev:kompsänkning är nog ingen höäjdare i sammaanget då man lär kräva högsta möjliga effekt baar för att få igång turbon.

Bra, en som är med på mina teorier om oljan.

jaddu.
vet inte säkert men en typ förpump från nån vanlig bil lär väll funka ett tag å sen måset man ha nån typ av regulator som håller trycket til en rimlig nivå. typ ett kilo lr så..
sen lär du nog vilja ha en rätt bra volym å oljan, vet inte hur mycket din motor rymmer men?? kanske kan funka om man bygger till en extra tank ihopkopplad med motorns olje"tank" ...
du bör nog ha typ motorns oljevolym plus en halvliter eller kanske 1-1.5 liter sammanlaggt... bör nog vara nån syntetolja men frågan är vilken sorts, har för mej att castrol ska ha en olja som är syntetisk som funkar bra med tvåtakt... kan ju inte ta vilken som helst med tanke på våtkopplingen...
funkis_jackson
För mycket laddtryck

knotan skrev:
funkis_jackson skrev: Bra, en som är med på mina teorier om oljan.

jaddu.
vet inte säkert men en typ förpump från nån vanlig bil lär väll funka ett tag å sen måset man ha nån typ av regulator som håller trycket til en rimlig nivå. typ ett kilo lr så..
sen lär du nog vilja ha en rätt bra volym å oljan, vet inte hur mycket din motor rymmer men?? kanske kan funka om man bygger till en extra tank ihopkopplad med motorns olje"tank" ...
du bör nog ha typ motorns oljevolym plus en halvliter eller kanske 1-1.5 liter sammanlaggt... bör nog vara nån syntetolja men frågan är vilken sorts, har för mej att castrol ska ha en olja som är syntetisk som funkar bra med tvåtakt... kan ju inte ta vilken som helst med tanke på våtkopplingen...
Tänkte ha separat tank och oljesystem till turbon.
Tankar om en förpump från t.ex. en 240 har jag haft redan, tänkte då montera tanken strax under turbons nivå, pumpa upp oljan till turbon och sen ha självrinning ner.

Problemet är väll i sig att en förpump inte generar något direkt tryck, utan bara flöde mer eller mindre.
Ärligt talat kommer jag inte gråta om turbon hade rasat pga otillräcklig oljetillförsel då den var gratis.
Monster91
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Monster91 »

kul att du testar:) antar att du inte är så gammal heller? typ som mig antar jag:P

Men som sagt, överladda 2taktare enligt mig är bara onödigt då du säkert bara kommer blåsa packboxarna:P om du nu ens skulle få upp något ladd!
Nos gas eller liknade hade nog varit bättre på en 2taktare skulle jag tro!

Köp en kina fyrtaktare eller nått å lek med ist!
Typ som jag och vrålapan, vars byggt på kompressor =) Det är det bästa alternativet på en enstånka som är liten..

Och oljesmörningen är nog inga större problem...

Som niklas sa(Knotan) så skall du nog inte kompsänka, är nog till å med bättre om du komphöjjer just i ditt fall^^ och Vpower eller nått sånt är nog bäst om du kör på!
T3N7 SUPERCHARGER EDITON!!
funkis_jackson
För mycket laddtryck

Monster91 skrev:kul att du testar:) antar att du inte är så gammal heller? typ som mig antar jag:P

Men som sagt, överladda 2taktare enligt mig är bara onödigt då du säkert bara kommer blåsa packboxarna:P om du nu ens skulle få upp något ladd!

Typ som jag och vrålapan, vars byggt på kompressor =) Det är det bästa alternativet på en enstånka som är liten..

Som niklas sa(Knotan) så skall du nog inte kompsänka, är nog till å med bättre om du komphöjjer just i ditt fall^^ och Vpower eller nått sånt är nog bäst om du kör på!
Fyllde 19 i januari och har utöver DTRen även en fyllebaghee och en volvo 240 -78 som jag pillar med.
Jag lever efter måttot att inget är omöjligt, speciellt inte bara för att folk inte lyckats bra förrut.

Man ska vara udda, typ trycka ner en D5a i 240n eller något :)
Användarvisningsbild
raceputte
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av raceputte »

Vrålapan skrev:Jag läser ditt inlägg och , ser den röda tråden som råder gällande alla turboprojekt på 50cc, det är lätt att tro att det "bara är att bulta på"
Tro mig det är mycket mer jobb än så, och vad det gäller tvåtakt så är det som det skrivs ovan nog svårt med spolningen genom kanaler osv risken finns nog att man trycker laddtrycket rakt igenom motorn, laddtrycket i min kompressormatade 4-takt monkey sjönk till hälften när jag bytte till racekam med överlapp...

Nu är jag inte kunnig på turbos, men tål kompressordelens lager bensin blandningen?
sen är det nog svårt att få den lilla mångd avgaser att få snurr på allt, samt att avgasimpulserna kommer inte så jämt som på en 4-cylindrig motor ex. men nu är det visserligen 2-takt så det kanske funkar i det avseendet.

Nu låter jag kanske negativ men, jag har ju själv en del erfarenhet av liknande bygge så jag vet att det går åt MASSOR av tid, och det är ju onödigt att göra massa jobb om det sedan inte funkar, men det vore fantastiskt kul om du fick snurr på det :thumbright:
att trycka genom förgasaren är kanske inte det bästa att göra, men i mitt fall var jag tvungen och då måste man ha en vaccumförgasare, och jag tror inte att det finns så små.
Så jag rekomenderar att du suger genom turbon.
Sen måste du kompsänka motorn, så att den inte "spikar" det gör du lättast med en extra packning vid cylinderfoten.
Nu är det inte samma men kolla gärna mitt bygge på monkeybiker.net "projekt kompressormatad vrålapa"
Backa bandet lite nu....Kompsänkningen gör man inte genom att montera en tjockare packning vid cyl.foten om man inte tänkt ändra porttiderna drastiskt. Man bör däremot svarva om förbränningsrummet, så man behåller en korrekt klämspalt. Då klarar man spikningarna.

Små cv-fuggar sitter på tex. 4t vespor typ TWS Panda, men det går lika bra/bättre att trycka genom en trottelfugge också, bara man trycksätter översidan på trotteln(vilket man måste på en cv också) också, plus flottörhuset som vanligt.

Avgaspulserna har du dubbelt så många av på en 2t, så den behöver en turbo avsedd för en dubbelt så stor 4t i teorin, men man måste se till att tryckskillnaden över motorn är densamma oavsett vilket ladd/undertryck man har, för lite mottryck i pipan, så spolar man ut färskgasen, för högt så trycker man tillbaka de förbrända gaserna i cylindern, dvs härdsmälta i bägge fallen.

Jag håller iaf med om att ett turbobygge inte är nåt man kastar dit, men går man in för det så kan man lära sig en hel del på vägen.
Monster91
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Monster91 »

funkis_jackson skrev:
Monster91 skrev:kul att du testar:) antar att du inte är så gammal heller? typ som mig antar jag:P

Fyllde 19 i januari och har utöver DTRen även en fyllebaghee och en volvo 240 -78 som jag pillar med.
Jag lever efter måttot att inget är omöjligt, speciellt inte bara för att folk inte lyckats bra förrut.

Man ska vara udda, typ trycka ner en D5a i 240n eller något :)
Hehe, aja då är du några år äldre en mig:)
Jag har samma måtto som dig, inget är omöjligt! för det mesta är det inte omöjligt, men ibland får man ju sätta gränser!

Sen som förgående skrivare sa, man lär sig under byggets gång vilket kanske är det roligaste! Jag har själv lärt mig igenom misstag, och testat massa sjuka saker, det är ju roligt att testa nått som är ovanligt...

Sen har jag haft en far som har hållt på sen han var 9-10år gammel(samma tid som jag började, började skrvua med mettis bilar, Rc bilar alltså)
så jag har alltid någon att vända mig till om jag inte skulle få iordning på nått! vilket är bra att man har så man får reda på felen om man inte skulle upptäcka dem själv...

Du har PM!
T3N7 SUPERCHARGER EDITON!!
Användarvisningsbild
Vrålapan
För mycket laddtryck

Inlägg av Vrålapan »

raceputte skrev:
Vrålapan skrev:Jag läser ditt inlägg och , ser den röda tråden som råder gällande alla turboprojekt på 50cc, det är lätt att tro att det "bara är att bulta på"
Tro mig det är mycket mer jobb än så, och vad det gäller tvåtakt så är det som det skrivs ovan nog svårt med spolningen genom kanaler osv risken finns nog att man trycker laddtrycket rakt igenom motorn, laddtrycket i min kompressormatade 4-takt monkey sjönk till hälften när jag bytte till racekam med överlapp...

Nu är jag inte kunnig på turbos, men tål kompressordelens lager bensin blandningen?
sen är det nog svårt att få den lilla mångd avgaser att få snurr på allt, samt att avgasimpulserna kommer inte så jämt som på en 4-cylindrig motor ex. men nu är det visserligen 2-takt så det kanske funkar i det avseendet.

Nu låter jag kanske negativ men, jag har ju själv en del erfarenhet av liknande bygge så jag vet att det går åt MASSOR av tid, och det är ju onödigt att göra massa jobb om det sedan inte funkar, men det vore fantastiskt kul om du fick snurr på det :thumbright:
att trycka genom förgasaren är kanske inte det bästa att göra, men i mitt fall var jag tvungen och då måste man ha en vaccumförgasare, och jag tror inte att det finns så små.
Så jag rekomenderar att du suger genom turbon.
Sen måste du kompsänka motorn, så att den inte "spikar" det gör du lättast med en extra packning vid cylinderfoten.
Nu är det inte samma men kolla gärna mitt bygge på monkeybiker.net "projekt kompressormatad vrålapa"
Backa bandet lite nu....Kompsänkningen gör man inte genom att montera en tjockare packning vid cyl.foten om man inte tänkt ändra porttiderna drastiskt. Man bör däremot svarva om förbränningsrummet, så man behåller en korrekt klämspalt. Då klarar man spikningarna.

Små cv-fuggar sitter på tex. 4t vespor typ TWS Panda, men det går lika bra/bättre att trycka genom en trottelfugge också, bara man trycksätter översidan på trotteln(vilket man måste på en cv också) också, plus flottörhuset som vanligt.

Avgaspulserna har du dubbelt så många av på en 2t, så den behöver en turbo avsedd för en dubbelt så stor 4t i teorin, men man måste se till att tryckskillnaden över motorn är densamma oavsett vilket ladd/undertryck man har, för lite mottryck i pipan, så spolar man ut färskgasen, för högt så trycker man tillbaka de förbrända gaserna i cylindern, dvs härdsmälta i bägge fallen.

Jag håller iaf med om att ett turbobygge inte är nåt man kastar dit, men går man in för det så kan man lära sig en hel del på vägen.

Hmmm.... :shock:
Du menar att man kan kompsänka med distans vid cylinderfoten?
Naturligtvis måste man justera kammen osv efter det...
Hur brukar du göra när du kompsänker motorer du sätter överladdning på?
Blir nyfiken kanske har jag missat något?
Jag har ingenting att säga och jag tänker säga det högt!
Användarvisningsbild
raceputte
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av raceputte »

Läs en gång till.

Kompsänkningen gör man inte genom att montera en tjockare packning vid cyl.foten om man inte tänkt ändra porttiderna drastiskt. Man bör däremot svarva om förbränningsrummet, så man behåller en korrekt klämspalt. Då klarar man spikningarna.

Nån kamaxel lär man inte behöva justera på en 2t....
Användarvisningsbild
SnoWFreaK
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av SnoWFreaK »

alla måste väl ha sett denna underbara 2t vespa med turbo som går som en skollad ekorre? klicka här
sen har ju tex tikka racing börja sälja turbo kit till 2t skotrar :)
Min hemsida klicka bilden!
Bild
I'm a streetracer cuz' there's more rubber up my street then on my vehicle!
Användarvisningsbild
Vrålapan
För mycket laddtryck

Inlägg av Vrålapan »

raceputte skrev:Läs en gång till.

Kompsänkningen gör man inte genom att montera en tjockare packning vid cyl.foten om man inte tänkt ändra porttiderna drastiskt. Man bör däremot svarva om förbränningsrummet, så man behåller en korrekt klämspalt. Då klarar man spikningarna.

Nån kamaxel lär man inte behöva justera på en 2t....
Jag talade naturligtvis om mina egna erfarenheter på 4-takt, något annat vore fel av mig då jag inte konverterat någon 2-takt, så det var det mitt svar gällde :D (det är nog ett skolexempel på missuppfattning)
:mrgreen:

Men gosse vad Vespan går i youtubefilmen!!!!
Jag har ingenting att säga och jag tänker säga det högt!
Användarvisningsbild
raceputte
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av raceputte »

Här står det lite matnyttigt om 2t turbobyggen. Läs och njut.

[url]http://forum.snowrider.se/forum_posts.a ... o&PN=1[url]
Användarvisningsbild
SnoWFreaK
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av SnoWFreaK »

hittade en till film om vespan där, verkar va en 200cc om ja fattat rätt?
Klicka här!
Min hemsida klicka bilden!
Bild
I'm a streetracer cuz' there's more rubber up my street then on my vehicle!
Skriv svar