...11.95 med en 155 hästars Smogmotor är absolut en utmaning.
Gnuss skrev:2ton ? My asss.
Väg en sådan bil utan en massa trams som: verktyg,full tank, reservhjul
,fet förare, mm.
Ca 1500kg skulle jag gissa.
Mch Gnuss
Gnuss skrev:2ton ? My asss.
,fet förare, mm.
Mch Gnuss
Länge sedan man kommenterade här.Jens Gustavsson skrev:kammarna är inte lite vassare det är mycke vassare än orginalJokern / Woodridge skrev:Smygtrimmade, nja det vet jag inte. Det är stenhård koll på det i USA. Bluprintade ja, men det innebär bara att man kollar upp alla spel med mera, så dom håller sig inom toleranserna som det får vara. Dom har fri duration, men måste ha original lyft på kamaxeln. Men i och med att det inte är fri komressions förhållande, så går det ju inte heller ha mycket duration på kammmen.
Visst är turbinen anpassad för motorn, helt rätt. Men man får inte ha bredare slicks än 9", bara en sån sak.
, sen är det fria hedders och utan avgassystem och när man optimerat alla mått åt rätt håll är det både mer flöde i topparna, mer kompa, lägre friktion och helt fria insprutningssystem i motorerna.
det kallar jag smygtrimning iallafall
Man får inte lätta dom mer än vad som fanns original, dessutom så är det inte säkert att det är en fördel att lätta dom.Gnuss skrev:2ton ? My asss.
,fet förare, mm.
Mch Gnuss
Jokern / Woodridge skrev:jp skrev:1980 Delta 88 med 155 hästars 307" skall enligt regelboken väga drygt 3600 + 170 pounds på startlinjen (1780kg).
...11.95 med en 155 hästars Smogmotor är absolut en utmaning.[quote="
Nä,,han åker inte med en 307:a, utan en så hemskt stor motor som en 350!!
Vad är en sån maskin "rated" (hmmm...hur stavas det?), 175hk??
Vikten borde väl vara den samma som du skrivit?
1780kg, med en 175hk? motor, en riktig utmaning i för en motor intresserad!!!
PS: Han har åkt 11,89 sek.
Hej.jp skrev:Ja, har inte 100% koll på dom där grabbarna...det är en del flyttande mellan klasser och motorkombinationer. Den som åker mest under index är väl numera en Chrysler Mini Van med turbomatad 4:a....Han åker typ 1.7 under
Jokern / Woodridge skrev:Hej.jp skrev:Ja, har inte 100% koll på dom där grabbarna...det är en del flyttande mellan klasser och motorkombinationer. Den som åker mest under index är väl numera en Chrysler Mini Van med turbomatad 4:a....Han åker typ 1.7 under
Ojj, 1,7 sek under, det var inte dåligt, men kanske inte sååå kul för puliken.
Såg entrylist, till någon tävling, att han åkte med en 350.
Hoppas det går framåt för dej, med ditt Super Stock projekt.
jag kan inte diskutera detta fullt ut då jag inte har fullt koll på reglerna och inte har jobbat med denna typ av motorsport nått än. (Jokern / Woodridge skrev:Länge sedan man kommenterade här.Jens Gustavsson skrev: kammarna är inte lite vassare det är mycke vassare än orginal, sen är det fria hedders och utan avgassystem och när man optimerat alla mått åt rätt håll är det både mer flöde i topparna, mer kompa, lägre friktion och helt fria insprutningssystem i motorerna.
det kallar jag smygtrimning iallafall
Kamaxel kan inte vara för vass, detta eftersom man inte kan ha så mycket kompression, p.g.a. reglerna.
Kompressionen bestäms ju av kamaxelns duration!!!
Mer flöde i topparna, det är möjligt, men frågan är hur, för man får inte porta dom!!!
Headers får man ha, helt rätt, och det är klart att man då försöker optimera dom för motorn.
Fria insprutnings system har man inte, det är ju stock, alltså en original klass. Stock = Standard.
Man får modifiera vissa saker, men det är väldigt strikta regler för det, eftersom det är en standard klass!!!
Läs om denna stockbil, byggd för under 100.000:-, och gick på 11,26 sek 1:a säsongen!!!
http://www.sssa.se/index.asp?sida=s_11172&hmeny=9
Ett konst-styckejp skrev:Rätt så lustigt att man får köra med fullt programmerbart sprut och fria spridare, men förgasare får inte modifieras. Men iof trottelhus måste vara original precis som venturi...
Jag tycker det är fräna klasser (Stock och Superstock), att trolla fram 50-100% mer hästar genom att förfina befintligt material.
om man inte skulle få mappa insprutarna så vore ju det att gämföra med att man inte skulle få byta munstycken i en förgasare och då skulle det inte bli många fler hk.jp skrev:Rätt så lustigt att man får köra med fullt programmerbart sprut och fria spridare, men förgasare får inte modifieras. Men iof trottelhus måste vara original precis som venturi...
Jag tycker det är fräna klasser (Stock och Superstock), att trolla fram 50-100% mer hästar genom att förfina befintligt material.