VOLVO 140 8V METANOL * Sundsvall 17-19 Aug*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende

volvo pv53 16v

Inlägg av johan johansson »

ja det var ju tråkigt med raset men det såg ju inte så farligt ut hoppas det blir ett jävla ös nästa gång ps det var jag som stog ivägen för er :D
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Danne
För mycket laddtryck

Inlägg av Danne »

Det är inte bara motorer som rasar nu även datan därav dåligt med updateringar, kan bara säga att motorn är snart ihop, höres...
Danne
micke999
Förvisad

Inlägg av micke999 »

nån som vet vad som händer här??
Tjernell
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Hupp hupp pöjkar ... har ni löst problemen ??
Användarvisningsbild
Danne
För mycket laddtryck

Inlägg av Danne »

kan bara informera er att det inte står still i garaget bara lite dålig på att uppdatera, en liten snabb resume av vad som har hänt på sistone. Efter besök nr 1 till Västerås och den grymma bromsbänken så skickade vi toppackningen med hål i toppen som följd :thumbdown: . Väl hemma revs motorn direkt svetsade och planade toppen samt blocket, svarvade om kolvarna, stökade iordning förbränningsrummen lite bättre, byggde om kylningen med 4 extra nipplar i blocket på insugssidan samt bytte ut parners grymt kassa pinnbultar som hade blivit nästan 1mm längre(riktigt bonnsmide) mot ARP och sen dit med en ny cometic stålpackning nu kan inget gå fel tänkte man :) . Provstartade motorn hemma i stativet varmkörde och allting såg bra ut, efterdrog toppen och lastade motorn och 4 veckor från första besöket satt motorn återigen i vw performance bänk men inte så länge kl 11 sköt vi toppackningen på fyran och då hade vi inte kommit nåt längre än första besöket, vad göra nu?. Vi rev av toppen och konstaterade att packningen var körd men toppen hade klarat sig ringde Mattias Stenström och fick tag i en ny packning :thumbright: och dunkade ihop toppen och igång med motorn första repan blev det en stor jävla smäll och det sprutade vatten som en vattenspridare och packningen hängde utanför=problem :( , det var kört och motorn lastades snabbt in i bilen, kl 16.00 var vi på väg hem igen med en trasig motor och hängskalle, det var för en vecka sen. Hem igen riva motorn och kan bara inse att kylningen inte är tillräcklig runt cylindrarna och med kombination av för mycket planad topp(3mm) börjar toppen svikta i däckplan och tappa tryck mot packningen. Bara att bita ihop nytt block inskaffat och då blir det som vi hade tidigare med betong till frostpluggarna samt en ny topp är också på gång, nu är det mycket väntan på all bearbetning på topp och block men vi har inte gett upp än trots LITE bekymmer på vägen, mer info kommer vi höres...
Danne
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Tråkigt att höra, men jag måste ge en eloge till er! Ni krigar som F-N :)
Pitebo
För mycket laddtryck

Inlägg av Pitebo »

Tråkigt att det jävlas för er trots tappert skruvande,

en "liten åtgärd" som inte är så dum om man åker MLS-packning är att cnc-fräsa toppen eller ännu hellre blocket så att man får en "foder" kant runt cylindrarna som sticker upp ca 5hundringar över deckytan.... jag har så på min M10:a, ca 10mm mm bred kant runt cylindrarna, även en viss rekord-hayabusa har foderuppstick för ökat packningstryck...

Lite otydlig bild kanske...
Bild

Kämpa på!
micke999
Förvisad

Inlägg av micke999 »

hörde att då gått sönder tråkigt när sånt händer!!
Användarvisningsbild
Danne
För mycket laddtryck

Inlägg av Danne »

Pitebo skrev:Tråkigt att det jävlas för er trots tappert skruvande,

en "liten åtgärd" som inte är så dum om man åker MLS-packning är att cnc-fräsa toppen eller ännu hellre blocket så att man får en "foder" kant runt cylindrarna som sticker upp ca 5hundringar över deckytan.... jag har så på min M10:a, ca 10mm mm bred kant runt cylindrarna, även en viss rekord-hayabusa har foderuppstick för ökat packningstryck...

Lite otydlig bild kanske...
Bild

Kämpa på!
Ja man kan inte ge upp om man har kommit så här långt bara att ånga på, tack för lite ideer det behövs, det är nåt sånt som vi har funderat på men är det inte svårt att få det tätt runt vattenkanalerna då packningen har en kärna i rostfritt som är ca 1mm?. Man kanske inte ska göra uppsticket så bred som 10mm det räcker kanske med 5mm då blir det inte så brant vinkel mot kylkanalerna?
Danne
Pitebo
För mycket laddtryck

Inlägg av Pitebo »

Jag var lite orolig för om det skulle bli tätt, men på min M10:a var det iaf inga problem alls, cometicpackningarna har ju ett spår rillat runt cylindrarna i "mittenskivan", bara man ser till att hålla sig inom denna rillning så går det nog att göra ett smalare "foderuppstick"
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Mattz Larsson »

varför vill ni köra med vatten i blocket? på v8or brukar man väll betonga hela blocket eller köra med block utan kylkanaler när man kör mettis. Man bör väll få ett betydligt starkare block? För ni skall väll inte ut och ruppa på gatan . Jag vet att protrucken kör med vatten men jag har inte hört någon förklaring till det men ni kanse vet och vill förklara.

Mattz
PiLlEvAN
För mycket laddtryck

Inlägg av PiLlEvAN »

varför inte pyramid ringa blocket?
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Jag har kit med pyramidringar och passande packning till Volvo, det skulle lösa dina problem.

Mvh
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

alldrig fel med vatten kylning även på en dragrace motor i blocket.
utan vatten i toppen i en ej billet topp = helt galet fel tycker jag!

jag tycker det värkar va mycke problem med så kallade pyramid ringar??

jag har en del lösningar som fungerar med packningar om det är intresant men som sakt var är nog inte packningen i sej problemet.
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Jens Gustavsson skrev:alldrig fel med vatten kylning även på en dragrace motor i blocket.
utan vatten i toppen i en ej billet topp = helt galet fel tycker jag!

jag tycker det verkar va mycke problem med så kallade pyramid ringar??

jag har en del lösningar som fungerar med packningar om det är intresant men som sakt var är nog inte packningen i sej problemet.
Problem med pyramidringar?
Har nog sålt 100st kit nu och aldrig hört någon som haft problem, har du?
Skriv svar