Ascona B

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Andreas P
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: ons dec 26, 2007 11:21 am

Inlägg av Andreas P »

Ser bra ut:)
Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Inlägg av Holger »

Tack för alla positiva kommentarer, roligt när det väcker intresse :)


ang. sälja. Vad som händer i framtiden vet man aldrig. Men jag har nog tänkt att behålla den för alltid ungefär.
Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Inlägg av Holger »

Tänkte jag kunde uppdatera med dagens bravader. Svetsat inuti bilen för att täcka igen hålen som jag fick göra för att få in min nya bakvagn. Blir skruvbart, för enkel demontering av bakvagn och justering av hjulvinklar. Inte helt klart än. Jag har även gjutit en kåpa för att få friskluft till ventilationen. Lite skönare än motorrumsluft kanske :roll:

Dagens "roligaste" stund var när jag precis tänkte packa ihop och gå hem, får för mig att gå in till förrådet och leta upp min spolarvätskebehållare. När jag gräver efter den så står jag helt plötsligt seg och fin i bollen och håller i en krängningshämmare från en gammal opel omega 2.6. Reptilhjärnan inser snabbt att den kanske passar bättre än den som hör till bmw-bakvagnen original, som var alldeles för bred. Knallar iväg och provmäter. Javisst, kommer fungera som gjutet! Ska bara provmontera och drar fast fästena med självborrande skruv. Står och är nöjd över resultatet och packar ihop mina verktyg, kikar lite under bilen och är allmänt nöjd med att äntligen hittat lösningen på mitt problem. Det är då jag känner den. Den välbekanta lukten av bensin. Tänker inte så mkt på det utan kikar vidare på lite annat. Sen ser jag att det droppar bensin ner på golvet. IDIOTEN har borrat en självborrande skruv rakt i tanken!!!! Fram med alla verktyg i panik och börja skruva för att få loss tanken (som sitter i kofferten...) Pissar bensin ur det minimala hålet. Börjat bli en härlig pöl i kofferten. Får ur tanken och vänder den så det slutar rinna, men den tar en sista sprutt rakt ner i min sko! Härligt härligt. Nu ligger den där och skäms.

Så. Nån som har en bra idé på hur man ska laga?



Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Är det en vanlig plåttank?
Det som jag tycker är bäst är att löda.
Gör i så fall väldigt rent runt hålet, och torrt.
Blästrad yta funkar skitbra, men då får man ju lätt lite damm i tanken.

Sedan är det bara ta en rejäl lödkolv, gärna lite extra lödvätska på tanken där du ska löda och börja värma :thumbright:
Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Inlägg av Holger »

Löda låter smart. Hur är explosionsrisken då? :roll:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Explotionsrisken är väl typ 0.
Därför man ska löda med lödkolv, det blir inte så mycket värme.
Erik Nygårds
För mycket laddtryck
Inlägg: 473
Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
Ort: SÄLEN

Inlägg av Erik Nygårds »

Tjen gillar ditt bygge skarpt, jag undrar om jag kan få lite byggbilder av dig tänkte om du kunde skicka dom till mig mvh Erik
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

jag håller också på lödning jag har lagat 2-3 olika tankar med lödning funkar kanon. lödvätska och förtänna ytorna först och sedan har jag lagat med zink plåt eller galvad plåt (farsan har en plåtfirma)
Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Inlägg av Holger »

Jag provade lite att löda idag. Måste skaffa en stöddigare lödkolv konstaterade jag snabbt. Monterat stålomspunna bromsslangar fram idag, fixat riktiga fästen till krängningshämmaren och börjat förbereda för hydraulisk handbroms.
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

farsan har en lödkolv som är gasoldriven den funkar bra att värma upp en liten bit ifrån och sedan släcka och gå närmare.

annars har jag även lött med gassvets tömt tanken på bensin sköljt den med vattenslang en halvtimme sedan lött den och sedan direkt torkat den med varm luft en god stund har också funkat bra.man kan ju även värma en bit kopparstång som man format som en grov lödkolv och förtennat ,om man har en gas svets, kanske kan funka
Erik Nygårds
För mycket laddtryck
Inlägg: 473
Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
Ort: SÄLEN

Inlägg av Erik Nygårds »

Tjena upp med nya bilder på detta urhäftiga bygge, dett måste ju bli sveriges värsta ascona b bygge mvh Erik
Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Inlägg av Holger »

Tog lite bilder på turbopaketet och när det är monterat. Lite trångt är det allt :)


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Inlägg av freiman »

ser ju ut o bli fint de där.. lätt mekat oxå..
johan freiman
Användarvisningsbild
142_sebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: fre jan 20, 2006 8:22 pm
Ort: örebro län

Inlägg av 142_sebbe »

Coolt bygge, har en lika dan motor i bruksbilen. Man kan få ut ordentligt med hk. en kompis kör med std motor förutom 3"hela vägen han fick ut 285hk bänkat hoss maptun.
Jag håller på att forska lite med t5suite proessional där man kan ändra programvaran i boxen. krävs att man har lött på ett stift i boxen för att kunna göra ändringar i den. ska försöka ge mig på att få boxen att prata med datorn när brorsan kommer hem han har lite mer datorkunsap än jag har. I det programmet finns även färdiga grund mappar steg 1-2-3. ska finnas gundmappar till 500 hk vad jag har läst.
Eller du kanske kör med ett helt annat styrsystem i din bil?

Hur gjorde du för att få på växellådan med svänghjul osv.
Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Inlägg av Holger »

Det där låter MYCKET intressant. Låt mig få veta hur det går!

Växellådan är omsvetsad, koppling: Viggentryckplatta + 4-puckad sinterlamell.
Skriv svar