Ruggit bra sida för dom som vill bygga egen vagga.

Har ni förslag till en bra länk lägg in den här
Jackan
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: sön maj 27, 2007 9:19 pm
Ort: Örnsköldsvik

Ruggit bra sida för dom som vill bygga egen vagga.

Inlägg av Jackan »

Användarvisningsbild
MaDMatZ
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: lör dec 08, 2007 5:04 pm
Ort: Östervåla

Re: Ruggit bra sida för dom som vill bygga egen vagga.

Inlägg av MaDMatZ »

Den där sidan var INTE dum den! :thumbright:
Dodge Charger ´66 (Glidar Bil)
Ford Escort MK II ´75 (Projekt)
Vw Typ 1 ´58 (Obestämd,antagligen låg glidare)
Vw Typ 1 ´65 Ragtop (Åkarbil för tillfället)
Projekttråd ::: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22273
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Byggbeskrivningen var inte dum :)

Den är faktiskt i stort sett identisk till den som en kompis har, fast den här såg nog lite stadigare ut och smörjnippeln var inte dum heller. Var nästan lite overkill med alla extra stöd med tanke på att kompisens vagga har hållt fint för en Charger -69 i olika positioner i ca 3½ år nu ;)

Har tyvärr inga riktig bra bilder på den, men här ser man då hur den ser ut iaf.
Bild
Bild
Bild
stefan j fd cab
Forumsberoende
Inlägg: 916
Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
Ort: surahammar

Inlägg av stefan j fd cab »

jag är lite kluven om såna där
jag menar - om bilen är så dålig att man måste snurra runt den...
är det då så bra att just snurra runt den när den är så dålig...
Jackan
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: sön maj 27, 2007 9:19 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Jackan »

cab skrev:jag är lite kluven om såna där
jag menar - om bilen är så dålig att man måste snurra runt den...
är det då så bra att just snurra runt den när den är så dålig...

Bilen kanske inte behöver vara i dåligt skick.. många använder en vagga pga av att dom vill ha bättre arbets position istället för att tex ligga på golvet och skrapa underreds massa och lättare att laga plåt.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Man ångrar ju bittert att man inte byggde en vagga för 15 år sen, underlättar ju hur mkt somhelst om du ska vara under bilen och svetsa/slipa/skrapa/blästra.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
TommyBrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån jan 02, 2006 3:02 am
Ort: Mora
Kontakt:

Inlägg av TommyBrand »

hur fäster man bilen i vaggan bäst då?
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Inlägg av hakno »

Bra tips där med ritning och allt. Jag måste bygga en vagga och funderar om jag ska bygga en från scratch eller utgå från en färdig produkt.

Hittade detta motorstöd på DUAB http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3274

Om man köper två sådana och förbinder dem med fyrkantsbalk så har man en konstruktion liknande den i länken. 545:- /st är väl inte så farligt. Då har man motorstativ på köpet.

Har mailat dem en fråga om mått. Det kritiska är väl att den är tillräckligt hög och bred.

Nån som gjort något liknande?

/Hakke
Skriv svar