volvo 16v

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Anton N
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: tor sep 27, 2007 8:10 pm
Ort: umeå

volvo 16v

Inlägg av Anton N »

Tjena

Har tänkt att smacka i en 16v topp i 240in från 87, har en b230f som sitter där redan och undrar om någon vet hur det går med styrning, om det bara är att byta styrbox eller om man måste byta alla kablar och så?
Och sen så vitt jag vet så rymms inte fördelaren i bakkant på toppen som den gör i 740in, någon har svaren på mina förfrågningar?

Tack på förhand // Anton
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Du planerar också att kröka ventilerna? Du måste fräsa ventilurtag i kolvarna . :wink:
Anton N
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: tor sep 27, 2007 8:10 pm
Ort: umeå

Inlägg av Anton N »

Jo jag vet :)

Ingen som vet något om tändningen?
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

bör ju funka med orginala 8v tänidngen hyffsat...
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

kommer inte block minterade fördelaren ivägen om man ska ha dit 16v toppen?
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Inlägg av Robert Markström »

jo :!:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Anton N
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: tor sep 27, 2007 8:10 pm
Ort: umeå

Inlägg av Anton N »

Det hade jag inte ens tänkt på...
Användarvisningsbild
sura
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: tor sep 20, 2007 5:56 am
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av sura »

Jag har för mig att det funkar med det sk "krabb locket" som sitter på Pegutt Mi16.
Är dock inte helt hundra, det är nog 8 år sen vi åkte med det...
Snabbast i Hallsta Moppers 124 km/h

"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hej

Inlägg av calle Bengtsson »

Teori en fyrventils motor vill jue ha en annan tändtidpunkt än en 2ventils motor så jag tror man måste ändra lite där
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
62comet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:53 pm
Ort: Nord-Norge, Rognan

Inlägg av 62comet »

jaja, men det får man jo justert med fordelerens plassering. den drivs jo av kamremmen. hvis kamdrevene er like store på 8v som 16v skal det jo gå bra :)
1962 -Mercury Comet 5.0 V8
1978 -242L mitsu/chrysler 3.0 V6 - ms2
1987 -740GL B234 - ms2
Skriv svar