Problem med tändning!!!! hjälp....

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: mån dec 13, 2004 12:50 pm
Ort: Stockholm/Bromma

Problem med tändning!!!! hjälp....

Inlägg av Mattmuff »

Håller på att starta upp min 240 med b21a och numera turbo på med modifierad strombergare, har ett problem nu. Motorn tänder när jag vrider tändningsnyckeln men så fort jag släpper den så att den
"fjädrar tillbaka" så dör tändningen, jag måste alltså hålla i nyckeln i läget till längst till höger för att motorn skall kunna vara igång, annars dör tändningen. Min tanke är att det skulle kunna vara generatorn för det verkar som om batteriet har blivit skit dåligt, har laddat det 2ggr på 2 dagar nu... väldigt tacksam för svar snarast!!!mattmuff
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

prova å koppla ström direkt på spolen (via motståndet, om det finns ett) ..
funkar det då så är det jue kablaget ellet tändningslåset som fallerar ...
Older and YZer ....
Ascona_400
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: fre jan 14, 2005 8:02 pm
Ort: Lycksele/Rusksele
Kontakt:

Inlägg av Ascona_400 »

Kan vara motståndet om det finns sådant som är paj,, då man kör på startmotorn så brukar strömmen gå direkt till tändspolen förbi motståndet,, för att få mer spänning då sartmotorn går. då man släpper nyckeln skickar den ström genom motståndet, annars kan tändspolen få för mycket ström och överhettas..........
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: mån dec 13, 2004 12:50 pm
Ort: Stockholm/Bromma

Inlägg av Mattmuff »

tack för snabba svar, det låter logiskt, Glömde säga en sak innan och det var att jag tappade en nyckel ner i motorn som träffade baksidan på generatorn och då BLIZZ!"#¤%&/(!!! kanske då som det där motståndet blev kaputt! var hittar jag det?
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: mån dec 13, 2004 12:50 pm
Ort: Stockholm/Bromma

Inlägg av Mattmuff »

det fanns inget motstånd.. någon annan som kan ha en anning om vad detta är för fel!!!!? startmotorn går skitslött precis som om batteriet skulle vara slut men när jag tittar med volt mätare på batteriet står det på 12-13 volt..
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

mäter du direkt på batteriet så kan det nog vara 12-13v som du säger eftersom multimetern inte är så stor last, men hur mycket ström orkar batteriet leverera när du drar igång startmotorn?
och vilken spänning får du då? (thevenins ekvivalent)

Slutsats: Jag tror att batteriet är slut. :)
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Inlägg av Lunkan »

Motståndet sitter på höger sida under huv gångjärnet.
Ett vitt keramik motstånd som det sitter en plåt klämma över som är fast skruvat i karossen, brukar det vara.
DRM
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre dec 24, 2004 11:15 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av DRM »

Mattmuff skrev:det fanns inget motstånd.. någon annan som kan ha en anning om vad detta är för fel!!!!? startmotorn går skitslött precis som om batteriet skulle vara slut men när jag tittar med volt mätare på batteriet står det på 12-13 volt..
Jordfläta mellan motor och kaross kass kanske?
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: mån dec 13, 2004 12:50 pm
Ort: Stockholm/Bromma

Inlägg av Mattmuff »

Jag satte en sladd mellan spole och + på batteriet och då funkade tändningen igen, men nånting är lurt fortfarande, ska titta efter det där motståndet...
Skriv svar