Billet topp, USA Pinto 300+ cfm

Diskussioner för erfaret folk
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

avgjutnigar i 2 komponents silikongummi som jag gjorde idag.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Andre'
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

vad kan man göra av lite keramiskt-gips och en silikonmodell av en topp?

:twisted: :twisted:

jo...

/Andre'
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

en gipsmodell som jag kan fila sönder in till det sista :)

Bild

blev lite sned men det skall ändå förstoras så vi får hoppas det inte har så stor betydelse.

Bild

Bild

/Andre'
HenrikGM
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av HenrikGM »

Where do you get the silicone from?
Do you use some kind of slip agent or simila to get it out?
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

The 2 component silicon-rubber is from Wacker and the type is Elastosil 4601. Just clean the port well with brakeclean. It's very elastic so it came out very easily.

/Andre'
Blom
Forumsberoende

Inlägg av Blom »

norrback skrev:The 2 component silicon-rubber is from Wacker and the type is Elastosil 4601. Just clean the port well with brakeclean. It's very elastic so it came out very easily.

/Andre'
Vart köper man det???
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

kontakta Wacker Sverige.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fränt matreal, sånt ska jag köpa också :thumbright:

har du tänkt ställa i årdning gips toppen så du kan flödes exprimentera med den?
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

jepp,nu har jag borrat styrning för ventilen samt filat en fjäder brunn, den flödar precis som den riktiga toppen. I veckan skall jag försöka mej på att öka arean ut tilll flänsen så vi får en riktig prostock-design på kanalen, och lite vettigare gashastighet i den.

Bild

Bild

/Andre'
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Intressant, mycket smart lösning måste jag säga:)

det kommer nog gå fort att fila kanaler i gips med alustiftet :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Tommy Luhr skrev:Intressant, mycket smart lösning måste jag säga:)

det kommer nog gå fort att fila kanaler i gips med alustiftet :)
Man måste vara försiktig me järn-stiftet också :)

Nu har jag hunnit laborera lite med att sänka hastigheten till 290 FPS längst ut, då vann jag ca 8% flöde. Man kan räkna ut vad den flödar nu om man kan procent räkning. :)

Finns ännu några saker som skall göras, sänka taket, minska hålet under ventilen, plana till rätt djup i förbränningsrumet så jag väntar mej lite till flöde, samt rätt hastighet genom hela kanalen, nu är den för stor i grytan, endas 230 FPS där.

Enda tråkiga med gips är att man får inte modellera att fasna inne i kanalen, så man får spackla på med vanligt 2 komponents bilspackel.

Knuts skall svarva en styrning i plast åt mej imorgon så jag inte nöter bort hela toppen med ventilen :)

Kommer med mer info senare i veckan...

/Andre'
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Andre: du snackar om flödesbänks fps vid 28"?

vilken "pipe max" medel gas hastighet blir det vid kalylerat max rpm på din motor volym mm? vid inloppet, vid det jag kallar stötstångs stället på en v8 samt mitt i ssr och vid sätet?
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Hastigheterna är uppmätta FPS vid 28", och samma värden som i PipeMax. PipeMax medelgashastighets värdet är samma som mina 28" FPS, mina är uppmätta istälet för uträknade.

Om du tex. knappar in en motor i pipemax, kollar cfm demand. Det större talet sej 353 CFM, sen har du en kanal på 2,6669 sq.in , om du då kollar på pipemax medelgashastighet så står det 311 FPS och det kommer att ligga nära 2,6669 sq.in CSA. För 353*2,4/2,6669=317FPS om jag då mäter med pitot-röret så ligger det på ca 310 FPS.

Motorn är 98x91.4 (2,76 L) vid 8500rpm blir det 25.9 m/s kolvmedelhastighet, max teoretisk effektuttag med ett BMEP på 16 bar blir 419 hk.

Om jag hittar lite flöde till i toppen så jag kommer upp till 350 CFM vid 28" och hålla mej till rätt hastighet så kan vi räkna oss fram till ett VE på 120% vid 8500 rpm, vilket skall resultera i 390 hk om man får allt att fungera som det skall.

Hålet under sätet är förtillfället för stort 92% av ventilen, så det skall testas med 55 grader säte och 92% i test modellen och så skall det testas med 90% hål och 45 graders säte.

Antagligen blir det så att sätet minskas till 46,8 mm så kan man sjäv räkna ut med formeln:

120 % / (1720 mm2 * 3000 / 690 cc / 8500 rpm) = 136 m/s

Så det blir 136 m/s medelgashastighet vid sätet som också är minsta stället.

Grytan:

120 % / (1890 mm2 * 3000 / 690 / 8500 ) = 124 m/s

Sen skall det sakta av hela vägen ut till plenum!!

Där blir det 60mm runt hål före radien, vilket leder till 83 m/s medelgashastighet vid varvtalet maxeffekt.

Detta är första motorn som byggs på detta sätt så vi vet inte om det kommer att fungera, om den ger maxeffekten mycket lägre ner så måste vi göra om så att minsta stället i kanalen blir vid flänsen, där är dett lätt att minska till rätt mått.

/Andre'
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

norrback skrev:Hastigheterna är uppmätta FPS vid 28", och samma värden som i PipeMax. PipeMax medelgashastighets värdet är samma som mina 28" FPS, mina är uppmätta istälet för uträknade.

/Andre'

intresant ämne detta, jag har funderat en del på detta också och detta är hur jag ser det, rätta mig om jag har fel :)

jag vill hålla isär dem och jag menar att det man mäter i flödesbänken inte har med det andra att göra, jag kanske missförstår dig men så här ser jag på det.

när man flödar tex en Chevy 355 sb topp till 300cfm vid 28" på säg .0700" och med en stötstångs aria på 2.4kvadrat" så får man 300fot/sec i hastighet vid stötstängerna och med (0.9xD) 2.75"aria under ventilen blir gashaltigheten 261 F/sec

om man då kör i gång pipe max så ser man att vid tex 7500rpm, 115%ve, 2.08ventil på en 355 cui så blir det som du säger ungefär samma siffror (300f/sec vid stötstängerna och 261fot/sec under ventilen) men samma toppar på samma 355cui med 115% ve och 6000rpm så blir det bara 205 f/s under ventilen och ca 238F/S vid stötstångs förminskningen.

Alltså är pipe max beräkning medelgashastigheten på alla 4 takter i en snurrande motor i en viss motor på ett visst varvtal mm och i flödesbänken ser man bara vilken hastig het luften har om man suger ett vist under tryck på ett vist flöde.

Båda sakerna är intresanta i sej men de har inte så mycke med varandra att göra.

Skulle jag behöva välja så skulle jag räkna mer på pipe max sätt så man har koll på ram effekter och chokade flöden och så i en snurrande motor.

Nåra grund värden jag bruka kolla efter är minsta arian i canalen på max effekt varvtalet som bruka ligga vid ca 270F/S i full race motorer på bensin och lite högre 285 på typ rally motorer för att få bredare register och lite lägre mot 260 på överladdade race motorer för att ta död på onödigt vrid och för att luften är tyngre.
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

förstår precis hur du tänker och det är på samma sätt som jag. :)

Om man llgger in denna motor i pipemax så kommer man fram till precis samma resultat som i mina beräkningar, egentligen så använder jag bara pipemax till att räkna ut VE för en önskad effekt på ett önskat varvtal och för att se CFM demand. Då jag vet att motorn kommer att suga i sej 350CFM på 8500 rpm med 120 VE så är det samma sak i pipemax som att mäta.

om du läser vad det står inom parentesen i pipemax på raden ovanför listningen så står det att det är vid 28tum.

så båda sätten är rätt.

/andre'
Skriv svar