norrback skrev:Hastigheterna är uppmätta FPS vid 28", och samma värden som i PipeMax. PipeMax medelgashastighets värdet är samma som mina 28" FPS, mina är uppmätta istälet för uträknade.
/Andre'
intresant ämne detta, jag har funderat en del på detta också och detta är hur jag ser det, rätta mig om jag har fel
jag vill hålla isär dem och jag menar att det man mäter i flödesbänken inte har med det andra att göra, jag kanske missförstår dig men så här ser jag på det.
när man flödar tex en Chevy 355 sb topp till 300cfm vid 28" på säg .0700" och med en stötstångs aria på 2.4kvadrat" så får man 300fot/sec i hastighet vid stötstängerna och med (0.9xD) 2.75"aria under ventilen blir gashaltigheten 261 F/sec
om man då kör i gång pipe max så ser man att vid tex 7500rpm, 115%ve, 2.08ventil på en 355 cui så blir det som du säger ungefär samma siffror (300f/sec vid stötstängerna och 261fot/sec under ventilen) men samma toppar på samma 355cui med 115% ve och 6000rpm så blir det bara 205 f/s under ventilen och ca 238F/S vid stötstångs förminskningen.
Alltså är pipe max beräkning medelgashastigheten på alla 4 takter i en snurrande motor i en viss motor på ett visst varvtal mm och i flödesbänken ser man bara vilken hastig het luften har om man suger ett vist under tryck på ett vist flöde.
Båda sakerna är intresanta i sej men de har inte så mycke med varandra att göra.
Skulle jag behöva välja så skulle jag räkna mer på pipe max sätt så man har koll på ram effekter och chokade flöden och så i en snurrande motor.
Nåra grund värden jag bruka kolla efter är minsta arian i canalen på max effekt varvtalet som bruka ligga vid ca 270F/S i full race motorer på bensin och lite högre 285 på typ rally motorer för att få bredare register och lite lägre mot 260 på överladdade race motorer för att ta död på onödigt vrid och för att luften är tyngre.