Turbokonvertera utan att regbesikta

Tjata om vad som helst .
Marcs
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis okt 16, 2007 6:35 pm

Turbokonvertera utan att regbesikta

Inlägg av Marcs »

Tjenare!

Jag är nu inne på planer att turbokonvertera min 240 GL -89a och köra så utan att regbesikta..

Vad händer ifall polisen stoppar en och märker att den är turbokonverterad?
Endast ombesiktning? Böter? Ryker körkortet? :roll:

Mvh Marcs
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Föreläggande om regbesiktning, normalt sett, varken böter eller körkortsindragning.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

therealpinto skrev:Föreläggande om regbesiktning, normalt sett, varken böter eller körkortsindragning.

/Gustaf
Inte ens böter, alltså. Det förklarar ju en del.
Marcs
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis okt 16, 2007 6:35 pm

Inlägg av Marcs »

Även om man har kortet under prövotid?

Så det enda som händer är att man får ombesiktning? :roll:

Mvh Marcs
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Marcs skrev:Även om man har kortet under prövotid?

Så det enda som händer är att man får ombesiktning? :roll:

Mvh Marcs
Registreringsbesiktning inte ombesiktning. Dyrt, tråkigt och ibland omöjligt att fixa. Oftast hamnar bilen på skroten om den inte är väldigt fin :)
Marcs
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis okt 16, 2007 6:35 pm

Inlägg av Marcs »

Åh fan..

Jag som trodde det bara var att plocka av turbon och grejerna, åka och besikta den igen..

Men inget är väl så lätt som man tror! :wink:
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

Marcs skrev:Åh fan..

Jag som trodde det bara var att

Men inget är väl så lätt som man tror! :wink:
jag kan inte se vad som skulle komma till förutom " plocka av turbon och grejerna, åka och besikta den igen.. förutom
att regbes är dyrare och noggrannare!

/F
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fredde_vit_pv skrev:
Marcs skrev:Åh fan..

Jag som trodde det bara var att

Men inget är väl så lätt som man tror! :wink:
jag kan inte se vad som skulle komma till förutom " plocka av turbon och grejerna, åka och besikta den igen.. förutom
att regbes är dyrare och noggrannare!

/F
de kräver ofta intyg som kan va nära omöjliga att få fram gällande att motorn värkligen är helt orginal.

tror att inge "tox" fick ett helvete med nått liknande?

på nyare bilar är det mest problem.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

Jens Gustavsson skrev:
fredde_vit_pv skrev: jag kan inte se vad som skulle komma till förutom " plocka av turbon och grejerna, åka och besikta den igen.. förutom
att regbes är dyrare och noggrannare!

/F
de kräver ofta intyg som kan va nära omöjliga att få fram gällande att motorn värkligen är helt orginal.

tror att inge "tox" fick ett helvete med nått liknande?

på nyare bilar är det mest problem.
ja, det skulle inte förvåna mig,det kanske är så illa! :doh:

/F
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Det är så illa på bilar med helbilsgodkännande, en kille på TPC råkade ut för det för kanske 2mån sen. Han lyckades på något vänster få den hävd och sålde bilen omedelbart.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Jens Gustavsson skrev:
fredde_vit_pv skrev: jag kan inte se vad som skulle komma till förutom " plocka av turbon och grejerna, åka och besikta den igen.. förutom
att regbes är dyrare och noggrannare!

/F
de kräver ofta intyg som kan va nära omöjliga att få fram gällande att motorn värkligen är helt orginal.

tror att inge "tox" fick ett helvete med nått liknande?

på nyare bilar är det mest problem.
Stämmer bra. Har man hamat i den karusellen kan det bli ett helsike att ta sej ur med intyg o.s.v fast motorn är helt återställd till orginal.

Men oftast beror det nog i så fall på en osäker eller tjurig Besikningsman.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Marcs
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis okt 16, 2007 6:35 pm

Inlägg av Marcs »

Tack för infon! :)

Blir att skippa det..

Funderar på att köpa en 142a istället! :roll:
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Behöver inte va så hejdlöst svårt. Ibland räcker det att en auktoriserad verkstad, i ditt fall volvo, intygar att motorn är i orginalskick vad avser agasrening och insprut.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
cats
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: ons mar 12, 2008 4:06 pm
Ort: Borlänge

Inlägg av cats »

Detta var nyttig (men trist) läsning om vad föreläggande om regbesikting innebär. Trodde faktiskt också att det mer eller mindre "bara" skulle vara att åka hem och återställa till orginal och åka och visa upp bilen.

Någon som varit med om detta själv?
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Det kanske skulle vara enklare att bygga om mer, t.ex. bromsar och regbesikta som ombyggt fordon istället för att skaffa intyg att allt är orginal.
Skriv svar