ändring av map vid större turbo

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
abdominazer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån jun 27, 2005 4:16 am

ändring av map vid större turbo

Inlägg av abdominazer »

Bytte ut min T04 60-1 turbo i min audi 10v audifemma då den surgade och dummade sig.
Satte dit en MP T61a isstället och allt funkar bra. Nu är ju avgashuset rätt stort på denna turbo 65mm turbin och 0.96 Ar. Sen är det 61mm kompressor.

Märkte ingen markant skilnad på VE när jag kollade med bedbandslambdan vid samma ladd 1.8 bar, så till min fråga hur skall jag optimera mappen för at få ut max från nya turbon förutom öka laddet.. Öka/sänka tändningen? tändningen kanske? Vilken lambda är optimalt för E85? Kör på 0.75-0.8
Audi 200 TQ 12.38@181 med E85!
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

vanligen brukar man ju kunna gå på med lite mer tädning iom lägre motryck/värme.
men med tanke på att fyllnadsgraden ökar så är det inte omöjligt att du får backa på nått ställe för å undvika spik... :roll:

inte lätt å svara så generellt, men jag tror du kan gå på med någon/några grader mer äver nästan hela registret
Skriv svar