BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Inlägg av Pimplaren »

Fan så jäävla snygg den blev, riktigt läcker :thumbright: :thumbright:

Ang kopplingen mätte jag mig till att sinter är 8mm och org borde vara runt 10mm! läste även i haynes att org får vara minst 7.5mm tjock, då är den slut.

Så 2mm av anläggningsytan till tryckisen får svarvas bort :)
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Pimplaren skrev:Fan så jäävla snygg den blev, riktigt läcker :thumbright: :thumbright:

Ang kopplingen mätte jag mig till att sinter är 8mm och org borde vara runt 10mm! läste även i haynes att org får vara minst 7.5mm tjock, då är den slut.

Så 2mm av anläggningsytan till tryckisen får svarvas bort :)
Tackar !

10mm :shock: låter tjockt , men som sagt jag mätte , men skrev aldrig upp min lammell tjocklek :doh: dessutom var den beg. troligen bara lite använd för den såg "odammig" ut.....

Ang. min koppling , jag tog bort den lilla gummi stoppen son sitter på torped väggen för pedalen , det vart mycket bättre , fick kanske 15-20 mm. längre slag på pedalen , så nu är det beslut på att bygga om inne i bilen !

Ska försöka få till någon form av "progressivt" länkage så att det lättnar lite mot slutet , nu blir det ju :doh: :twisted: :evil: :angryfire: typ...

765 plattan har även fått mig att ändra min "signatur text"....

Gjorde en halvdan mätning på avgasmottrycket idag.

Pga. ren lathet så anslöt jag på 1ans cyl i det tänkta avgastemp uttaget....
Ganska korkat , manometern lät som en hi hat kopplad till 50Hz vägguttag , trots 1mm hål i "mätuttaget"...

Med ena handen vikandes slangen för att minska "bredden" på nålen , och med
50% koll på Mottryck
25% på laddtryck
10 % på varvräkanren
10% på lamda
5 % på vägen :doh:
Så drog jag ett par "repor" på 3an till ca 4000 rpm , och då hade jag ca 0,45 bar ladd och nästan samma mottryck.... inte över 0,6 iallafall.... om nu manometern pallade detta ?

Någon som känner igen liknande övningar ?
co-driver nästa gång kanske ?

Ska försöka att bygga om Wastegate länkaget i helgen så att jag bara kör med en tryckklocka till båda turbona , och göra lite noggrannare mätningar....
Detta för att göra det lättare att komma åt , och lättare att justera..

Man kan ju iallafall konstatera att det skjuter på förvånansvärt bra på bara 0,45 bar ladd , med denna motor , inga spikningar hörda ännu...

Känns som att maxvridet ligger strax innan 4000 rpm , men det är nog rejält högt redan vid 2500


På tal om Avgastemp , har "googlat" lite i ämnet , duger en 1000-1500:-
mätare typ KL-racing eller någon annan "billig" är dom tillförlitliga nog ? erfarenheter på detta ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Konstigt att du har så tungtrampad 765:a...?

Har just monterat min 765:a i Asconan och den är bara lite tyngre än original.....

Använder kopplingscylinder från 528i (E28)
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Mr Garrett skrev:Konstigt att du har så tungtrampad 765:a...?

Har just monterat min 765:a i Asconan och den är bara lite tyngre än original.....

Använder kopplingscylinder från 528i (E28)
Använder du båda cyl från BMW ? kan hända att du har en gynnsamare konstruktion i bilen ?

Skit samma , du fick mig att gå ut i garaget och en gång för alla fastställa HUR tungtrampat det är.... :deal:

Bild

ca 55 kilo behövs för att hålla den mot durken , 78 % av min kroppsvikt :hihi:

Antingen är jag klen eller så är den trög.......
Trådens märkligaste bild ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6088
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Daniel-635 skrev:Trådens märkligaste bild ?
Kanske till och med forumets märkligaste bild ;)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
GranFury
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: sön apr 27, 2008 7:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av GranFury »

Igår blev bilen 2 dörrars igen , det visade sig att en fjäder gått av inne i låset , så att det var som att man drog ut handtaget hela tiden . detta gjorde att när det blev låst inte heller gick att öppna innifrån
Hade en 733 från -82 som råkade ut för samma sak, ett vanligt fel?
Värst var ändå när den låste sig, stående på tomgång, med nycklarna i... Dessutom med 70 liter i tanken och inga reservnycklar.
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Inlägg av Pimplaren »

Daniel-635 skrev:
Mr Garrett skrev:Konstigt att du har så tungtrampad 765:a...?

Har just monterat min 765:a i Asconan och den är bara lite tyngre än original.....

Använder kopplingscylinder från 528i (E28)
Använder du båda cyl från BMW ? kan hända att du har en gynnsamare konstruktion i bilen ?

Skit samma , du fick mig att gå ut i garaget och en gång för alla fastställa HUR tungtrampat det är.... :deal:



ca 55 kilo behövs för att hålla den mot durken , 78 % av min kroppsvikt :hihi:

Antingen är jag klen eller så är den trög.......
Trådens märkligaste bild ?
Gissar på att du är klen :D haha nejdå, många som säger att plattan är brutal! speciellt med sinter.....

Tur att 55kg är typ 60% av min vikt, kanske pallar smiska runt med sån då :) knatar ju 7 tim om dagen på jobbet också.. plockar 10ton :doh:
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
holmsjon
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:23 pm

Inlägg av holmsjon »

:shock: Grymt imponerad!!! Oftast brukar sådana här projekt spåra ur och aldrig slutföras men du har verkligen hållit ihop det och med jämn kvallité rakt igenom! :thumbright:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Kul med mätning hur tungtrampat det är :wink:
Tyvärr har man aldrig gjort liknande själv, (eller varit på gym) så man har inte så mycket att gämföra med :hihi:

Ska du inte satsa på annat, programerbart sprut istället?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

j björk skrev:Kul med mätning hur tungtrampat det är :wink:
Tyvärr har man aldrig gjort liknande själv, (eller varit på gym) så man har inte så mycket att gämföra med :hihi:

Ska du inte satsa på annat, programerbart sprut istället?
Referens mätningar är utförda :deal:

Bmw 316 Compact 17 kilo
Bmw E28 528 25 kilo

När jag såg detta så gjorde jag om mätningen i 635an , tänkte det är inte sant......

Visst flyttar man träbiten mot pedalen lite längre ut kommer man ner lite men inte under 47 kilo , så det är en jäkla skillnad mot 528ans....

Ang. sprut , klart man skulle...... men inte 2008

Det få bli nästa år.......
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Sagt med den varmaste,mest broderliga attityden i världen...
JÖSSES va ja garva...finns det NÅGOT annat släkte som ens hade föresvävat sig tanken av den bilden!!! :lol: :lol: :lol:

Bildårar...vi ÄR verkligen inte som de andra barnen i hagen!
*Surkålsspecialisten*
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Daniel-635 skrev:Använder du båda cyl från BMW ? kan hända att du har en gynnsamare konstruktion i bilen ?
Ja, jag har båda cylindrarna original från 528i (E28)
Jag har en mycket speciell vajer till hydraul konvertering på kopplingen som ej borde minska kraften som krävs för att frikoppla.

Hade jag haft en likadan våg som dig hade jag kunnat göra en mätning oxå..... :D
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

2.3-16 skrev:Sagt med den varmaste,mest broderliga attityden i världen...
JÖSSES va ja garva...finns det NÅGOT annat släkte som ens hade föresvävat sig tanken av den bilden!!! :lol: :lol: :lol:

Bildårar...vi ÄR verkligen inte som de andra barnen i hagen!

Jaa det är väl bara att inse att man är ganska märklig , men det är ju kul att glädja andra , tom. icke märkesbröder :hihi:

holmsjon skrev::shock: Grymt imponerad!!! Oftast brukar sådana här projekt spåra ur och aldrig slutföras men du har verkligen hållit ihop det och med jämn kvallité rakt igenom! :thumbright:
Tackar ! , det där med jämn kvalité är det som tar tid....

Idag har jag byggt om mitt Wastegate länkage , så att det är en klocka till båda turbo aggregaten , och ett länkage dem i mellan .
Klockan sitter på den bakre turbon , faktiskt mer plats för händerna att mecka där , OBS bara mer plats inte gott om.....

Omöjligt att ta kort på , det blir inte bättre än så här .

Bild

Har även gjort lite seriösare mätningar på mottycket nu .

Bild

Anslöt i rätt uttag och hade en strypning på slangen till manometern , nu vart det bättre visning och inte lika darrig visare....

Justerade laddtrycket till 0,3 (ingen förspänning alls på länkaget) , och gav mig ut att köra.
Laddtrycket kommer som tidigare vid ca 1500 rpm. och håller sig på 0,3 från ca 1800 upp till ca 4500 rpm , där efter ökar det något till ca 0,4 vid 5500 rpm. mer än så varvade jag inte idag....

Mottrycket låg som mest på ca 0,6-0,7 bar alltså 0,2-0,3 bar över laddtrycket , vilket känns grymt skönt , det behövs troligen ingen portning av wastegates :thumbright:

Så Turbonas storlek verkar passa mig , visst det går inte ta ut några 500Hk men det har aldrig vart tanken

Känns som en bra dag , så nu tar jag helg !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Kul att det funkar så bra med prylarna! Det är ju alltid svårt att få det att synas på bild men inte ser det väl så trångt ut? :-)

Intressant med mottrycksmätningen! Tänkte du ha kvar den eller är det bara tillfälligt? Skulle gissa på att slangen kommer att gå sönder av värmen, det går ju att lösa med att ha ett längre rör eller montera kylflänsar på det. Ser ut som en Swagelok-koppling i grenröret, det är ju fina grejer det :-)
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Skulle tippa på att du bara är klen :hihi: jag har kört 765 platta i min bruksbil i nån månad nu och den känns rätt bra numera, visst tungt första veckan men det ordnar sig om du använder bilen :)
Senast redigerad av Mikael S den sön jun 01, 2008 6:58 pm, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar