Projekt: Volvo 855 500hk - Mappad till 1.8bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Nu lever bilen igen. Är lite kvar att göra innan jag ska ut och köra.

1) Läcker avgaer mellan downpipe/bakåt
2) Montera frontkorg+lysen och huv

Detta ska jag fixa klart inatt så jag kan ut och provåka imorgon eftermiddag. Ska jobba natt tis-fre så jag vänder dygnet och passar på att skruva.
Grannarna är trolgen inte lika lyckliga som jag då bilen dånar fruktansvärt redan på tomgång och det blir inte bättre av att jag stod i garaget och varmkörde den, ekar duktigt!

1an och backen fungerar utan missljud i den nya lådan, så får vi se om resten också fungerar. Slog på lite mineralolja + nån växellådsolja som blivit över sen gammal bil så jag kör ut ev gamla rester ur lådan, det kom vattning grå/genomskinlig blandning ur lådan när jag tömde den så vill inte slösa på den fina dyra oljan på en sköljning.

Update:
Bilen provkörd, alla växlarna fungerar utan skrap. Avgasläckaget är också borta.
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Var ute och provkörde lite igår. Nytt grundladd 1.35bar (dubbla fjädrar, har ingen laddtryckstyrning just nu).
Nu börjar det gå fränt, kittlar gött i magen och bilen kliver över hela vägen. Bara hoppas allt håller ihop också bör ju ligga runt 400kusar nu.. Går sjukt fett. Lambda 0.6 typ så en mappning är ett måste..
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Idag har jag varit ute och kört 15-20 repor. Oljestickan åker upp varje gång man tokladdar och det vet vi ju vad det tyder på så någon form av ombyggnadtion av vevhusventileringen kommer att göras funderar på att dra 25mm hålet till oljefällan rakt ut i en dunk så vore det väl zlatan om det ska skjuta upp stickan.

Sista repan så verkade v.framhjul ha lossnat, var trött och hungrig så jag åkte hem och köpte mig en kebabpizza istället för att fundera mer på det. Ska ner imorgon och ta en kik på det, tror bara det är bultarna till hjulet som inte vart riktigt dragna.

Så fixa framhjulet och byta slangen till oljan sen banan är jag redo för en fetmapp. Lådan fungerar hur bra som helst, har kört med motorolja i den nu för att rensa bort all skit så nu ska jag byta till riktig lådolja som står på hyllan och invänta Uråsa på Lördag.

Bjöd Farsan och hans chef samt tjejen och David på varsin åktur, ingen såg direkt ledsen ut. Farsan såg ganska blek ut under acceleration, chefen hans ville åka fullt på 5an men då ville ju inte framhjulet va med längre :)
Coaster
För mycket laddtryck

Inlägg av Coaster »

Smutt! :D Någon som skall filma körningen på uråsa på lördag? Hoppas det håller ihop för dig nu och går som det ska. Lycka till! Mvh
Vw 8v @ 1.5 kg övertryck..
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

det låter ju prima dedär!
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Coaster skrev:Smutt! :D Någon som skall filma körningen på uråsa på lördag? Hoppas det håller ihop för dig nu och går som det ska. Lycka till! Mvh
Sudden filmar allt det kommer en DVD på Uråsa 2008 i vinter.

Tack!
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

Du börjar få rejäl knuff i bitarna
Lycka till på 402 meterspremiären till helgen :thumbright:
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

NLD skrev:Du börjar få rejäl knuff i bitarna
Lycka till på 402 meterspremiären till helgen :thumbright:
Tack.. Jo de rör sig i rätt riktning. Men som det är nu.. MAX 400hk.. MAX.. Lär inte få någon bra tid heller men vad gör det, jag vet ju att det finns mycket att hämta! Kul att se ungefär var man ligger i effektkurvan =)
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

http://www.gatfilmer.com/film/206/135ba ... 55_t5.html blev en liten provtur idag.

Har snackat runt lite med att den går så fett och ändå inte misständer, blurrar eller skjuter avgassmällar. Alla är konfunderade. Min bb-lambda slog på 0.1 mot Mattsson när vi mappade den så det ska inte vara fel på den.

Planen är att vrida på laddtryckskranen och se om den magrar ut eftersom Mattsson är 2-3veckor bort. Ska slå en signal och dubbelkolla tändläget först bara så man inte gör bort sig.

Framhjulet var som jag trodde, bultarna som lossnat. Jag har aldrig någonsin behövt efterdra hjulbultar men nu med lite mer effekt så kanske det sitter på sin plats ;)

Fixade lite småfel på bilen och det är bara slangen till oljekylet kvar och den beställde jag idag på Volvo och den är hemma imorgon, så hoppas jag bara på att få någon faktura betald så jag har cäsh..
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Då har jag hämtat ut en ny oljeslang på Volvo idag som jag skall montera alldeles strax, så vore det väl fan om det ska läcka mer olja. Iofs kan den andra slangen också läcka men det får man hålla tummarna på.

Har även utfört komptest som visade jämnt resultat på alla cylindrar, när jag monterade ihop motorn hade jag ju något lägre komp på 5ans cyl pga några små revor som nu har nött till sig.

Kollade även tändstiften och de var kanonfina, dock något sotiga eftersom det går fett.

Fick ett par uppslitna vinterdäck på plåtfälg av min fd granne som kommer agera racingslix på Lördag, satt några dubb kvar jag ska plocka ut bara. Fick även låna banracing slix av Ibro som jag var sugen på att prova men då måste jag kränga av däcken på mina 17" och det är ju en massa krabb så jag tar nog bara med mig vinterdäcken..

Bild
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Idag var det dags för Uråsa.

http://www.gatfilmer.com/film/211/855_Urasa_7-6-08.html

Gick inte överdrivet bra, nervös, dåligt grepp och första gången jag kör strip så undanflykterna haglar! Nej men sluthastigheten visar på mos i maskin det är bara greppet som saknas och lite körteknik!
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Idag har jag varit en sväng i garaget och fixat lite. Det som stod på listan var att fixa hastighetsmätaren eftersom lådan är för ny för att ha en givare monterad som min gamla låda hade, så nu läser jag av via ABS:en, det var egentligen inte så svårt bara att sno ström från två kablar i en gummiklädd kabel men gud i helvete vad segt å svårt de va att komma ner i den utan å klippa i kablarna så det slutade med att jag fick klippa av den och skarva.. Huvudsdaken är ju att det fungerar, är ändå dolt under plast!

Det andra som stod på listan var att fixa framljusena som inte velat fungera, visade sig vara mycket lättlöst, Ibro hjälpte mig att löda lite på reläna för några månader sen och då hade vi inte fått tillbaka det riktigt, satt lite på sniskan. Så nu har jag ljuse också.

För att fira att allting fungerar som det ska tog jag bilen hem och ska ta den till jobbet inatt för första gången, känns riktigt gött!
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Mappning inbokad den 25e Juni hos Mattsson, kommer att skruva på laddet tills spridarna storknar så får vi se om skiten håller, håller den så får man ju jubla annars får man ta nya tag :)

Har uppdaterat hemsidan lite med några bra att ha dokument m.m kolla gärna in. http://www.sjukast.com/tomuch

Over and out!
Användarvisningsbild
Johansson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Johansson »

Jag håller tummarna att att prylar sitter där dom ska även efter mappningen! :thumbright:
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Bild x3 beställt.. Här skall åkas 12or i sommar!
Skriv svar