BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Galant turbo skrev:Kul att det funkar så bra med prylarna! Det är ju alltid svårt att få det att synas på bild men inte ser det väl så trångt ut? :-)

Intressant med mottrycksmätningen! Tänkte du ha kvar den eller är det bara tillfälligt? Skulle gissa på att slangen kommer att gå sönder av värmen, det går ju att lösa med att ha ett längre rör eller montera kylflänsar på det. Ser ut som en Swagelok-koppling i grenröret, det är ju fina grejer det :-)
Nä det var ju det ja sa , att det var gott om plats här , i alla fall för en dubbelturbokonvertör :hihi:
Att sen jag har en skit liten vidvinkel kamera som gör att det ser ut som en hel ocean av utrymme behöver jag ju inte nämna......

Hur fasen kunde du identifiera en Swagelock på den bilden......
Och ja det är bara för tillfälligt bruk
Kopplingen kommer ifrån en svetsgasblandnings central som vi rev på jobbet , så röret vart inte längre än så , men beg. är gratis och gratis är gott.....
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Gratis är ju gott!

Man kan nog se det som en yrkes/nördskada att jag såg att det var en sån koppling. Vet man vad dessa kostar så vet man också att det är inget man köper för skojs skull, allt vad racekopplingar från Earls och liknande är i princip gratis. Har en liten sortimentlåda med dessa kopplingar på jobbet, fyllde på den lite nyss och det gick på 40 000:- :shock: Jobbar här: http://www.sttemtec.com/index.php?show= ... 03_swe.php

Läste ditt Pm och det är ju intressant med laddtryck vs mottryck. Jag hade nog gissat att du skulle få ett lägre mottryck faktiskt. På v12an blir det nog ett världsrekord i både tidigt ladd och mottryck...
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Trångt är ju ett relativt begrepp :hihi:

Ska man hålla på med 12or i sådana maskiner är nog det mesta gott om plats :wink:

Jag skulle varit lite tveksam till konstruktionen med gemensam wg klocka, men funkar det så är det ju bra :thumbright:
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Har nu tittat igenom hela tråden då jag hållit mig lite dåligt uppdaterad på slutet, kul att du fått det att fungera och måste även säga att finishen är ju riktigt imponerande! Eloge för det! Var lite skeptisk till att köra med enkel wg-klocka, men bevisligen fungerar det ju :thumbright:

Btw:
"Ära och rikedom till den som gissar rätt på vad det är för bil man skymtar till vänster i första bilden...... "
Kan det vara en Rover 3500?

Mvh
Cristofer
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Ang. Wastegate , med samma justering på armen , kan man säga att man får ca 0,15 bar lägre laddtryck , när två aggregats mottryck "hjälper till" att öppna
Nu har jag bara ca 5 mil med denna lösningen , men en bättre utvärdering kommer , där jag även ska kolla att mottrycket är hyffsat lika på de båda aggregaten....

Mikael S , ja jag är nog lite klen......
Men tänk på att jag kör 316 Compact till jobbet..... de är skillnad på koppling
Kollade även prestanda skillnaden , 635an 80-120 på 4an ca 6,5sek , 316 17 sek...... känns väl sådär

Galant turbo
Jo dyra visste jag men 40000 :shock:

Turbokoftan , tackar
Jag har fått korrekt svar tidigare via PM av "Statsanställd" , men då tipsade jag lite .
Du klarade det ju utan :thumbright:
En bil jag köpte bara för att jag skulle ha en v8....

Måtte ni få ära och rikedom båda två......

Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Då har man haft lite röj i garaget igen...

"Hittade" en något dammig BMW 528 -87
Den startade direkt trots att den stått i ett år nu :thumbright:

Bild

Efter lite tvätt visade det sig att den var fortfarande ganska välvaxad , och den blev riktigt fin , jag passade även på att byta fälgar på den till 635ans "mekhjul"..... ( BMW Radialeker 8x17 et20 från e39 )

Passade så fint att 635an inte får tillbaka dom...

Bild

Bild

Givetvis körde man ju en liten runda så man fick lufta den lite , otroligt nog funkade allt som det ska och inga bromsar låg på eller så.

Man kan säga att 635an och 528an var ganska lika i prestanda tidigare
( 528an med 184hk är ca 50 kilo lättare och har lägre utv. 635 hade 197hk )
nu när 635an har turbo , är det en jäkla skillnad , över hela registret men extra stor skillnad mellan 1500-3500

Nu har 528an hittat in i sitt hörn igen , dock under skyddande filtar och pressening....
Vi får se det kanske blir lite renovering framöver....

Lite mer ON topic

Jag har bytt mätare så att de är likadana , dock får min smalbandslambda hänga med ett tag till....

Bild

Bild

Har haft lite diverse problem med kylvatten läckage , har nu svetsat om ett av rören till det bakre aggregatet , och bytt till nya slangar till kylaren
Två nya slangar kostade under 500:- på BMW :thumbright:

Har även bestämt mig för att försöka flytta oljekylaren till under intercoolern , istället för framför :doh:
Och därmed få plats med en elfläkt direkt framför kylaren , så att luftflödet genom intercooler och vatten kylare blir mer optimalt .
Det blir VÄLDIGT varmt under huven på denna pjäs :twisted:

När jag monterar "hasplåt" under motorn , kommer det nog bli någon extra fläkt för att evakuera luften ner under bilen.
Alla rör inkl. luftrenare mm. är så varmt om man stått på tomgång en stund , att man nästan inte kan ta på dem.....

Och folk frågar "vad ska du göra nu när du är färdig med bilen?" ehhhhh

Finns ju hur mycket som helst att göra/rätta till :shock:
Dock blir det inga stora projekt nu på sommaren , vill ju köra med den :eclipsee_steering:

Men färdig , vad betyder det ?

Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck

Inlägg av Pimplaren »

Cool e28! ser kanonfin ut :)

Har du inga flera filmer på 635an?
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Pimplaren skrev:Cool e28! ser kanonfin ut :)

Har du inga flera filmer på 635an?
Tackar !

Nej inga fler filmer ännu men , jag håller på o meckar med x-tra spridarna nu så det kan nog bli lite film framöver.

Det har tillkommit en MC i garaget så den har snott lite tid från 635an nu några dagar :roll:

Önske listan inför vintern börjar att klarna.....

Nytt sprut , MS eller Vems ? för/nackdelar.... :?:
Större spridare
Mer/bättre bränsle pump
Catchtank

Och allt annat man kan komma på tills dess.....

Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

MC åkning och öldrickande har gjort att Mekandet vart lite sådär nu det senaste , idag vart jag dock tillbaka i garaget .

VARING BUDGET LÖSNING :?

Dock ett gratis extra sprut , vill inte lägga ner pengar på något avancerat eftersom det troligen blir något bättre till vintern.....

Mitt extra sprut , det består av två 185cc spridare en ska kopplas till gaspedalen , motorstyrningen hade nämligen en benägenhet att leana ut blandningen när man gick ur lambda regleringen vid fullgas .

Den andra är kopplad till en induktiv givare som läser på en "flagga" som sitter monterad på Wastegate länkaget .

Ursäkta det dåliga focuset på givaren , orkade inte ta om bilden

Bild

Första justeringen gav tillslag vid ca 3000 rpm. och 0,3 bar laddtryck .

Rörelsen på länkaget speglar ju i viss mån belastningen på motorn .
Som det är nu är ju spridaren inte till vid tex. 0,3 bar och 2000 rpm , och inte till vid 4000 rpm och 0 bar , utan enbart vid kombinationen varvtal och laddtryck.....

Vi får se om detta kan bli som jag tänkt , jag ska justera så att länkaget behöver öppna lite till innan spridaren startar , i bästa fall får jag det till att öppna från 4500 Rpm. och vara öppet till 6000 rpm. fast enbart vid laddtryck över 0,3 :roll:

Ett nytt problem hittades också , eftersom spridarna sitter före spjället :doh:
Givetvis hittade jag lite läckage när man tryckte bränsle blandning genom spjället , spjäll axlen sölade redan....
Stort luft läckage ?? , jag har tre spjäll till så man får se om något av de andra är tätare.....

Användarvisningsbild
JBlom
För mycket laddtryck

Inlägg av JBlom »

Känns som en tryckvakt hade varit enklare lösning eller?
Men skoj med alternativa metoder. :)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

JBlom skrev:Känns som en tryckvakt hade varit enklare lösning eller?
Men skoj med alternativa metoder. :)
Japp tryckvakt hade vart enklare , men eftersom jag har laddtryck redan vid 1500 rpm. så hade det gett extra soppa onödigt tidigt....

Jag får se hur detta blir...

Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Så , dags för en "riktig" uppdatering ?

Bild på elinstallationen till extra sprutet , inte är det vackert men det är ju bara för denna sommaren , och det går ju stänga handskfacket :roll:

Bild

AC/DC Razors Edge skivan är ett måste 8)

Sprutet är nu provat lite mer och verkar funka som tänkt , tillslaget kommer strax efter 3000 rpm. och min smalbands Lambda går alltid i botten på fulllast nu .

Det större av läckagen vid spjället var att jag inte hade slipat bort lackskarvarna , eller använt något packnings klister mellan spjäll o insug
:doh:

Bild

Nu är det monterat med Permatex , och förhoppningsvis tätt...

Jag har även byggt in justerbart laddtryck från kupén , av metoden pysning....

Här är anslutningen på kompressorhuset , på främmre turbon .
Gummislangen går till wastegaten på bakre turbon och sen länkaget mellan de båda...... lite special är de allt :roll:

Bild

Och här är den lilla ratten , justeringen är i nuläget mellan 0,3-0,5 Bar och jag vågar väl inte ladda så mycket mer med sugmotorns std. tändkurva...

Bild

Lysdioderna i knapparna indikerar tillslaget på Extraspridarna.

Lite inpirerad körning på småvägar har resulterat i lite nya repor i oljetråget .
Som ni ser har jag redan tidigare skurit bort en bit och svetsat i det......
Dags för att ta tag i "Hasplåten" kanske....

Bild

Inga stora skador men , det kan ju gå riktigt illa nästa gång :evil:

Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Jaa ha då vart det redan semester , attans va tiden går ??

Jag har börjat med projektet "förbättrad kylning"

Elfläkten som satt skit illa , en riktig nöd lösning :doh:
( bild finns på sid 9 i tråden)

Har blivit flyttad dit den skulle suttit från början , jag trodde dock inte att den skulle få plats ?

Bild

Bild

Lite svårt att se men huven viker ner framför när man öppnar , och det sitter också en balk ivägen , men den fick faktiskt plats :thumbright:

Bild

Jag lyxade till det med fästen i Aluminium :wink:

Bild

Jag kommer att bygga om fästena och slangarna till olje kylaren , för den satt ju här tidigare.........

Får se om jag kan få plats med den under intercoolern så att oljekylaren inte värmer ICn i onödan......

Noterade att det var lite motorolja i tryckrör och ingång till IC , hoppas att det inte är något illa......

Kanske min Vevhusventilation är lite överaktiv ?

Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Nu har oljekylaren bytt plats med elfläkten...

Bild

Bild

Har även fyllt på olja och startat upp den igen , de nya slangarna verkar hålla tätt , inte AN kopplingar men väl från Lantmännen
:hihi: ( skruvbara hydraulkopplingar )

946cc flaskan med olja passade perfekt mellan fjäderbensstaget och torpeden , lite trångt även här :wink:

Bild

Har även börjat på min "hasplåt" under motorn , först en ram i 25x30mm rör (1,25 gods) på dessa ska sen plåten sitta.

Bild

Hur plåten/plåtarna ska sitta vetefasen , det löser sig sa han som sket i vasken...

Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende

Inlägg av Herman »

Blir ju fint.

Blir det nån tjockare alu plåt som du skruvar i fästramen sen då eller?
Skriv svar