
7,50 140 med mettis4:a & lenco> startad film sid 99
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
mockup bild:)


Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
trängsta delen har ca 1450kvadratmm när det blir som jag vill.alex b skrev:Ser kanon ut! Gillar verkligen hur grenröret är krökt på flänsen för att matcha lutningen av kanalerna.![]()
Verkar vara rejält resta kanaler på insuget. Vad är det för portarea vid trängsta delen?
Dom är ju resta en hel del kanalerna, och man får vinkla med röret lite för att inte störa flödet.
Sen stämmer säkert inte vinkeln till graden rätt men funderar på att plana om toppen på avgas och då köra med rätt vinkel så allt blir hundra rätt.
Tack för kommentaren

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:

Har svetsat klart oljetråget @ torrsump, skall bara fixa svetsanslutningarna.
skall poleras så det ser trevligt ut

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Ska bli klart intressant att se vad den där maskinen kan prestera sedan
Varför har du så stor volym i tråget?

Varför har du så stor volym i tråget?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
det är bara 50mm högt och 70mm på högsta stället.
Men gör lite volym i tråget, skulle tydligen bli lugnare gasväxlingar mellan kolvarna då på undersidan och ev tjäna effekt.
Marginellt och ev inte fungerande alls, men ett test
Men gör lite volym i tråget, skulle tydligen bli lugnare gasväxlingar mellan kolvarna då på undersidan och ev tjäna effekt.
Marginellt och ev inte fungerande alls, men ett test

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
svängdämparen och sugkopplingar på tråget:)

Rostfritt var jag inte så säker på att tigga kan jag säga.



Rostfritt var jag inte så säker på att tigga kan jag säga.


Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
mini uppdatering.
Har varit i en stor formsvacka och börjat bli lite sugen på att grejja igen efter en vecka feber och ont i halsen.
Sen hjälpte det till att Tjernell bomsade fina siffror idag så då blev jag sugen.
Drog till garaget nu ikväll för att porta lite kanaler.
grov portning:

Det holkas ut mycket i kanalerna, så mycket så att det gick hål ut i oljegalleriet idag, men det är svetsbart då någon vatten kanal inte närvarar.
Men med så stora kanaler måste man även ha mer material på unik insuget

Så det blir nog lite mer liv i tråden nu när motivationen infunnit sig med.
Dock är det så varmt att man inte klarar av att koncentrera sig riktigt.
Har varit i en stor formsvacka och börjat bli lite sugen på att grejja igen efter en vecka feber och ont i halsen.
Sen hjälpte det till att Tjernell bomsade fina siffror idag så då blev jag sugen.
Drog till garaget nu ikväll för att porta lite kanaler.
grov portning:

Det holkas ut mycket i kanalerna, så mycket så att det gick hål ut i oljegalleriet idag, men det är svetsbart då någon vatten kanal inte närvarar.
Men med så stora kanaler måste man även ha mer material på unik insuget

Så det blir nog lite mer liv i tråden nu när motivationen infunnit sig med.
Dock är det så varmt att man inte klarar av att koncentrera sig riktigt.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 190
- Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
- Ort: Sundbyberg
- Kontakt:
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
japp Lasse, tycker det verkar välldigt vettigt med bromsningen.
Skall ringa och prata med han tänkte jag.
Har du har nr får du gärna pm:a eller liknande.

Skall ringa och prata med han tänkte jag.
Har du har nr får du gärna pm:a eller liknande.

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
B20TicPower skrev:Va fint de blir..Rostfritt är nog mitt favorit material att svetsa..
Gäller att ha bra spets på tigen o inte doppa..
ja det var mycket klurigare än att svetsa svartstål, men men bara det blev tätt trågn så är jag nöjd.
Inte så många som ligger under och kikar hehe.
Förutom alla tusen som sett det i tråden

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
håller på att montera ihop motorn, skit kul faktiskt.
Tyvärr var jag tvungen att åka hem och göra lite ärenden. annars hade underdelen varit ihop ikväll.
Hoppas på att få mer skruvat under veckan.
Ligger bilder på min hemsida under blogg, orkade inte lägga in länkar här tyvärr (segt internet och seg hjärna får jag skylla på)
Men jag håller på att montera detta iaf

fix fräsa om urtagen för veven lite, men det får man ta när det inte är ritat för billet vevar.
Tyvärr var jag tvungen att åka hem och göra lite ärenden. annars hade underdelen varit ihop ikväll.
Hoppas på att få mer skruvat under veckan.
Ligger bilder på min hemsida under blogg, orkade inte lägga in länkar här tyvärr (segt internet och seg hjärna får jag skylla på)
Men jag håller på att montera detta iaf


fix fräsa om urtagen för veven lite, men det får man ta när det inte är ritat för billet vevar.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
nu har jag grejat mer med motorn, jag blir inet förvånad.
Det är ju nått som krånglar HELA SATANS tiden!!!!
Nu är låsen till kolvbultarna för tunna så när man har monterat dom kan kolvbulten glappa ändå axiellt.
Är inte helt säker på att det blir riktigt bra om jag får grövre med.
Det i sin tur medför att jag måste ha nya kolvar vilket i sin tur medför att jag kommer bli skit trött på detta nu.
Det har ju ändå varit kul att plocka ihop delarna och det håller verkligen den höga kvalitén som jag vill att det skall göra ända tills nu..
Skall kolla på ett par gammla kolvbultslås och se om det är svinstor skillnad.
monterat vev med gördel och dubbelkollat allt
funkade kanon.
Slipat ringar:

Suddig bild på spelet mellan spår och kolvbult med ett för litet lås på andra sidan bulten:

Tillbaka till ritbordet................
Det är ju nått som krånglar HELA SATANS tiden!!!!
Nu är låsen till kolvbultarna för tunna så när man har monterat dom kan kolvbulten glappa ändå axiellt.
Är inte helt säker på att det blir riktigt bra om jag får grövre med.
Det i sin tur medför att jag måste ha nya kolvar vilket i sin tur medför att jag kommer bli skit trött på detta nu.
Det har ju ändå varit kul att plocka ihop delarna och det håller verkligen den höga kvalitén som jag vill att det skall göra ända tills nu..
Skall kolla på ett par gammla kolvbultslås och se om det är svinstor skillnad.
monterat vev med gördel och dubbelkollat allt

funkade kanon.
Slipat ringar:

Suddig bild på spelet mellan spår och kolvbult med ett för litet lås på andra sidan bulten:

Tillbaka till ritbordet................
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Använd "blomman" (funktionsknapp eller läge) på kameran för makro-bilder.Tommy Luhr skrev:Suddig bild på spelet mellan spår och kolvbult med ett för litet lås på andra sidan bulten:

Kamera-teknik åsido, jag är grymt imponerad av din energi och att det alltid händer nåt. Fortsätt så.

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.