BMW Ascona 2.8 Turbo (11.65sek@205 km/h) FOR SALE

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Tackar !

Jag är osäker var gränsen för 4-länk klassningen egentligen går.

Hade jag skrivit reglerna skulle nog nya fästen i golvet klassat upp bilen ?

Nya fästen på axeln borde däremot vara godkänt, skulle väl gå att bygga en Volvo eller jänke axel med Opels konstiga mitten infästning i golvet ?

Funderar på ny insprutning, Haltech F3:an klarar bara 1.5 bar och jag laddar över 1.8 bar så det är inte riktigt hälsosamt.
Någon som har tips på billig insprutning förutom MS och VEMS ?

Hur mycket sämre greppar ET street Radial mot vanliga ET street ?
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
sqrewdriver
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: fre sep 07, 2007 10:27 am
Ort: Uppsala

Inlägg av sqrewdriver »

beggat civico, lr Haltech F6 borde klara biffen om jag inte är ute och cyklar helt.
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Har köpt nya däck, drag radialer.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Fränt :)

Värm inte livet ur däcken nu bara
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 331
Blev medlem: lör jun 03, 2006 6:04 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av K.jonsson »

Fränt!
Dom fyller verkligen upp hjulhusen bak :D
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Tack, tyvärr blev det lite för bra grepp som väntat...!!

Haveri på diffen, nåja, den håll ju för en start med dessa däck.... :?

Bjuder på lite bilder iallafall.

Bild

Bild
Såg att det var några som betalade bra för extra utrymme mellan motor och kylare, skulle kanske sälja 50 mm... :D
Bild

Bild
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Bjuder en tusing för dom 5 centimetrarna :D
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Inlägg av coupe76 »

frågan är väl vad din passagerare bjuder för fem cm fotutrymme :hihi:
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Ingen som ska åka där iaf ;)
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Ja den platsen hade man gärna haft :shock:

Jag fick en kylfläkt från en Volvo 940 automat , riktigt rejäl sak :thumbright:
Men de där 50mm saknas.....

Jag har ju kylproblem med hög vatten temp på min , kö körning funkar inget vidare , dock har jag börjat tänka i banorna att det helt enkelt inte kommer ut någon luft ur mitt trånga motor utrymme så det kanke inte är ett fläkt problem ?

Hål i huven hade nog gjort susen , men det är jag inte så sugen på.

Nog med "Off topic"

Hoppas det löser sig med bakaxlen :thumbright:
Varför inte ett VEMS ? funderar själv på ett...
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Simon.j
För mycket laddtryck
Inlägg: 178
Blev medlem: sön aug 19, 2007 2:58 pm
Ort: Södra Dalarna

Inlägg av Simon.j »

Händer det nått med denna? Fixat en "riktig" bakaxel än? :wink:

Detta projekt är skit grymt om jag får säga det själv :thumbright:

Keep the good stuff coming!

//Simon
Simon Johannesson
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Tackar !

Jag svetsade diffen för att kunna köra Höst tävlingen i Piteå.

Diffen höll då men ingående axeln är lång och smal på Opel bakaxeln och den skruvade sig och det blev obalans i tredje starten.

Fick ner 60 fots tiden till 1.8 medan det höll ihop vilket är en förbättring med 0.5 sekunder. Detta både tack vare svetsad diff och de nya Dragradial däcken.

Kan meddela att det bettar nånting oerhört med Dragradialer utan att de är värmda med burn-out.

Jag ska försöka göra en kraftigare ingående axel om det är möjligt.
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende
Inlägg: 507
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:08 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Herman »

Angående ingående axeln, så kolla runt lite på rally-sidor med annonser, www.resultatservice.com t.ex, Rallyåkarna brukar ju byta ut både alu-struten och axeln mot starkare doningar.
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Inlägg av coupe76 »

Ascona A har väl stålstrut original.
Finns en finsk hemsida där de visar hur man bygger en egen kraftigare axel i struten. Ska kolla efter adressen.

Hitta den.

http://users.telenet.be/jov/opeltuners/ ... bemod.html
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Ascona 400
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: mån jul 18, 2005 10:49 am
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Ascona 400 »

Risse i Tyskland har en förstärkt variant av denna axel.
Kostar 189€

Har dock aldrig hittat nån som har kört med den så frågan är ju hur hållbar den är..
Och frågan är ju vad som går sönder när väl den håller, det är ju inte några jättedimensioner på nåt i dom där bakaxlarna.
Skriv svar