7,50 140 med mettis4:a & lenco> startad film sid 99

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

köpte ny telefon med samma megapixel för jag var grymt nöjd med min gammla k8001 eller vad den hette.
Men den nya var skit, inte en enda sådan funktion :evil:

Sen hade jag inte den riktiga kameran med mig heller.

Men det har löst sig med kolvbultarna :P

Så länge bultarna har en 45graders vinkel och det är "vanliga" lås så kan det vara lite spel utan att det gör något.

Så nu skall motorn ihop:)

på med toppen (måste porta klart)
göra klart insuget
fixa lite med givare och div

sen skall det bromsas :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Tommy blire inte en 1000hk 4-banger nu så får du skänka motorn till mig så ska jag setta world record i 23 fots klassen :)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Peppe, det vore himla kul att nå 1000hk, skall jag vara ärlig så har jag helt sjuka fantasier om effekt och tider på strippen haha.

Men något måste man ju få ha som sexualdrift hehe

Jag har en 550hk motor ståendes som inte gör någon nytta, den kan du få låna om du kör båten iförd stormtrooper dräkt och skriker att du skall ta över världen till alla du ser hehehe :thumbright:


Har gjort iordning kolvarna med stakarna nu ikväll så det skall i imorgon.
Blev tvungen att montera drag på flickvännens bil idag för det skulle tydligen köras hästtransporter :)

Mer uppdatering imorgon, trött nu :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

Tommy Luhr skrev:Jag har en 550hk motor ståendes som inte gör någon nytta, den kan du få låna om du kör båten iförd stormtrooper dräkt och skriker att du skall ta över världen till alla du ser hehehe :thumbright:
haha. så jävla bra.. jag kan se det framför mig..haha. :hihi: :hihi:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

hehe ja lite roligt är det ju hehe..

Ny uppdate:

Har slipat av alla kolvtoppar, alltså fula vassa saker.
Har slängt i kolvarna i motorn.
Har polerat oljetråget ikväll när jag var hemma och hade tråkigt (stod faktiskt och vattenslipa det samtidigt som jag duscha, haha perverst? :roll: )

Har laserskärt ett lock till vevhusventilationen med:)
Bilder:
Bild
Bild
Bild

More to come
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

Tommy Luhr skrev: Har polerat oljetråget ikväll när jag var hemma och hade tråkigt (stod faktiskt och vattenslipa det samtidigt som jag duscha, haha perverst?
:hihi: Man gör ju ändå inget vettigt när man duschar så varför inte.. :P
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck
Inlägg: 467
Blev medlem: tor sep 09, 2004 6:29 pm
Ort: Nybro

Inlägg av Göte »

Tommy Luhr skrev:hehe ja lite roligt är det ju hehe..
Har polerat oljetråget ikväll när jag var hemma och hade tråkigt (stod faktiskt och vattenslipa det samtidigt som jag duscha, haha perverst? :roll: )
:lol: Bättre än att polera skinflöjten ju :wink: Ser bra ur detta här, Är det venolia kolvar? På mina venolia var låsen för bredda så de gick inte ner i spåren som de skulle.
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

det är wiseco kolvar i den.
Det är mycket olika fel på specialgjorda kolvar som kommer från det stora landet bredvid pölen :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Det ser fint ut allt..
Hur mkt kolvringsspel kör du med? :)

Om ja förstår rätt har du tänkt varva en hel del.. ;)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

detta med ringspel var inte lätt att grubbla fram kan jag lova.

Enligt Totalseal (vanliga ringar) så skulle det vara 0,45 i spel på första ringen och 0,33 i andra ringen.
skrotade helt den idén och körde 0,50 översta och 0,55 på den understa.

Ja man kanske skall bli tvungen att varva runt 9000 för att få lite effekt.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Mattz Larsson »

vad var anledningen till att du inte använder det rekomenderade ring spelet och har större gap på den undre.
En annan fråga, är det du som har tagit fram distanserna under gördeln och finns det till salu, krävs det någon bearbetning av överfallen.


Mattz
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Mattz Larsson skrev:vad var anledningen till att du inte använder det rekomenderade ring spelet och har större gap på den undre.
En annan fråga, är det du som har tagit fram distanserna under gördeln och finns det till salu, krävs det någon bearbetning av överfallen.


Mattz
det är jag som tagit fram det ja. vet är gjort som så att det inte skall behöva någon bearbetning alls.
Tanken är att man bara plockar på delarna och kör :)

Skall rita om gördeln lite så att man kan köra med te.x Parners vev som jag kör med.

Lite tight här och var, men det är lätt som en pankaka.

Däremot ringspelet är det så här med.
Jag har gjort undre ringen större för att det inte skall bli "tryck" uppåt på första ringen och lyfter den från sitt säte= mer otät ring.

Pratat med Halvarsson som känner till min motor väl och han ville med påpeka att det är ett gammalt tänk i bruksanvisningen till ringarna.

Körde med 0,6 och 0,7 på förra motorn och upplevde inget problem.
Däremot började det bli lite vevhus ventilation vid strax över 700hk.
Kan ha lite med ringarna att göra.

Men sedan får man ju uppskatta vad varm motorn kan bli och hur mycket gap man behöver för olika bränslen etc...

Kör man lustgas behöver man nästan ha dubbelt så stort gap, antagligen för den plötsligt varmare värme utvecklingen som blir vid gasen.
Sen tänker jag expanssionen blir några grader varmare med lustgas än vid en vanlig expanssion vid samma effekt med bara racebränsle.

Det låter jag vara osagt men kännt är ju att det brinner med olika värme olika bränslen..

Det är lite svårt detta och det är gött att ha några motorer att suga åt sig information från så man vet vad man gjorde bra och inte.

Tänk på att oljeringarna skall slipas med.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
GordonE
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: ons jul 13, 2005 10:47 pm
Ort: Växjö

Inlägg av GordonE »

Tufft projekt det här!
Tycker det låter som vettigt att ha lite mera ringgap. Jag filade in gapet på en uppsättning kolvar(CP) till en Nissan Skyline motor med 86.5mm i kolvdiameter. Enligt den ringspecen så skulle gapet vara 0.53 på övre ringen och 0.58 på undre kompringen om man kollade på raden för nitrous/blown/turbocharged.
Om man ser enligt CP-specen så borde ju du ha lite mer gap än så tom!

Lycka till i jakten på 1000hk!

Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Gordon: ja det kan så väl vara, enligt totalseal specen skulle jag nästan inte ha något i gap.

Kör metanol och det är faktiskt lite mindre spel på dom ringarna än en bensinare.
Men jag la mig över gränsen ändå enligt mina uppgifter.

Pratade även med Halvarsson som byggt några mettis motorer och han hade inget att förneka mot 0,50 och 0,55
Men hoppas inte det går ihop och värme nyper bara.

Liten uppdate:

Kan visa en bild på färdiga installationen av gördeln, ser mycket stabilare ut än bilden under.
Bild
Bild

Sen har jag fått mig catcams goldfjädrar :D
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

tjena Tommy

Inlägg av calle Bengtsson »

tjena Vad har du för slag på Parnerveven??

skrattar gått å vattenslipningen av tråget, Har hört en röver historia om Danderyd killen som tvättade motorblock i Polen (danderyd snobbställe i stockholm)
Senast redigerad av calle Bengtsson den fre jun 27, 2008 6:29 pm, redigerad totalt 1 gånger.
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Låst