Mattz Larsson skrev:vad var anledningen till att du inte använder det rekomenderade ring spelet och har större gap på den undre.
En annan fråga, är det du som har tagit fram distanserna under gördeln och finns det till salu, krävs det någon bearbetning av överfallen.
Mattz
det är jag som tagit fram det ja. vet är gjort som så att det inte skall behöva någon bearbetning alls.
Tanken är att man bara plockar på delarna och kör
Skall rita om gördeln lite så att man kan köra med te.x Parners vev som jag kör med.
Lite tight här och var, men det är lätt som en pankaka.
Däremot ringspelet är det så här med.
Jag har gjort undre ringen större för att det inte skall bli "tryck" uppåt på första ringen och lyfter den från sitt säte= mer otät ring.
Pratat med Halvarsson som känner till min motor väl och han ville med påpeka att det är ett gammalt tänk i bruksanvisningen till ringarna.
Körde med 0,6 och 0,7 på förra motorn och upplevde inget problem.
Däremot började det bli lite vevhus ventilation vid strax över 700hk.
Kan ha lite med ringarna att göra.
Men sedan får man ju uppskatta vad varm motorn kan bli och hur mycket gap man behöver för olika bränslen etc...
Kör man lustgas behöver man nästan ha dubbelt så stort gap, antagligen för den plötsligt varmare värme utvecklingen som blir vid gasen.
Sen tänker jag expanssionen blir några grader varmare med lustgas än vid en vanlig expanssion vid samma effekt med bara racebränsle.
Det låter jag vara osagt men kännt är ju att det brinner med olika värme olika bränslen..
Det är lite svårt detta och det är gött att ha några motorer att suga åt sig information från så man vet vad man gjorde bra och inte.
Tänk på att oljeringarna skall slipas med.