Mikael - Ford Sierra 2.9i V6: 323hk & 487nm på driven

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
jorgen
För mycket laddtryck
Inlägg: 475
Blev medlem: sön feb 11, 2007 6:16 pm
Ort: Storfors,värmland

Inlägg av jorgen »

riktigt kul bygge :) vad är det för komp i 2,9 motorena orginal?
///Jörgen
070-400 00 80
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Tack alla :)

Tror faktiskt den kommer bli rätt pigg, dessutom väger en sån här bil runt 1200kilo och plockar man in siffror i sånna där uträkningare som finns lite överallt så ska sierran ge 5 knyck mer i slutfart på 402m motför bmw:n.

Anledningen till att jag gillar Sierran är att dom är så otroligt lättskruvade, kostar gratis, och faktiskt är riktigt sladdbar. Inte allt för många bilar som det tar en halvtimme på att lyfta ner lådan på, dessutom utan att öppna motorhuven :)

Kompet är 9,0:1 orginal så kanske går att ladda närmare 1bar, men det återstår att se.

Men tror ni verkligen att avgasystemet kommer vara ett hinder för 300hk?

------

Testade luftfilter placering i dag, samt svetsade om tryckrören

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Inlägg av Pimplaren »

Skitcoolt :)

Hade en 90ans sierra men den var lite läskig att sladda med, så jävla mjuk i chassit! trivs med e28or på harry !

Bygg annat avgas, tror definitivt org täpper till.. påverkar spoolupen osv!
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

vilket "mekdriv" du verkar ha, nytt projekt bara sådär :thumbright:
Bild
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Nja orginal tänkte jag inte använda, det är ju 1 3/4 tum så det lär inte bli så bra :lol:

Hade jag bara pengarna så hade jag spottat fram turbokonverterade bilar, lusten är det inte fel på utan pengarna 8)

-------

Lite mer bilder

Oljetrycket vid motorn

Bild

Oljetryck vid turbon

Bild

Oljereturen, kör på ventilkåpan även denna gång. Funkade tokbra i bmw:n så borde göra det här också

Bild

Var bara tvungen att sätta ihop allt lite provisoriskt på en reservmotor jag har står för att se hur det blir

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Det där kommer funka ypperligt.

2.5" system kommer funka till 300hk, inga problem.

enda som skulle kunna vara lite trökit är att spool kanske blir lite lite segare än det skulle kunna varit.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

Jonas Ohlsson skrev:vilket "mekdriv" du verkar ha, nytt projekt bara sådär :thumbright:
Han är ju duracell kaninen! :doh:
96 turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 237
Blev medlem: fre apr 27, 2007 12:38 pm
Kontakt:

Inlägg av 96 turbo »

på en sug motor säger man väll att 2,5" räcker till 200 hk sen behöver man gå upp i dimension där de e mycket krökar eller ett 3" hela vägen
Användarvisningsbild
JBlom
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: sön sep 03, 2006 10:45 am
Ort: Gävle

Inlägg av JBlom »

Många Saabar åker ju med 2,5" en bra stund...
Bara prova å se det, ett 3" avgas snider du ju ihop på 30min. :)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Det jag baserar 2.5" på är att i WRC har de krav på 60mm avgas +- nåt toleransvärde som gör att max blir 2.5"

Peugeot plockar över 400hk enligt rykte.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Mikael S skrev:Tack alla :)

Tror faktiskt den kommer bli rätt pigg, dessutom väger en sån här bil runt 1200kilo och plockar man in siffror i sånna där uträkningare som finns lite överallt så ska sierran ge 5 knyck mer i slutfart på 402m motför bmw:n.

:oops: , hade förträngt vikt skillnaden 200-250 kilo är mycket , så visst kommer det mata på bra ! håller vxl. och bakaxel för allt detta mos
Jag antar att det inte är en med tomatlåda elller ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Jepp allt ska hålla bra.

-----

Idag skulle jag bara undersöka möljigheterna att få i sprutet i bilen. Men tänkte det är ju lika bra att köra på.
Eftersom jag kör bilen varje dag så ville jag ju helst köra hem den idag också, så jag svingade lödpennan och efter drygt en timmes jobb så såg det ut så här

Bild

Hoppade igång hur lätt som helst, kollade så att tändningen stod lika som sprutet stod på sen var det bara åka ut och mappa. Hur enkelt som helst.
Alltså en halv dags arbete från standard sprut till Megasquirt, mappat och klart

Nu är alltså det sista stora hindret undanröjt för turbo! Hoppas på att skruva på den i veckan
Senast redigerad av Mikael S den sön jun 29, 2008 6:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
zalsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: tor jan 19, 2006 7:06 pm
Ort: P-Town (Piteå)

Inlägg av zalsson »

Sjukt snabb!
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Ha ha, fy fan va du mekar på alltså! Underbart å se för en garagefikare som mej :D
Alltid när man ser en skogen racing sierra blir man lika sugen! Har själv avverkat 6-8 sierror. Väger inte så mycket och folk kastar dom nästan efter en..
Lycka till och en lång film vill vi se sedan, men inte med massa musik utan bara sången från den överladdade ford sexan!

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Jobbat på skapligt två kvällar i rad nu och har i princip fått på allt i den riktiga Sierran. Kvar att göra är

1. Montera batteriet i skuffen med tillhörande kabeldragning
2. Skruva fast intercoolern bättre
3. Byta bränslepumpen
4. Bygga avgasystem

Sen är det såklart alltid lite småpul

Bild
Skriv svar