7,50 140 med mettis4:a & lenco> startad film sid 99

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

ja man måste vara intim med motordelarna så dom skapar ett personligt band, det blir hårdare för delarna att skiljas från varandra och mig då vid en bänkning
Tommy.
Det där vet ju alla som sysslar med detta hur viktigt det är.
Handpåläggningen....samtalen med motorn innan start,de små smiskanden som måste till på ventilkåpan osv osv.
Under många år vart de en grej i vårt fall att limma fast ett litet troll längst upp som blickade ner över remskivan.
Det var han/hon som räkna varvtalen serru...även känd som "Ture Teller". :hihi:
*Surkålsspecialisten*
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

haha, ja jädrar.

Men ibland kan man fundera på om det verkligen är död materia.
Håller man sin motor kär så brukar det ge tillbaka.

Det finns dom som bygger motorer och kostar på ut i fingerspetsarna och åker till den bästa motorbrommsaren och motorn går åt fanders.

Sen kan man ha en motor som bara är våldtagen med stor turbo men inget lyxigt som h-profil eller tuffa an-kopplingar och som bara går och går och ger bra med effekt.

Så det ligger nått i handpåläggningen hehe..


Tänkte uppdatera lite vad som har hänt med bilen sedan den kördes sista gången.
Motorn upplevdes inte som den brukade göra, låt som om det var dåligt med komp i den och det var inte samma sång i den (ärligt talat var det få gånger som det inte strulade med nått).
Största problemet var kopparpackningen som läckte vatten in i cylindrarna.
Sen så var jag för slapp med Metanolen, det skall inte vara metanol kvar i ledningar när man inte kör.
Allt rostar och alu erjar.
Så jag har haft lite problem med saker som kunnat undvikas genom erfarenhet, men den erfarenheten hade jag ju inte då.
Hoppas nya motor klarar sig bättre.

Motorn hade iaf rost i alla cylindrar, som små bäckar nerför cylindrarna.
Det var inte bra och hjälpte inte till med kompet.
kolvbultarna var lite skeva och hade låst sig i stakarna.
Honade upp sakerna och i med fordbultar :thumbright:
Nytt block borrades.
Såg även vid närmare anblick i kolvarna att ev någon ventil kan ha tagit i, insugningskammen lossnade ju vid ett tillfälle (står längre bak i tråden).
Så det har varit en del komplikationer.
Toppen är den som det står om under avancerat tråden för dom som har hängt med här på sävar.
Annars kan jag nämna att den flödar vid maxlyft på dom nya kammarna 356cfm@28" på insug och 283cfm@28" på avgas
flödessiffrorna är utan radiesäten, vet inte om jag uppdaterar flödningen på den riktigta toppen, måste få ihop motorn med för det skall bromsas snart:)

Vet inte vad jag skall skriva mer, men många fel är handhavande fel som varit.
Metanol liksom kopparpackning och riktigt racechassie var ju nytt för mig.
Hade problem med tändmissar 200meter av 400 för att vattnet släckte minst två cylindrar.
Men ändå hade jag 230km/h i slutfart.
Vet inte vad det blir i effekt men det är säkerligen inga 750hk iaf.

nu är det ny vecka och mera uppdateringar på gång. :P
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
GordonE
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: ons jul 13, 2005 10:47 pm
Ort: Växjö

Inlägg av GordonE »

Skönt att höra att inte alla skyller på "Murphy" utan medger att man har sina brister själv! Om något går åt helvete så beror det ju oftast på eget slarv eller okunskap!

Kör hårt nu!
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Gordon: Ja alla är vi felbara för vi är ju människor.
Men det är lite av intresset med att testa nya saker och få lösa problem.


Nu blir det en uppdatering igen:

Har monterat ihop bröstet på motorn med svängdämpare och alla remhjul.
Bild

Blir lite tight med aggregat axel drevet och triggerskivan.
Bild

Får göra specialbultar till hjulet och ta nägon mm på drevet till axeln( obs inget nukedrev som skall vara där egentligen)
Bild

Fått mina flänsar till plenumkammaren vattenskärda, passade sådär mot insuget :doh:
Allt går att bygga om :P
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Kul att det rullar på för dig igen.
Det ser lovande ut :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Ja du Klabbe det går sakta, men det är kul att ta det med ro med och plocka lite bland delarna på kvällarna och ta en kopp kaffe.

Är roligt när det blir bra, sen känns det bra när motorn sitter i bänken och skall plågas om allt har kännts bra när man monterat det.

Imorgon skall jag köra sista porten i toppen, då skall det svetsas igen ett hål i en kanal som blivit hehe :hihi:

Sen skall det borras och gängas vatten nipplar och pysslas med den.

Skall köra ut sätena till fullbredd med innan ventilerna hamnar i.

Mycket pyssel med en 16v racetopp, bara något så surt som att renovera gägor på avgaspinnbultar är skapligt ledsamt och tidsödande.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

fullt ös, blir en ganska stor uppdatering sen :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

Haha, jag tänkte just skriva "har man för mycket pengar om man sätter nukedrev på drivning för oljepump och fördelare" men så såg jag att du skrev det.

Det ska bli kul att se hur mycket det blir den här gången med, helt klart alltid intressant tråd att gå igenom.
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Blir uppdatering imorgon, blev sliten som en hel åsna när jag kom hem.
Godnatt :lakrits:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Gillar svängdämparn.
Helt hemmabyggd?
*Surkålsspecialisten*
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

japp den har jag byggt med mina bara händer :wink:

Den lovade uppdateringen kommer sne med.
Vi skall bara städa verstaden nu sen är det helg. då skall jag dra hem och lägga ut bilderna:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag har byggt om aggregataxeldrevet och satt på skruvar med mindre skalle så nu funkar det bra
Bild

Fästet till vacumpumpen tog i en skruv, fick fräsa lite, det är ju kul med tanke på att jag nyss köpt mig fräs :D

Bild
Bild
Bild

Började med att svarva iordning drevet till oljepumpen.
Bild
På plats med mitt hemsnickrade fäste
Bild
Bild

lite justering så kommer slangarna bli fin fina från tråget till pumpen, nästan för kort den ena
Bild

Toppen grovportad
Bild

Har blivit lite spån
Bild

en bild som visar ungefär hur det kommer att se ut.
Mycket laserskärt i fästen och dylikt, det kan jag rekomendera :thumbright:
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

mera bilder :)

glömde ju att svetsa i retur från turbon i tråget :doh: :doh: :doh:

känner mig såååå korkad.

ja ja, bryt ihop och kom igen:)

Grenröret från wierd performance
Bild

så här kommer det bli
Bild
Bild

ett laserskuret fäste i grenröret till ramen i bilen
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Hposth
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: tis maj 27, 2008 9:14 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Hposth »

ehum? tänk på oss som inte är över 18 än, sådan porr får vi ej se än :hihi:


neee men tycker det ser skit bra ut, sen när motor är klar kan du ju bygga ihop en likadan åt mig, du kan få en fisk pinne för jobbet :wink:

MVH henrik
740 med rakställd 8v,zf,tb70,plenum mm
mercedes w123 med volvo motor
Mercedes 300 tdt. bruksbil
lasse wankel
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av lasse wankel »

Heja Tommy och gå på,vem av oss vill sätta ET låv... :hihi: Micke och jag kämpar med RX-4an för att den ska få lack och startas upp nästa vecka. Vore himla kul om vi kunde mötas i ett matcrace på 201m på en hal "gatstrip :lol: Vi siktar på 10an vad siktar du på :?: Din motor matchar lätt fränaste Competiton 4-cyl i form o finish nu vill vi bara se den tala i bänken också 8) Keep up the good work :thumbright:

/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
Låst