b23 med rallycross topp och dubbla 48:or

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Nillbert
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: tor jun 14, 2007 9:18 pm
Ort: Lycksele

b23 med rallycross topp och dubbla 48:or

Inlägg av Nillbert »

har en b23 i en volvo 740 med rallycrosstopp och en kam från enem som jag tyvärr inte vet nå mer än att de är en rallykam, jag kör med brytare nu och jag får den inte att gå rent på hela registret, är som att den inte orkar med riktigt efter 4-5000 rpm, nån som har nått vettigt förslag?
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

vad står tändnigen på?

har du tagit bort vacumet till fördelaren?
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Nillbert
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: tor jun 14, 2007 9:18 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Nillbert »

17 grader när den är avstängd, har bara tagit bort slangn till den, måste jag stumma den eller?
VolvoMatte
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons nov 16, 2005 4:20 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av VolvoMatte »

Den skulle du haft ett brytarlöst system från B23E alt. hallgivartändning från B230A på så skulle nog det bli kanon. Kostar nog inte många kronor om du plockar på en skrot...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: b23 med rallycross topp och dubbla 48:or

Inlägg av Jens Gustavsson »

Nillbert skrev:har en b23 i en volvo 740 med rallycrosstopp och en kam från enem som jag tyvärr inte vet nå mer än att de är en rallykam, jag kör med brytare nu och jag får den inte att gå rent på hela registret, är som att den inte orkar med riktigt efter 4-5000 rpm, nån som har nått vettigt förslag?
en ny brytare från volvo, de går att varva 8000rpm
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

VolvoMatte skrev:Den skulle du haft ett brytarlöst system från B23E alt. hallgivartändning från B230A på så skulle nog det bli kanon. Kostar nog inte många kronor om du plockar på en skrot...
Brytarlösa tändsystemen som sitter på dom flesta Volvo 740 med förgasare skulle jag rekommendera. Sitter en liten tändmodul på vänster sida i motorrummet längst fram vid lyktan, förutom den så är det bara fördelaren och sen är det bara koppla plus och minus och gasa, fungerar riktigt bra och man behöver inte betala många kronor för dem på skroten. Många rallycrossåkare som kör med dom tändsystemen. Jag tror jag har hämtat 6-7 st på Kuusakoski i Piteå och har fått betala mellan en bullpåse och 100kr.

Vi har däremot haft något liknande problem med en B20 vi höll på och vi gick igenom jävlat allt som gick men kom inte riktigt fram till något vettigt. Har du brytartändning och inte riktigt litar på den så är det ju enkelt att byta och testa.
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Nillbert
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: tor jun 14, 2007 9:18 pm
Ort: Lycksele

Re: b23 med rallycross topp och dubbla 48:or

Inlägg av Nillbert »

Jens Gustavsson skrev:
Nillbert skrev:har en b23 i en volvo 740 med rallycrosstopp och en kam från enem som jag tyvärr inte vet nå mer än att de är en rallykam, jag kör med brytare nu och jag får den inte att gå rent på hela registret, är som att den inte orkar med riktigt efter 4-5000 rpm, nån som har nått vettigt förslag?
en ny brytare från volvo, de går att varva 8000rpm
okey det låter ju bra att de går, men orkar den med att gnista änd upp dit? sen vet jag inte riktigt vad jag har för kam, kan man mäta upp den själv? har ju vakum klocka på fördelaren som inte är ikopplad, ska jag koppla in den eller plocka bort den?
Nillbert
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: tor jun 14, 2007 9:18 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Nillbert »

Wezzli skrev:
VolvoMatte skrev:Den skulle du haft ett brytarlöst system från B23E alt. hallgivartändning från B230A på så skulle nog det bli kanon. Kostar nog inte många kronor om du plockar på en skrot...
Brytarlösa tändsystemen som sitter på dom flesta Volvo 740 med förgasare skulle jag rekommendera. Sitter en liten tändmodul på vänster sida i motorrummet längst fram vid lyktan, förutom den så är det bara fördelaren och sen är det bara koppla plus och minus och gasa, fungerar riktigt bra och man behöver inte betala många kronor för dem på skroten. Många rallycrossåkare som kör med dom tändsystemen. Jag tror jag har hämtat 6-7 st på Kuusakoski i Piteå och har fått betala mellan en bullpåse och 100kr.

Vi har däremot haft något liknande problem med en B20 vi höll på och vi gick igenom jävlat allt som gick men kom inte riktigt fram till något vettigt. Har du brytartändning och inte riktigt litar på den så är det ju enkelt att byta och testa.
det sitter ju nån slags tändmodul nu vid framskärmen plus att jag har en box under ratten, men den har inbygd varvstopp, och jag vill varva upp till 8000rpm, plus jag har en hallgivar fördelare, inget som jag kan återanvändA?
Användarvisningsbild
Malmström
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: sön mar 25, 2007 1:16 pm
Ort: Köping

Re: b23 med rallycross topp och dubbla 48:or

Inlägg av Malmström »


okey det låter ju bra att de går, men orkar den med att gnista änd upp dit? sen vet jag inte riktigt vad jag har för kam, kan man mäta upp den själv? har ju vakum klocka på fördelaren som inte är ikopplad, ska jag koppla in den eller plocka bort den?
Är det en enem kam som du säger, så borde det stå i bakkanten på den vad det är t.ex E19. Sen är det bara att kolla värderna på http://www.enem.se/.
Och ja, du kan mäta lyftet på kammen, men det får någon annan förklara.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

Nillbert skrev: det sitter ju nån slags tändmodul nu vid framskärmen plus att jag har en box under ratten, men den har inbygd varvstopp, och jag vill varva upp till 8000rpm, plus jag har en hallgivar fördelare, inget som jag kan återanvändA?
Tändmodulen är inte samma, boxen har du ingen användning för, fördelaren vågar jag inte svara på men den bör du kunna använda.. du behöver rätt tändmodul, kabelhärvan och fördelare. har du otur så kan du få tag på en fördelare med varvstoppet i rotorn.. men inget stort problem.. har du bara hållt i ett verktyg innan så har du all du behöver löst i handen på 5 minuter..

mvh
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Nillbert
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: tor jun 14, 2007 9:18 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Nillbert »

Sleeper_86 skrev:
Nillbert skrev: det sitter ju nån slags tändmodul nu vid framskärmen plus att jag har en box under ratten, men den har inbygd varvstopp, och jag vill varva upp till 8000rpm, plus jag har en hallgivar fördelare, inget som jag kan återanvändA?
Tändmodulen är inte samma, boxen har du ingen användning för, fördelaren vågar jag inte svara på men den bör du kunna använda.. du behöver rätt tändmodul, kabelhärvan och fördelare. har du otur så kan du få tag på en fördelare med varvstoppet i rotorn.. men inget stort problem.. har du bara hållt i ett verktyg innan så har du all du behöver löst i handen på 5 minuter..

mvh
okey är med, jo nog har jag hållt i verktyg, har ju haft ut motorn i 740:n ett par gånger så :) renoverat underdelen, jag får fara på skroten nån dag när man är legig och kolla om några såna saker.
Nillbert
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: tor jun 14, 2007 9:18 pm
Ort: Lycksele

Re: b23 med rallycross topp och dubbla 48:or

Inlägg av Nillbert »

Malmström skrev: Är det en enem kam som du säger, så borde det stå i bakkanten på den vad det är t.ex E19. Sen är det bara att kolla värderna på http://www.enem.se/.
Och ja, du kan mäta lyftet på kammen, men det får någon annan förklara.
jag har kollat i bakkant och där står de nått som enem inte känner igen, men det står enem också så, har ingen anning riktigt,
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

Nillbert skrev:
Wezzli skrev: Brytarlösa tändsystemen som sitter på dom flesta Volvo 740 med förgasare skulle jag rekommendera. Sitter en liten tändmodul på vänster sida i motorrummet längst fram vid lyktan, förutom den så är det bara fördelaren och sen är det bara koppla plus och minus och gasa, fungerar riktigt bra och man behöver inte betala många kronor för dem på skroten. Många rallycrossåkare som kör med dom tändsystemen. Jag tror jag har hämtat 6-7 st på Kuusakoski i Piteå och har fått betala mellan en bullpåse och 100kr.

Vi har däremot haft något liknande problem med en B20 vi höll på och vi gick igenom jävlat allt som gick men kom inte riktigt fram till något vettigt. Har du brytartändning och inte riktigt litar på den så är det ju enkelt att byta och testa.
det sitter ju nån slags tändmodul nu vid framskärmen plus att jag har en box under ratten, men den har inbygd varvstopp, och jag vill varva upp till 8000rpm, plus jag har en hallgivar fördelare, inget som jag kan återanvändA?
Osäker på hur det är med att återanvända det och isåfall att få bort varvstoppen, vilken årsmodell ska det där tillhöra?
Sleeper_86 skrev:
Nillbert skrev: det sitter ju nån slags tändmodul nu vid framskärmen plus att jag har en box under ratten, men den har inbygd varvstopp, och jag vill varva upp till 8000rpm, plus jag har en hallgivar fördelare, inget som jag kan återanvändA?
Tändmodulen är inte samma, boxen har du ingen användning för, fördelaren vågar jag inte svara på men den bör du kunna använda.. du behöver rätt tändmodul, kabelhärvan och fördelare. har du otur så kan du få tag på en fördelare med varvstoppet i rotorn.. men inget stort problem.. har du bara hållt i ett verktyg innan så har du all du behöver löst i handen på 5 minuter..

mvh
Förutsatt att inte fördelaren sitter som gjuten
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Nillbert
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: tor jun 14, 2007 9:18 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Nillbert »

det är en 87:as 740 gl, ne men precis dom kan ju sitta som berg,
Skriv svar