b23 med rallycross topp och dubbla 48:or
b23 med rallycross topp och dubbla 48:or
har en b23 i en volvo 740 med rallycrosstopp och en kam från enem som jag tyvärr inte vet nå mer än att de är en rallykam, jag kör med brytare nu och jag får den inte att gå rent på hela registret, är som att den inte orkar med riktigt efter 4-5000 rpm, nån som har nått vettigt förslag?
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Kontakt:
-
- Lite mer laddtryck
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
Re: b23 med rallycross topp och dubbla 48:or
en ny brytare från volvo, de går att varva 8000rpmNillbert skrev:har en b23 i en volvo 740 med rallycrosstopp och en kam från enem som jag tyvärr inte vet nå mer än att de är en rallykam, jag kör med brytare nu och jag får den inte att gå rent på hela registret, är som att den inte orkar med riktigt efter 4-5000 rpm, nån som har nått vettigt förslag?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Brytarlösa tändsystemen som sitter på dom flesta Volvo 740 med förgasare skulle jag rekommendera. Sitter en liten tändmodul på vänster sida i motorrummet längst fram vid lyktan, förutom den så är det bara fördelaren och sen är det bara koppla plus och minus och gasa, fungerar riktigt bra och man behöver inte betala många kronor för dem på skroten. Många rallycrossåkare som kör med dom tändsystemen. Jag tror jag har hämtat 6-7 st på Kuusakoski i Piteå och har fått betala mellan en bullpåse och 100kr.VolvoMatte skrev:Den skulle du haft ett brytarlöst system från B23E alt. hallgivartändning från B230A på så skulle nog det bli kanon. Kostar nog inte många kronor om du plockar på en skrot...
Vi har däremot haft något liknande problem med en B20 vi höll på och vi gick igenom jävlat allt som gick men kom inte riktigt fram till något vettigt. Har du brytartändning och inte riktigt litar på den så är det ju enkelt att byta och testa.
Man vet aldrig, före man vet
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
okey det låter ju bra att de går, men orkar den med att gnista änd upp dit? sen vet jag inte riktigt vad jag har för kam, kan man mäta upp den själv? har ju vakum klocka på fördelaren som inte är ikopplad, ska jag koppla in den eller plocka bort den?Jens Gustavsson skrev:en ny brytare från volvo, de går att varva 8000rpmNillbert skrev:har en b23 i en volvo 740 med rallycrosstopp och en kam från enem som jag tyvärr inte vet nå mer än att de är en rallykam, jag kör med brytare nu och jag får den inte att gå rent på hela registret, är som att den inte orkar med riktigt efter 4-5000 rpm, nån som har nått vettigt förslag?
det sitter ju nån slags tändmodul nu vid framskärmen plus att jag har en box under ratten, men den har inbygd varvstopp, och jag vill varva upp till 8000rpm, plus jag har en hallgivar fördelare, inget som jag kan återanvändA?Wezzli skrev:Brytarlösa tändsystemen som sitter på dom flesta Volvo 740 med förgasare skulle jag rekommendera. Sitter en liten tändmodul på vänster sida i motorrummet längst fram vid lyktan, förutom den så är det bara fördelaren och sen är det bara koppla plus och minus och gasa, fungerar riktigt bra och man behöver inte betala många kronor för dem på skroten. Många rallycrossåkare som kör med dom tändsystemen. Jag tror jag har hämtat 6-7 st på Kuusakoski i Piteå och har fått betala mellan en bullpåse och 100kr.VolvoMatte skrev:Den skulle du haft ett brytarlöst system från B23E alt. hallgivartändning från B230A på så skulle nog det bli kanon. Kostar nog inte många kronor om du plockar på en skrot...
Vi har däremot haft något liknande problem med en B20 vi höll på och vi gick igenom jävlat allt som gick men kom inte riktigt fram till något vettigt. Har du brytartändning och inte riktigt litar på den så är det ju enkelt att byta och testa.
Är det en enem kam som du säger, så borde det stå i bakkanten på den vad det är t.ex E19. Sen är det bara att kolla värderna på http://www.enem.se/.
okey det låter ju bra att de går, men orkar den med att gnista änd upp dit? sen vet jag inte riktigt vad jag har för kam, kan man mäta upp den själv? har ju vakum klocka på fördelaren som inte är ikopplad, ska jag koppla in den eller plocka bort den?
Och ja, du kan mäta lyftet på kammen, men det får någon annan förklara.
http://members.aol.com/DVAndrews/timing.htm
Detta lärde mig mycket.
http://www.hot-spark.com/ är billig
Detta lärde mig mycket.
http://www.hot-spark.com/ är billig
- Sleeper_86
- Forumsberoende
Tändmodulen är inte samma, boxen har du ingen användning för, fördelaren vågar jag inte svara på men den bör du kunna använda.. du behöver rätt tändmodul, kabelhärvan och fördelare. har du otur så kan du få tag på en fördelare med varvstoppet i rotorn.. men inget stort problem.. har du bara hållt i ett verktyg innan så har du all du behöver löst i handen på 5 minuter..Nillbert skrev: det sitter ju nån slags tändmodul nu vid framskärmen plus att jag har en box under ratten, men den har inbygd varvstopp, och jag vill varva upp till 8000rpm, plus jag har en hallgivar fördelare, inget som jag kan återanvändA?
mvh
//Jimmy
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
okey är med, jo nog har jag hållt i verktyg, har ju haft ut motorn i 740:n ett par gånger såSleeper_86 skrev:Tändmodulen är inte samma, boxen har du ingen användning för, fördelaren vågar jag inte svara på men den bör du kunna använda.. du behöver rätt tändmodul, kabelhärvan och fördelare. har du otur så kan du få tag på en fördelare med varvstoppet i rotorn.. men inget stort problem.. har du bara hållt i ett verktyg innan så har du all du behöver löst i handen på 5 minuter..Nillbert skrev: det sitter ju nån slags tändmodul nu vid framskärmen plus att jag har en box under ratten, men den har inbygd varvstopp, och jag vill varva upp till 8000rpm, plus jag har en hallgivar fördelare, inget som jag kan återanvändA?
mvh

jag har kollat i bakkant och där står de nått som enem inte känner igen, men det står enem också så, har ingen anning riktigt,Malmström skrev: Är det en enem kam som du säger, så borde det stå i bakkanten på den vad det är t.ex E19. Sen är det bara att kolla värderna på http://www.enem.se/.
Och ja, du kan mäta lyftet på kammen, men det får någon annan förklara.
Osäker på hur det är med att återanvända det och isåfall att få bort varvstoppen, vilken årsmodell ska det där tillhöra?Nillbert skrev:det sitter ju nån slags tändmodul nu vid framskärmen plus att jag har en box under ratten, men den har inbygd varvstopp, och jag vill varva upp till 8000rpm, plus jag har en hallgivar fördelare, inget som jag kan återanvändA?Wezzli skrev: Brytarlösa tändsystemen som sitter på dom flesta Volvo 740 med förgasare skulle jag rekommendera. Sitter en liten tändmodul på vänster sida i motorrummet längst fram vid lyktan, förutom den så är det bara fördelaren och sen är det bara koppla plus och minus och gasa, fungerar riktigt bra och man behöver inte betala många kronor för dem på skroten. Många rallycrossåkare som kör med dom tändsystemen. Jag tror jag har hämtat 6-7 st på Kuusakoski i Piteå och har fått betala mellan en bullpåse och 100kr.
Förutsatt att inte fördelaren sitter som gjutenSleeper_86 skrev:Tändmodulen är inte samma, boxen har du ingen användning för, fördelaren vågar jag inte svara på men den bör du kunna använda.. du behöver rätt tändmodul, kabelhärvan och fördelare. har du otur så kan du få tag på en fördelare med varvstoppet i rotorn.. men inget stort problem.. har du bara hållt i ett verktyg innan så har du all du behöver löst i handen på 5 minuter..Nillbert skrev: det sitter ju nån slags tändmodul nu vid framskärmen plus att jag har en box under ratten, men den har inbygd varvstopp, och jag vill varva upp till 8000rpm, plus jag har en hallgivar fördelare, inget som jag kan återanvändA?
mvh
Man vet aldrig, före man vet
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå