Tompas Volvo 940 turbo projekt Update: 18/4 påställd o ute

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck

Inlägg av Tom_21 »

Jepp som ogge ska så tar man bort orginaldumpen o sätter ett lock där istället :thumbright: Det är en hybriddump så den funkar bra med lmm. Det där med tomgångsmotorn visste jag inte om, får kolla upp det :) Idag beställde jag även väghållning/sänksats till bilen o drog iväg ett mail till vikingchip o kollade va dom har för chip :D
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende

Inlägg av wyzer »

Tom_21 skrev:Jepp som ogge ska så tar man bort orginaldumpen o sätter ett lock där istället :thumbright: Det är en hybriddump så den funkar bra med lmm. Det där med tomgångsmotorn visste jag inte om, får kolla upp det :) Idag beställde jag även väghållning/sänksats till bilen o drog iväg ett mail till vikingchip o kollade va dom har för chip :D
ang chip. turbocenter i sthlm e ganska vassa på volvo chip. inte överdrivet dyra heller för ett spec chip
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
Användarvisningsbild
Perfix
För mycket laddtryck

Inlägg av Perfix »

alltså... är du säker på att bilen inte är helt ny?? :hihi:

tycker gubben i grannbyn har en fräsch lätttryckare men detta var strået vassare..
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck

Inlägg av Tom_21 »

Perfix skrev:alltså... är du säker på att bilen inte är helt ny?? :hihi:

tycker gubben i grannbyn har en fräsch lätttryckare men detta var strået vassare..
Hahah nä den är faktiskt lite använd :lol:
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck

Inlägg av Tom_21 »

Kunde inte hålla mig borta från bilen idag, gick runt o funderade vad jag kunde göra för något o då fick jag se mina backspeglar som inte va så fina att dom kan jag lacka :)
Sagt o gjort så skruvade jag bort dem o slipade o spacklade igen skraven också, får se om det håller eller om det spricker upp. Nu har jag lagt första lagret färg låter det torka över natten o ser hur ytan blev imorgon då läger jag nästa lager o lite klarlack :)

Kollade även om den slutat läckt olja sen jag byte packningen också o det verkar vara tät :D

Isärplockade
Bild
Spacklade o slipade
Bild
Första lagret :)
Bild
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck

Inlägg av Tom_21 »

Idag så lackade jag klart backspeglarna o tycker det blev helt ok resultat för att vara lackat med sprayburk. Här kommer några bilder på slutresultatet.

Ihopmonterade igen
Bild
Monterade, ser mycket bättre ut :)
Bild
Ingen öppen skarv :P
Bild
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck

Inlägg av Tom_21 »

Fick hem ett fint paket idag 8) Väntar även på mina mätare som borde komma i slutet av veckan :)
Varifrån rekomenderar ni att jag beställer chip ifrån? Sen är det väll fördel att byta tryckklockan till en 1,2 bars, eller klarar fulltryckarens tryckklocka högre ladd så man inte behöver byta den? För på bsr sida när man kollar trimkiten så på ltt finns det olicka tryckklockor men ingen till fulltryckaren, men har för mig jag hört att man ska byta även på fulltryck? Ska se om jag kan bocka nytt tryckrör på jobbet i morgon o svetsa fast anslutning till dumpen :wink:

Bild

Bild
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende

Inlägg av wyzer »

Tom_21 skrev:Fick hem ett fint paket idag 8) Väntar även på mina mätare som borde komma i slutet av veckan :)
Varifrån rekomenderar ni att jag beställer chip ifrån? Sen är det väll fördel att byta tryckklockan till en 1,2 bars, eller klarar fulltryckarens tryckklocka högre ladd så man inte behöver byta den? För på bsr sida när man kollar trimkiten så på ltt finns det olicka tryckklockor men ingen till fulltryckaren, men har för mig jag hört att man ska byta även på fulltryck? Ska se om jag kan bocka nytt tryckrör på jobbet i morgon o svetsa fast anslutning till dumpen :wink:

Bild

Bild
ska me köpa vägkitt där ifrån så du får berätta om det blir bra 8)
ang chip på kan turbocenter i sthlm väldigt mkt om rödblock mkt trevliga på telefon iaf :thumbright:
annar har du ju mattson i ryd också väldigt bra men han har inga "chip" han mappar om bilen ist :twisted:
mvh
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck

Inlägg av Tom_21 »

Idag fick jag hem ett paket igen :lol: Hmm va kan det vara i det?

Jo en hög med mätare o lite bromsoks fäg hehe
Bild
Ska fixa till en aluplåt o sätta där båda mittenfläktgallren sitter på instrumentpanelen o montera mätarna där tror jag eller under stereon men känns som om det kommer bli lite långt ner. Måste också köpa en grej att montera sensorerna för oljetemp och oljetryck också för det va ju inte med som jag trodde eftersom det står att allt medföljer för att kunna montera dem. Eller har ni några andra tips på var/hur man kan montera dom sensorerna?

Har även påbörjat ett annat lite projekt med att lägga plattor utanför garaget som man kan va o meka på 8) Lite skönnare än på gruset o känns bättre o va på när man ska hissa upp bilen o så.

här ska det bli plattor
Bild

Nu har man 5veckors SEMESTER också!!!! 8) 8) :mrgreen:
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Användarvisningsbild
Jernström
För mycket laddtryck

Inlägg av Jernström »

du kan väl montera dom i a-stolpen? det håller jag på med.. eller jag påbörjade det iaf =) ligger på hyllan för tillfälligt.. köpte plastkåpan som sitter där orginal på skroten och sedan biltemas universal mätarhållare som jag värmde med värmepistolen till rätt form.. sen limmade jag fast den och gjorde hål och spackla o så.. blir nog ganska så snajdigt när/om det blir klart :thumbright:
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck

Inlägg av Tom_21 »

Satt o kollade lite på mätarna o läste lite hur dom ska kopplas o det är ju vanlig plus o minus sen är det 2 andra kablar där man väljer vilken färg mätarna ska lysa med o det står att dem ska kopplas in på acc, Vad menas med acc? Är lite fundersam hehe. Undrar varifrån man ska sno lite ström också hehe :oops: :oops:
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Coaster
För mycket laddtryck

Inlägg av Coaster »

Jäklar va du pular :) Allt till det bättre, riktigt snygg är den. Gå lös med en multimeter nere vid säkringsdosan och mät fram dig och säkra av alla mätarna med en och samma säkring.. Är ingen kung på de elektriska, men så har jag gjort på min :) Mvh
Vw 8v @ 1.5 kg övertryck..
ogge
Forumsberoende

Inlägg av ogge »

montera dom inte i a stolpen. ser lite konstigt ut tkr jag :)

lite mera diskret att montera dom i friskluft blåset . tex som jag gjort
Bild
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck

Inlägg av Tom_21 »

Jo gillar den placeringen mer. Synd att man tappar lite av fläkten varma sommardagar haha. Vad har du täckt över hålet med?
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
ogge
Forumsberoende

Inlägg av ogge »

jag tog orginal utblåset å rensade på de rörliga delarna som man vlinklar luften med.

sen sågade jag till en plastbit och tog ett special 2k plastlim å limmade dit den i orginal utblåset.

lite svårt att förklara . sen var det lite spackel å sen klä med en tygbit.
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Skriv svar