Mikael - Ford Sierra 2.9i V6: 323hk & 487nm på driven

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

härligt, det blir kul att höra hur den går.
Användarvisningsbild
JBlom
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: sön sep 03, 2006 10:45 am
Ort: Gävle

Inlägg av JBlom »

Ska bli riktigt intressant att se hur den kommer att gå och öven höra hur den låter. :)
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Nu är det bara avgasröret kvar. Tog en kort provtur men behöver mappas så klart

Bild

Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Har missat den här tråden - mycket fränt bygge och snabbt var det gjort. :thumbright:
Blir kul att höra en utvärdering av konceptet sen..

Du har väl semester för vem bygger så här snabbt annars? :lol:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Tackar :D Långt till semestern så jag kör lite på kvällerna bara 8)
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Inlägg av Pimplaren »

Grymt imponerad av ditt tempo...

Om du håller 100 när du mekar håller jag 0.10..
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Mappade bilen idag och så var jag och g-techade Sierran för att se om det blev nån skillnad i pulver. Laddar för närvarande 0.5bar nu (vågar inte mer då jag inte vet vad kopplingen tål)

Här har ni graf på före och efter

För er som inte orkar räkna om till km/h så kommer siffrorna här

Orginal

402m 15.832 @ 140.673km/h

Turbo

402m 13.711s @ 176.288km/h

Ni ser även att jag har högre slutfart på 201m än vad orginal hade på 402 :lol:

Bild
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

trevligt bygge vart ju rätt fin skillnad i prestanda!!
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Roliga är att den är piggaren än min gamla bmw trots lägre laddtryck :)
Sen har jag lokaliserat lite läckage så med det åtgärdat så blev det ännu bättre register. Skjuter på riktigt bra måste jag erkänna.

Men tyvär så låter bilen så sjukt tråkigt så blir nog ingen film på den närmaste tiden, en nackdel med V6 tyvär
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

inponerande med 0.5bar, som jag redan sakt tror jag att potensialen i dessa motorer är grovt underskattade :thumbright:

skulle va fränt med lite vassare cam och sen lite filande i topparna(får jag en stund över nångång ska jag flöda en 2.9 topp och kolla om det går att få till nått mer flöde)

nu skulle du bara få till chassit lite med hårda busningar i bakvagnen och sen en avägd koplig som inte hugger för mycket sen nåra dot sliks bak då håller nog drivlinan hyffsat.

har du mätt nå tryck i turbosystemet? typ avgastryck,avagssystems tryck mm?
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Mikael S skrev:Roliga är att den är piggaren än min gamla bmw trots lägre laddtryck :)
Sen har jag lokaliserat lite läckage så med det åtgärdat så blev det ännu bättre register. Skjuter på riktigt bra måste jag erkänna.

Men tyvär så låter bilen så sjukt tråkigt så blir nog ingen film på den närmaste tiden, en nackdel med V6 tyvär
Ap ap ap! GIVETVIS vill vi se en film ändå! Om man får ha lite önskemål så vill jag se lite sladd-bus och gärna en mätarfilm, 0-100+ om det går för sig? :D Behöver inte va nån långfilm, en minut eller mer räcker bra.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Jag skäms lite faktiskt :oops: skulle svetsat på nipplar här och var för att mäta men i all stress glömdes det bort. Börjar ladda vid 2500 och fullt vid 3500. Byggde systemet med 3.5tum till slutet av växellådan sen tre tum en halvmeter för att sen köra sista biten från bakaxeln och bakåt med 2.5. PÅ så vis kan jag enkelt bygga om senare!

Ett kamkit från Burton kostar en 3300kr så inga större pengar heller. Precis som du säger Jens så skulle det vara mycket fränt!

Lyssna bara på dena 2.8 jag hade en gång med lättat svänghjul och trimkam -> http://www.garaget.org/video/fksj0taat9bk

Och så har jag en kort snutt från G-tech vändan -> http://www.garaget.org/video/q8zcaj6q8lkw

Mer film kommer senare när jag fått i nån form av diffbroms

Söderhamn på Onsdag så åker nog dit med MT däcken och testat lite 201m
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

siddu va lätt de var å få fjong på en sån där också =)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Blev en 201m körning i Söderhamn i Onsdags, tyvär så saknas det lite pulver för att orka dra bra med slicksen. Tiden blev 8.6 136km/h i alla fall.

Sen så hade jag och polare supertråkigt ;) Så vi bestämde oss för att mecka lite koppling. Var ju ner till TG-Racing och köpte denna flashiga pryl

Bild

Passade på att slänga i en BMW 528 tryckplatta jag hade låg också så nu känns kopplingen hård och bra. Gick dock inte så bra med skruvandet, lyckades tappa växellådan i golvet så den sprack så fick plocka ur lådan ur reservdelsbilen

Passade även på att ta några kort på det omtalade avgassystemet när det endå var nere

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Nu har jag ställt på lite mera laddtryck (0.75bar) och verkar ju faktiskt funka bra: Film -> http://www.garaget.org/video/fc70db1z70d6
Skriv svar