Impellerheadz garagetittar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad hände, spikningar? fick inte i gång filmen på min dator.
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

cylinderväggen var för tunn, ca. 3mm, var borta en stor bit ovanför betongen..
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Var det 3mm stål eller 3mm järn-samma som blocket? Jag har nämligen 3mm stål som är ingjutet i mitt alublock. Skulle vilja jämföra. Dom väggarna brukar spricka runt 450-500nm säger "några" i USA.. Men jag är skeptisk mot USA folket
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Robert Ågren
Impellerhead
Inlägg: 146
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:06 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Robert Ågren »

Lite svårt att se riktigt vad som hänt då kolven var helt borta. Tror inte på spikningar, tror mer på att blocket spruckit på grund av betongen och mycke värme. Ska mäta upp resten av cylindrarna för att se om det rört på sig.... Kan ju även va kolven/kolvbulten som gett sig, volvos grejer va kanske inte avsedda för 700hp :?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kolvbulten kan vara en förklaring, är det en tunnväggig typ "lättviktsmodell" ?
Fredde i Yttertavle har förstärkt sina Ross-bultar med en inpressad aluminiumgrej. Jag har hört flera högeffekts-turbomotorer som haft det problemet. Om problemet sitter i blocket kanse du kan prova att gjuta betong i övre delen av blocket som Söderlund har gort sen han fått tips från Parner som haft så i en 1000+hk volvo, det är ju ändå där trycket är.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

I övre delen? du menar att man fuller kylkanalerna med salt och sen betong ovanpå? sen sköljer man bort saltet? Då får man som en krage
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Man tätar vattenkanalerna och vänder blocket upp och ned sen fyller man genom frostpluggarna. Man sätter också fast några gummislangar i de vattenkanaler man vill ha kvar (mot cyl 4), även några små kanaler behövs längre fram i blocket för att undvika luftfickor.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

förödelsen:

Bild
Bild
Bild
Bild
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Vart är kolven? Pulvriserad och i delar i grenrör och turbo eller?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

ja och i tråget
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Palmqvist
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tor dec 23, 2004 12:12 am
Ort: Tokholm

Inlägg av Palmqvist »

Lite märkligt att det alltid är tvåan som säger upp sig, Delade garage med ttr förut, dom sköt en ohygglig massa kolvar vid bromsning och alltid på på tvåans cylle. Har för mig att Jompa pratade om mystiska oljetrycksfall innan rasen är det nåt ni upplevt?
MOT SÅNNA SOM MEJ FINNS INGET VACCIN!
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

finns loggat isåfall men det tror jag inte.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det var det värsta! visst är det någon skada även på den hela cyl?
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

Hur är det egentligen med skillnaden jämfört med ett B230-block som ska vara siamesgjutet, hade risken för ett sånt här ras minskat då tro? Eller hade det blivit skrot anyway :cry: ?


MVH Jonas T
Användarvisningsbild
koenvbr
För mycket laddtryck
Inlägg: 291
Blev medlem: mån jan 19, 2004 1:53 am
Ort: Aarschot (Belgien)

Inlägg av koenvbr »

:shock: who's engine was that??
Skriv svar