RoGGaH skrev:Men har du ingen varvräknare i bilen?
Isf hade det ju bara varit att synca bilens varvräknare mot
bänken.
Han synkade mot varvräknaren men det stämmer inte i bänken kontra gatan. På gatan har jag fullt ladd vid 4500, i bänken hade jag fullt ladd vid 5500 enligt grafen, stämmer inte alls då ljuger ju varvräknaren på gatan isåfall? Jag har ju kollat på varvräknaren/laddtrycksmätaren när vi kört så det är väldigt underligt. Som jag sa så kunde killen inte mycket om sin Dynapack så jag vet inte om han gjort bort sig??
mattias skrev:Ni ska inte behöva fundera så mycket över varvtal kontra bänken, kontra vilken växel som är i utan man avläser bara motorns varvtal som man håller fixerat och sparar ett kalibreringsvärde i mjukvaran till Dynapacken så är det klart. Det man berättar för mjukvaran är helt enkelt att motorn snurrar så här fort när det går så här fort på naven.. typ. Utväxlingar och grejer är helt irrelevant om det inte är så att man kört på för låg växel så det blir för mycket vrid på drivhjulen för att bänken ska klara det, då byter man växel och kalibrerar om - inget räknande och daltande med siffror.
Hur hög tändning körde du på högsta trycken?
Kan inte tändkurvan, det är MMT som har mappat bilen så jag har föga aning det enda jag vet är att tändningen ligger runt ynka 2 grader vid 4500 när jag får fullt ladd han sa det ville spika väldigt lätt innan jag fick ladd riktigt..
Då är det ju inte fel varvtal i bänken.
Möjligt vis att ni körde för snabba svep så belastningen blir låg och då går inte laddet upp typ som att gasa fult på 1:an eller 2:an,
Hur snabba svep körde ni? rpm i sekunden.
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
RoGGaH skrev:Då är det ju inte fel varvtal i bänken.
Möjligt vis att ni körde för snabba svep så belastningen blir låg och då går inte laddet upp typ som att gasa fult på 1:an eller 2:an,
Hur snabba svep körde ni? rpm i sekunden.
Jag vet inte jag hade smått panik blir så stressad med massa folk överallt, det snackades nått om 7sek i första repan och 8sek i andra..
Han sa att det var typ som fullt på 2an.. Jag har bara sett 1.9bar på 4ans växel för det bara tokspinner 1,2,3 på gatan.. Så det kanske är förklaringen till alla konstiga grafer, förlite last och en masa värme!
* Bromsningen gick åt helvete, förlite last i bänken, hårfön till fläkt, fel utväxlingsförhållande så graferna inte stämde.. 600kr i sjön.. 411hk 560nm vid peak 1.7bar 5600rpm på 4an med last för 2ans växel.
* 402m. Rasade lådan när jag la i 2an förtidigt med M/T sulor.. KLONK!
* Idag dök diffjäveln upp, tre dagar försent så nu måste jag köpa en ny låda innan jag kan montera diffen.
Imorgon dyker ägaren till en av Quaifediffarna upp och med sig har han en beg växellåda till mig. Det betyder att på Fredag kommer jag börja riva maskinen ska troligen öppna upp och göra lite modifieringar för ventilering i toppen då maskin trycker olja genom oljepåfyllningslocket samt någon kryssgänga till ventilkåpan som behöver renoveras med helicoil för någon föregående har dragit sönder gängan. Ska även göra uttag för mätning av mottrycket i motorn.
Kommer att skruva isär växellådan och montera min Quaifediff så hoppas jag på att ha allting ihopsatt tills nästa Lördag när det är körning på Uråsa. Vi får se om allt klaffar, troligen inte
Började dagen med att jaga upp till Växjö och leta upp ett bakremotorfäste till en S40 eftersom den nya lådan kommer från en sådan, fick tag i ett för en hundring dock ser det vääldigt annorlunda ut så jag får bygga om endel, men hellre det än att byta sprängkåpa och plocka ut allt innehåll i växellådan och skapa oreda där, bättre att slå lite på en metallbit dit man vill ha den!
Sedan for jag vidare till Sverull och plockade upp nya lager till diffen, 680kr gick de på, sved lite men när man ändå håller på så kan man ju vara lite duktig.
Hem for jag och fort som faan kasta jag in två halvor i frysen och två i ugnen och drack lite kaffe med farsan för att fördriva tiden.
En stund senare så slog vi dit lagerhalvorna på diffen för att sedan bege mig ut i garaget och rengöra växellådan, kronhjul och leta upp rätt moment på mutterpickan. Nu var det bara att slå ut de gamla styrningarna i huset på lådan och sätta dit de nya..
Korsdrog fast diffen i kronhjulet la på silicon på lådan och monterade ihop.
Passade också på att göra ett komptest efter det lilla missödet på bänkning/strippen sist med vacuumet till bränsletrycksregulatorn som vi stal ifrån till MAPsensorn på bänken.. Som jag givetvis glömde strajpa påväg till 402m.. Blev 2½ runda utan vacuum (inte så konstigt de bara gick 183km/h slutfart) men helt jävla otroligt att kolvarna överlevde detta, med kanske 1,3bar (uppskattat med läckaget och slutfart)..
Så nu återstår att montera lådan och en liten inspektion på resten av motorn, har funderingar på att lossa ventilkåpan och borra hål/gänga för en nippel så jag kan läsa mottrycket i motorn för den tryckte lite olja i oljepåfyllningslocket (troligen dålig packning?! detta hände när vi släppte av under bänkningen..)
Kan tillägga att vevhusventilationen numera består av 25mm återcirkulerande från blocket till innan turbo.. Så vacuum ska där vara..
Idag har jag städat garaget, har ju en tendens att bli grymt skitigt när bilen fungerar.. Men när det ska skruvas ner vill man gärna inte ha damm å smuts överallt.
Ska alldeles strax lyfta ut motorn, har lossat och förberett allt så det är bara lyftet kvar men magen skrek så bäst att göra något åt det så man inte blir putt över minsta lilla motgång sen.
Jag har bestämt mig för att inte åka till Uråsa på Lördag utan kommer istället sätta några andra trevliga planer i rullning istället. Låter resten vara osakt då jag har en tendens att ändra mig ganska ofta
Bilen kommer inte rulla på minst 1-2månader så jag kommer missa slutspurten av säsongen men vad fasen gör det, med våra milda vintrar kan man ju köra långt in i December.
Tommy Luhr skrev:du gör ju det enda rätta isåfall.
Bygg 4hjulsdrift.
Njaa. Det är inget för mig just nu, inte i denna bilen iallafall.. Har planer på en S1 i framtiden vi får se om man orkar lägga det på en 5års planering isåfall..
Man kan väl konstantera att diffen har tvärdött i Lördags. Ett diffdrev saknades, det andra följde med ut när jag fick vålda som en idiot för att få ut vänster drivaxel.. PLOPP.. Önskar det fanns på film såg sjukt kul ut
Sista bilden är en jämförelse på gamla&nya lådan. Skiljer endel men det går ganska enkelt att bygga om fästet.. Problemet är att min turbo är aningen stor och bygger mycket så det kan bli problem, så jag har lagt ut lådan till försäljning. Om ingen hugger inom kort så bygger jag om motorfästet annars köper jag en diff till och en M56H och monterar den i.