Saab 99 Quattro -69

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
pinnen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: fre aug 18, 2006 8:21 am
Ort: Enköping

Inlägg av pinnen »

Leta reda på Tommi "Tomsan" så är jag där omkring nånstans så bjuder jag på en öl , tror även vi träffades för året men då hade jag lite mycke sprit i kroppen så jag minns inte allt som sas . :hihi:

Har även en b202a liggandes över i garaget som du kan få med dig hem om du behöver .

mvh

Fredrik
Opel som racebil, volvo som lekbil och Saab 95 aero som familjebil
Sponsor: www.Tomsan.se
stefan j fd cab
Forumsberoende
Inlägg: 916
Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
Ort: surahammar

Inlägg av stefan j fd cab »

Va? E85 är inte träsprit.
ha ha nä men du får nog samma symptom :hihi:
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

calle--> Tack kul att du gillar den, ja steka porschar vore fränt. Är ingen bil att ligga å marscha med på Autobahn men vid rödljusen så.. 8)

loop--> Jo de verkar elakt de där, har slipat bort all JB-weld nu. Men de hade lossnat både bitar och "blattnat" upp på flera ställen.
Men jag har nu fått höra att man ska klarlacka plasten med metanolbeständig klarlack ifrån RC-bilar om de ska hålla. Så de kan vara värt ett försök.

Angående sätena så är de Saab org, men på biopower Smotorerna byts de till hårdare säten så de kan inte vara alltför bra std. De känns rätt mjuka när man fräser i dem oxå.

Andreas Arthursson--> Tack!
Nej har fått höra de nu i efterhand att de ska vara nyttigt, kör ni med vanlig blyersättning eller använder ni Redlines medel för alkohol motorer? Jag tror bestämt att de är spriten som förstört cylinderloppen oxå då de kan ha runnit genom nån spridare när den har stått, skadorna såg ut som på en del metanolmotorer man kikat på.

Tommy--> Jo de blev en del extra jobb men nu är de på gång igen, men lite ombyggnatioer blev de. Blocket gick bra att hona till, har tillgång till ett fint verktyg så. Riktplanade blocket och de var 1/10 lågt i mitten men nu är de rakt igen.

Hade sån tur att ultramotor hade nya avgasventiler hemma på hyllan. Var 6st som var krokiga, två var 0,55-0,6mm krokiga de andra lite mindre. Tog ut ventilurtagen på kolvarna mer på avgas nu, kolvarna vickar mer i sidled än man tror!
Sen hade jag tur med insugssätena, hade vart å lånat Jensas Mira och var beredd på att behöva fräsa om dem men de gick bra att nöta till med pasta, skönt! Men nå tusan måste de va kassa säten i Saabarna, har inte hört andra som haft problem med detta, mycke bränsle i kombination med rätt högt laddtryck blir som en bläster då de träffar sätena.

Byggde dit en till skavlpplåt i tråget och skruvade fast lite spoilernät för att lugna ned oljan lite, blev ny vev och org vevlager denna gång. Fräste även in "slitsar" i storändan på stakarna likt BMW m10 för att stänka mer olja på kolven/bulten kan behövas då jag inte har kolvkylning. Blev nya kolvbultar och bussningar lilländan, vi la spelet på två hundringar sen svarvade vi ett oljespår i mitten oxå så jag hoppas inte de nyper igen.

Kolvbultarna är 24x5mm så ha svårt att tro att de ska krökas, vet inte ens om JE:s är så grova?

Har shimsat upp oljetrycket lite oxå då jag tror de blir ett problem att få oljan till vevtapparna när man varvar mycke, vad tror ni 5-6kg?
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

När jag höll på med modelflyg så var det aldrig problem med att epoxyn for illa av metanolen, vi brukade använda epoxylack för att skydda träet mot metanolen. JB weld bord eju vara epoxybaserat, eller?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Gustav N skrev:
Andreas Arthursson--> Tack!
Nej har fått höra de nu i efterhand att de ska vara nyttigt, kör ni med vanlig blyersättning eller använder ni Redlines medel för alkohol motorer? Jag tror bestämt att de är spriten som förstört cylinderloppen oxå då de kan ha runnit genom nån spridare när den har stått, skadorna såg ut som på en del metanolmotorer man kikat på.
Kompisen med blå S2an (Sorken) kör med redlines tillsats.
vet inte exakt hur det ser ut, men det ser vi i vinter.
jag har försäkrat mig mot droppande spridare i min kadett.
jag har tagit bort backventilerna i soppapumparna, så när jag stänger av dem försvinner trycket på momangen.

mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3701
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=133294

Jänkarna är impade av bygget :)
Hittade tråden i jakt på en annan bland loggarna...

Blir det nåt pite för din del nu sista helgen i augusti ?
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Richard skrev:http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=133294

Jänkarna är impade av bygget :)
Hittade tråden i jakt på en annan bland loggarna...

Blir det nåt pite för din del nu sista helgen i augusti ?
Jag kan nog med säkerhet säga att siktet står på hösttävligen nu med nyturbon. :)
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

Kadett4wd skrev: Kompisen med blå S2an (Sorken) kör med redlines tillsats.
vet inte exakt hur det ser ut, men det ser vi i vinter.
jag har försäkrat mig mot droppande spridare i min kadett.
jag har tagit bort backventilerna i soppapumparna, så när jag stänger av dem försvinner trycket på momangen.

mvh
Jo jag har kört i Redline i tanken nu, verkar vara fina grejjor. Känns som en tunn olja så de bör smörja bra. Får köra såhär säsongen ut och utvärdera sätena i vinter jag med.

Jag har ju tre pumpar och vill behålla backventilerna ifall nån pump lägger av. Men visst då är man ju säker att de inte läker.
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

Richard skrev:http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=133294

Jänkarna är impade av bygget :)
Hittade tråden i jakt på en annan bland loggarna...

Blir det nåt pite för din del nu sista helgen i augusti ?
Tufft! Får försöka knåpa ihop nått på engelska åt dem så de förstår lite bättre :wink:

Ja de lutar åt att man kör i piteå, bilen är i ordning nu (men hinner ju fort köra sönder till piteå) har kört in motorn på lite lämpligt laddtryck (1,7bar). Har beställt en Aeromotive regulator så hade tänkt öka bränsletrycket till 4bar så man kan öka laddtrycket lite till.

Sen ska jag grejja lite med launchen så man får stabilare och snabbare tryck i starten.
Mats A
Camaro American Muscle
Inlägg: 2737
Blev medlem: fre sep 19, 2003 11:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Mats A »

Tjippar in en bild från i kväll . mer om bilen kan ni läsa i favorit tidningen framöver :wink:
Bild
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Gustav N skrev:
Richard skrev:http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=133294

Jänkarna är impade av bygget :)
Hittade tråden i jakt på en annan bland loggarna...

Blir det nåt pite för din del nu sista helgen i augusti ?
Tufft! Får försöka knåpa ihop nått på engelska åt dem så de förstår lite bättre :wink:

Ja de lutar åt att man kör i piteå, bilen är i ordning nu (men hinner ju fort köra sönder till piteå) har kört in motorn på lite lämpligt laddtryck (1,7bar). Har beställt en Aeromotive regulator så hade tänkt öka bränsletrycket till 4bar så man kan öka laddtrycket lite till.

Sen ska jag grejja lite med launchen så man får stabilare och snabbare tryck i starten.
Gustav det GRYMMASTE BYGGE JAG SETT o va Häftigt!

Häls. Lacke
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av J.Eklund »

[quote mer om bilen kan ni läsa i favorit tidningen framöver :wink:


Tjohoo!! :hihi: :thumbright:
Bilen är ju hur grym som helst.
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Mäktigt!! :shock:
Grattis!
Blir bra fart i piteå nu ? :thumbright: :hihi:
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

jag har hört lite skvaller! grattis :thumbright:

/Fredde
Mats A
Camaro American Muscle
Inlägg: 2737
Blev medlem: fre sep 19, 2003 11:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Mats A »

Grattis Gustav till ......... ja du vet vad jag menar . du får släppa bomben själv :)
Skriv svar