Saab 99 Quattro -69
Leta reda på Tommi "Tomsan" så är jag där omkring nånstans så bjuder jag på en öl , tror även vi träffades för året men då hade jag lite mycke sprit i kroppen så jag minns inte allt som sas .
Har även en b202a liggandes över i garaget som du kan få med dig hem om du behöver .
mvh
Fredrik
Har även en b202a liggandes över i garaget som du kan få med dig hem om du behöver .
mvh
Fredrik
Opel som racebil, volvo som lekbil och Saab 95 aero som familjebil
Sponsor: www.Tomsan.se
Sponsor: www.Tomsan.se
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 916
- Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
- Ort: surahammar
calle--> Tack kul att du gillar den, ja steka porschar vore fränt. Är ingen bil att ligga å marscha med på Autobahn men vid rödljusen så..
loop--> Jo de verkar elakt de där, har slipat bort all JB-weld nu. Men de hade lossnat både bitar och "blattnat" upp på flera ställen.
Men jag har nu fått höra att man ska klarlacka plasten med metanolbeständig klarlack ifrån RC-bilar om de ska hålla. Så de kan vara värt ett försök.
Angående sätena så är de Saab org, men på biopower Smotorerna byts de till hårdare säten så de kan inte vara alltför bra std. De känns rätt mjuka när man fräser i dem oxå.
Andreas Arthursson--> Tack!
Nej har fått höra de nu i efterhand att de ska vara nyttigt, kör ni med vanlig blyersättning eller använder ni Redlines medel för alkohol motorer? Jag tror bestämt att de är spriten som förstört cylinderloppen oxå då de kan ha runnit genom nån spridare när den har stått, skadorna såg ut som på en del metanolmotorer man kikat på.
Tommy--> Jo de blev en del extra jobb men nu är de på gång igen, men lite ombyggnatioer blev de. Blocket gick bra att hona till, har tillgång till ett fint verktyg så. Riktplanade blocket och de var 1/10 lågt i mitten men nu är de rakt igen.
Hade sån tur att ultramotor hade nya avgasventiler hemma på hyllan. Var 6st som var krokiga, två var 0,55-0,6mm krokiga de andra lite mindre. Tog ut ventilurtagen på kolvarna mer på avgas nu, kolvarna vickar mer i sidled än man tror!
Sen hade jag tur med insugssätena, hade vart å lånat Jensas Mira och var beredd på att behöva fräsa om dem men de gick bra att nöta till med pasta, skönt! Men nå tusan måste de va kassa säten i Saabarna, har inte hört andra som haft problem med detta, mycke bränsle i kombination med rätt högt laddtryck blir som en bläster då de träffar sätena.
Byggde dit en till skavlpplåt i tråget och skruvade fast lite spoilernät för att lugna ned oljan lite, blev ny vev och org vevlager denna gång. Fräste även in "slitsar" i storändan på stakarna likt BMW m10 för att stänka mer olja på kolven/bulten kan behövas då jag inte har kolvkylning. Blev nya kolvbultar och bussningar lilländan, vi la spelet på två hundringar sen svarvade vi ett oljespår i mitten oxå så jag hoppas inte de nyper igen.
Kolvbultarna är 24x5mm så ha svårt att tro att de ska krökas, vet inte ens om JE:s är så grova?
Har shimsat upp oljetrycket lite oxå då jag tror de blir ett problem att få oljan till vevtapparna när man varvar mycke, vad tror ni 5-6kg?
loop--> Jo de verkar elakt de där, har slipat bort all JB-weld nu. Men de hade lossnat både bitar och "blattnat" upp på flera ställen.
Men jag har nu fått höra att man ska klarlacka plasten med metanolbeständig klarlack ifrån RC-bilar om de ska hålla. Så de kan vara värt ett försök.
Angående sätena så är de Saab org, men på biopower Smotorerna byts de till hårdare säten så de kan inte vara alltför bra std. De känns rätt mjuka när man fräser i dem oxå.
Andreas Arthursson--> Tack!
Nej har fått höra de nu i efterhand att de ska vara nyttigt, kör ni med vanlig blyersättning eller använder ni Redlines medel för alkohol motorer? Jag tror bestämt att de är spriten som förstört cylinderloppen oxå då de kan ha runnit genom nån spridare när den har stått, skadorna såg ut som på en del metanolmotorer man kikat på.
Tommy--> Jo de blev en del extra jobb men nu är de på gång igen, men lite ombyggnatioer blev de. Blocket gick bra att hona till, har tillgång till ett fint verktyg så. Riktplanade blocket och de var 1/10 lågt i mitten men nu är de rakt igen.
Hade sån tur att ultramotor hade nya avgasventiler hemma på hyllan. Var 6st som var krokiga, två var 0,55-0,6mm krokiga de andra lite mindre. Tog ut ventilurtagen på kolvarna mer på avgas nu, kolvarna vickar mer i sidled än man tror!
Sen hade jag tur med insugssätena, hade vart å lånat Jensas Mira och var beredd på att behöva fräsa om dem men de gick bra att nöta till med pasta, skönt! Men nå tusan måste de va kassa säten i Saabarna, har inte hört andra som haft problem med detta, mycke bränsle i kombination med rätt högt laddtryck blir som en bläster då de träffar sätena.
Byggde dit en till skavlpplåt i tråget och skruvade fast lite spoilernät för att lugna ned oljan lite, blev ny vev och org vevlager denna gång. Fräste även in "slitsar" i storändan på stakarna likt BMW m10 för att stänka mer olja på kolven/bulten kan behövas då jag inte har kolvkylning. Blev nya kolvbultar och bussningar lilländan, vi la spelet på två hundringar sen svarvade vi ett oljespår i mitten oxå så jag hoppas inte de nyper igen.
Kolvbultarna är 24x5mm så ha svårt att tro att de ska krökas, vet inte ens om JE:s är så grova?
Har shimsat upp oljetrycket lite oxå då jag tror de blir ett problem att få oljan till vevtapparna när man varvar mycke, vad tror ni 5-6kg?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Kompisen med blå S2an (Sorken) kör med redlines tillsats.Gustav N skrev:
Andreas Arthursson--> Tack!
Nej har fått höra de nu i efterhand att de ska vara nyttigt, kör ni med vanlig blyersättning eller använder ni Redlines medel för alkohol motorer? Jag tror bestämt att de är spriten som förstört cylinderloppen oxå då de kan ha runnit genom nån spridare när den har stått, skadorna såg ut som på en del metanolmotorer man kikat på.
vet inte exakt hur det ser ut, men det ser vi i vinter.
jag har försäkrat mig mot droppande spridare i min kadett.
jag har tagit bort backventilerna i soppapumparna, så när jag stänger av dem försvinner trycket på momangen.
mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=133294
Jänkarna är impade av bygget
Hittade tråden i jakt på en annan bland loggarna...
Blir det nåt pite för din del nu sista helgen i augusti ?
Jänkarna är impade av bygget
Hittade tråden i jakt på en annan bland loggarna...
Blir det nåt pite för din del nu sista helgen i augusti ?
Jag kan nog med säkerhet säga att siktet står på hösttävligen nu med nyturbon.Richard skrev:http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=133294
Jänkarna är impade av bygget
Hittade tråden i jakt på en annan bland loggarna...
Blir det nåt pite för din del nu sista helgen i augusti ?
Jo jag har kört i Redline i tanken nu, verkar vara fina grejjor. Känns som en tunn olja så de bör smörja bra. Får köra såhär säsongen ut och utvärdera sätena i vinter jag med.Kadett4wd skrev: Kompisen med blå S2an (Sorken) kör med redlines tillsats.
vet inte exakt hur det ser ut, men det ser vi i vinter.
jag har försäkrat mig mot droppande spridare i min kadett.
jag har tagit bort backventilerna i soppapumparna, så när jag stänger av dem försvinner trycket på momangen.
mvh
Jag har ju tre pumpar och vill behålla backventilerna ifall nån pump lägger av. Men visst då är man ju säker att de inte läker.
Tufft! Får försöka knåpa ihop nått på engelska åt dem så de förstår lite bättreRichard skrev:http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=133294
Jänkarna är impade av bygget
Hittade tråden i jakt på en annan bland loggarna...
Blir det nåt pite för din del nu sista helgen i augusti ?
Ja de lutar åt att man kör i piteå, bilen är i ordning nu (men hinner ju fort köra sönder till piteå) har kört in motorn på lite lämpligt laddtryck (1,7bar). Har beställt en Aeromotive regulator så hade tänkt öka bränsletrycket till 4bar så man kan öka laddtrycket lite till.
Sen ska jag grejja lite med launchen så man får stabilare och snabbare tryck i starten.
Gustav det GRYMMASTE BYGGE JAG SETT o va Häftigt!Gustav N skrev:Tufft! Får försöka knåpa ihop nått på engelska åt dem så de förstår lite bättreRichard skrev:http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=133294
Jänkarna är impade av bygget
Hittade tråden i jakt på en annan bland loggarna...
Blir det nåt pite för din del nu sista helgen i augusti ?
Ja de lutar åt att man kör i piteå, bilen är i ordning nu (men hinner ju fort köra sönder till piteå) har kört in motorn på lite lämpligt laddtryck (1,7bar). Har beställt en Aeromotive regulator så hade tänkt öka bränsletrycket till 4bar så man kan öka laddtrycket lite till.
Sen ska jag grejja lite med launchen så man får stabilare och snabbare tryck i starten.
Häls. Lacke
[quote mer om bilen kan ni läsa i favorit tidningen framöver
Tjohoo!!
Bilen är ju hur grym som helst.
Tjohoo!!
Bilen är ju hur grym som helst.
Jonas Eklund
"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_
____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw
Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_
____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw
Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå