kylningsproblem med elfälkt

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

kylningsproblem med elfälkt

Inlägg av jimmy persson »

Har problem med kylningen på min bmw E30.

Satte på elfläkt istället för vanliga originalfläkt då bilen hade en tendens att bli varm vid driftning osv men annars stod mätarn på rätt temperaur.

Kylarn kommer från E36 98 och är kanske 1 dm högre än original.

Köpte den största elfläkten på ppf 382mm sugande.

Nu blir den varmare än innan ja bytte fläkt bara jag glider runt i stan och burnar jag med bilden börjar är det inte långt ifrån kokning.

Har luftat och grejjat men får ingen fason på den.

Har bara vatten i systemet.

Och den suger luften bakåt mot motorn.


Tacksam för svar kul att veta hur det är för er andra!
Bild
Räven
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis nov 11, 2003 8:48 pm

Inlägg av Räven »

har du vattenpumpen med plastimpeller?
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

Räven skrev:har du vattenpumpen med plastimpeller?
Osäkert.. köpte ny på ppf så..

Har varit med om att hjulet lossnat på volvo men då koka skiten direkt.

Nu blir den ju liksom varm vid längre tomgångskörning eller burnoutande..

Hur har ni de grappar???? :roll:
Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

Volvoiten
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: tor sep 13, 2007 3:48 pm
Ort: Götheborg

Inlägg av Volvoiten »

Du skrev att det BARA är vatten i systemet?!

Rent vatten kokar betydligt tidigare än glykolvatten du måste väl absolut ha glykol i bilen?

Glykolen skyddar ju inte enbart mot isproppar utan höjer även kokpunkten :shock:
Richard G satsar på Sugtrimmad 142 rally replika
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

Volvoiten skrev:Du skrev att det BARA är vatten i systemet?!

Rent vatten kokar betydligt tidigare än glykolvatten du måste väl absolut ha glykol i bilen?

Glykolen skyddar ju inte enbart mot isproppar utan höjer även kokpunkten :shock:
Okey det är så. Visste jag inte om! Ska då ta å testa med det. tycker ju att mitt kyleri borde fugera ypperligt annars..

hade i vatten till en början efter renovering sen har hag inte bytt..

tack tack
Bild
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

glykolen höjjer inte kokpunkten utan de övertryck som bli i kyl systemet höjer kokpunkten.
Glykolen smörjer å hindrar från att frysa.
Vatten börjar koka senare vi övertryck.

Är du säker att du fått ur all luft ur kylsystemet?
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

glykolen höjer visste kokpunkten.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

ogge skrev:glykolen höjjer inte kokpunkten utan de övertryck som bli i kyl systemet höjer kokpunkten.
Glykolen smörjer å hindrar från att frysa.
Vatten börjar koka senare vi övertryck.

Är du säker att du fått ur all luft ur kylsystemet?

glykolen höjer kokpunkten till ca 108 grader vid noll tryck och höjer den uppimot 120 grader vid tryck
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
ErikR
För mycket laddtryck
Inlägg: 287
Blev medlem: ons nov 21, 2007 2:57 pm
Ort: Norrköping

Inlägg av ErikR »

Mattias J skrev:
ogge skrev:glykolen höjjer inte kokpunkten utan de övertryck som bli i kyl systemet höjer kokpunkten.
Glykolen smörjer å hindrar från att frysa.
Vatten börjar koka senare vi övertryck.

Är du säker att du fått ur all luft ur kylsystemet?

glykolen höjer kokpunkten till ca 108 grader vid noll tryck och höjer den uppimot 120 grader vid tryck
vid vilket tryck då? 2 hg eller ett bar? hur är formeln för uträkning av kokpunkten på vatten / ökat tryck?
http://www.projekteffekt.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

kylproblem ?

Inlägg av Lidenfors »

Hur ser elfläkten ut ?
Jaqg hade samma problem innan jag byggde in fläkten i en stor kåpa så att man tvingar all luft genom kylet och inte runt det .
Det gjorde väldigt stor skillnad
Zkunk
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons apr 18, 2007 6:27 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Zkunk »

Ville bara göra ett inlägg som är sett rent Logiskt...

Trycket ändrar kokpunkten på vattnet.
Annars kan jag inte förklara på nått vettigt sätt varför vatten kokar redan vid ca 70 °C på mount everest som är 8850 meter.
Eftersom luften blir tunnare ju längre upp man kommer i atmosvären sjunker ju också trycket. :read:


MER TRYCK = Högre kokpunkt
LÄGRE TRYCK= Sänker kokpunkten
Skriv svar