Guide i hur man breddar plåtfälgar
Guide i hur man breddar plåtfälgar
Då det har blivit sånt sug efter breddade plåtisar tänkte jag visa med lite bilder hur man tillverkar sina egna.
Jag annvänder mig av en 10"svarv som precis sväljer 16"fälgar.
Är man väldigt noga och stadig på hand kan man epasvarva fälgarna, då spänner man upp fälgen på en bil som är upphissad och sticker av med vinkelslipen, detta är inte att rekomendera
Jag annvänder mig av en svarv
[
Jag annvänder mig av en gammal axel till en 740 som jag svarvat plan för att få bra annläggnings yta mot fälgen
Här ska jag skära av fälgen, det går också skära av fälgen på mitten det blir mindre arbete än om man skär av fälgen där jag skär
problemet är att jag inte har någon klocka att nolla fälgen med, det kan bli fruktansvärda obalanser, så jag håller mig till kanterna.
Breddar man här räcker det med ockulär balansering
Använd kort utstick på skäret annars vill skiten börja vibrera, matningen på svarven är ca 150rpm
För att få bra yta att dra fast mot när jag vänder fälgen (ska vända centrumet) har jag en snajdig spacer (gammal bromsskiva)
Svetsfogarna på centrumet svarvas loss med små tag och och samma varv som förut
Får man inte loss centrumet fast svetsarna är borta kan man annvända en liten pinne att slå loss centrumet med
Lägg något rakt över fälgen när du ska måtta in centrumet igen
Måttar och punktar fast
Sen ockulärbesiktigas fälgen för att kolla om någon obalans finns, här kan man varva upp svarven lite till ca 4-500rpm det är okej om fälgen slår 2-3mm ute i kanten, det gör fälgar orginal oftast
Helsvetsning
Sedan klipps och rullas en en remsa, jag ska bredda 50mm, skäret tog 3mm så remsan är 53mm
För att räkna ut remsans längd mäter jag diametern där den ska sitta
Tar diametern*3.14 sen lägger jag på yttliggare 100mm en rullmaskin rullar aldrig radie på första biten av remsan, våran missar 40mm
Remsan punktas fast och lite våld med tvingar och svetsklämmor annvänds
Förberedelser
Slutresultat, svetsarna på innsidan jämnas till så dom inte är vassa, har ingen bild men har svetsat på andra sidan också.
Sen får man också svetsa igen hålet för ventilen och borra ett på andra sidan.
Jag annvänder mig av en 10"svarv som precis sväljer 16"fälgar.
Är man väldigt noga och stadig på hand kan man epasvarva fälgarna, då spänner man upp fälgen på en bil som är upphissad och sticker av med vinkelslipen, detta är inte att rekomendera
Jag annvänder mig av en svarv
[
Jag annvänder mig av en gammal axel till en 740 som jag svarvat plan för att få bra annläggnings yta mot fälgen
Här ska jag skära av fälgen, det går också skära av fälgen på mitten det blir mindre arbete än om man skär av fälgen där jag skär
problemet är att jag inte har någon klocka att nolla fälgen med, det kan bli fruktansvärda obalanser, så jag håller mig till kanterna.
Breddar man här räcker det med ockulär balansering
Använd kort utstick på skäret annars vill skiten börja vibrera, matningen på svarven är ca 150rpm
För att få bra yta att dra fast mot när jag vänder fälgen (ska vända centrumet) har jag en snajdig spacer (gammal bromsskiva)
Svetsfogarna på centrumet svarvas loss med små tag och och samma varv som förut
Får man inte loss centrumet fast svetsarna är borta kan man annvända en liten pinne att slå loss centrumet med
Lägg något rakt över fälgen när du ska måtta in centrumet igen
Måttar och punktar fast
Sen ockulärbesiktigas fälgen för att kolla om någon obalans finns, här kan man varva upp svarven lite till ca 4-500rpm det är okej om fälgen slår 2-3mm ute i kanten, det gör fälgar orginal oftast
Helsvetsning
Sedan klipps och rullas en en remsa, jag ska bredda 50mm, skäret tog 3mm så remsan är 53mm
För att räkna ut remsans längd mäter jag diametern där den ska sitta
Tar diametern*3.14 sen lägger jag på yttliggare 100mm en rullmaskin rullar aldrig radie på första biten av remsan, våran missar 40mm
Remsan punktas fast och lite våld med tvingar och svetsklämmor annvänds
Förberedelser
Slutresultat, svetsarna på innsidan jämnas till så dom inte är vassa, har ingen bild men har svetsat på andra sidan också.
Sen får man också svetsa igen hålet för ventilen och borra ett på andra sidan.
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Problemet är att det kan vara ett rent helvete att få på däcken sen när man breddar så som du gjort. lågprofil kan man nog glömma..När jag breddar använder Tig för minsta lilla kant så åker inte däcken över kanten .du får slipa rätt mkt på svetsen när du använder mag för att det inte ska bli kant, sen brukar jag bara göra en helsvetsning på insidan av fälgen utan tillsatsmaterial för att vara säker att det blir helt tätt! sen är det svårt att få ner däcken för det finns ingen kant!
Men blir ABSOLUT snyggast när man bara har en bred kant utåt men däcksnubben blir vansinig o låser portare innan man hunnit in!!
Men blir ABSOLUT snyggast när man bara har en bred kant utåt men däcksnubben blir vansinig o låser portare innan man hunnit in!!
Jo jag vet att man får slipa mycket men som jag skrev är det lättare att bredda så här än å bredda i centrumet (klockan å nolla med är trasig). Har breddat ett 20-tal fälgar så här.
Tycker det funkar fint å kränga på däck ända ner till 50profil men som du skriver är det ju svårare å kränga på.
Setsfogen längst ut rundas till och agerar kant som motverkar kalvning innåt på däcket.
Tycker det funkar fint å kränga på däck ända ner till 50profil men som du skriver är det ju svårare å kränga på.
Setsfogen längst ut rundas till och agerar kant som motverkar kalvning innåt på däcket.
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
ingen som kan klistra den här???
Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 150
- Blev medlem: lör jun 02, 2007 8:14 pm
- Ort: köping
Jag har också en fundering att kränga på däck när du har inpressningen så långt in .
Jag har provat att lägga på lite lägre profil (205/55/16) Med inpressningen så långt in som du lagt den nu .. å det gick då inte att få på däck på den fälgen iaf.
Jag har provat att lägga på lite lägre profil (205/55/16) Med inpressningen så långt in som du lagt den nu .. å det gick då inte att få på däck på den fälgen iaf.
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Jag brukar sticka av fälgen precis efter "orginal" kanten, så kanten flyttas i princip 5mm utåt ca.ogge skrev:Jag har också en fundering att kränga på däck när du har inpressningen så långt in .
Jag har provat att lägga på lite lägre profil (205/55/16) Med inpressningen så långt in som du lagt den nu .. å det gick då inte att få på däck på den fälgen iaf.
Innre fogen bör slipas nästan helt plan, det kan va ett helvete å kränga på om den fogen motar däcket.
Jag har aldrig haft några problem att kränga på mina däck iaf.
På dom fälgarna i guiden har jag 245/50 16" däck
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Som före detta gummigubbe säger jag -Bredda inte där ute på största diametern, gör det i "midjan" på fälgen. Det är utan tvekan snyggare att göra breddningen längst ut men problemen vid monteringen och risken att förstöra däckfoten är stora Ska man ändå bredda mycket kan ju vända centrumet, då blir ju däcken lätta att montera från baksidan