B36 renovering och trimning

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

Händer väl inte jätte-mycket men jag försöker hitta ramlager till motorn och det är inte det lättaste...
Men vi får se hur det går.

Det är ingen som vet hur bredda csb-stakar är i storändan, för jag har en känsla att det skulle passa väldigt bra på denna motorn, kanske lite overkill... :wink:
Sedan får det bli några custom kolvar för det går inte att använda B18/B20 kolvar p.g.a de har högre komphöjd än b36 kolvar, vet inte om man kanske skulle kunna använda mahle vw kolvar, men vilken är en minsta diametern på dem?
Pontiac Firebird Trans Am -74
Pontiac GTO -05
Vincent
För mycket laddtryck

Inlägg av Vincent »

Thunderbolt skrev:Händer väl inte jätte-mycket men jag försöker hitta ramlager till motorn och det är inte det lättaste...
Men vi får se hur det går.

Det är ingen som vet hur bredda csb-stakar är i storändan, för jag har en känsla att det skulle passa väldigt bra på denna motorn, kanske lite overkill... :wink:
Sedan får det bli några custom kolvar för det går inte att använda B18/B20 kolvar p.g.a de har högre komphöjd än b36 kolvar, vet inte om man kanske skulle kunna använda mahle vw kolvar, men vilken är en minsta diametern på dem?
Går det inte svarva ner B18-B20 kolvarna då??

MVH Micke
Bygger -31:a A-ford coupé med DeSoto 345" hemi.
Vet du av några delar till den motorn får du gärna skicka PM,allt av intresse.
Även Muncie M22 lådor och delar till dessa av intresse.
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

Jag är inte säker att det skulle gå för kjolen på kolven, den kan ta i veven och sen kan man ju inte ta för mycket från kolv-toppen, jag vet inte riktigt vilken komphöjd b36-kolven har, bara att den är lägre, för hårddisken jag hade manualen på har kraschat och den hemsidan jag plocka hem den ifrån finns ej mer. :doh:

Ingen som har en b36 manual som de skulle vilja dela med sig av?
Pontiac GTO -05
bluelight
För lite laddtryck

Inlägg av bluelight »

Thunderbolt skrev:Jag är inte säker att det skulle gå för kjolen på kolven, den kan ta i veven och sen kan man ju inte ta för mycket från kolv-toppen, jag vet inte riktigt vilken komphöjd b36-kolven har, bara att den är lägre, för hårddisken jag hade manualen på har kraschat och den hemsidan jag plocka hem den ifrån finns ej mer. :doh:

Ingen som har en b36 manual som de skulle vilja dela med sig av?
Kan du inte sätta en kanten av kolvbulten (om de är samma kolvbult på b20 och b36) på b20kolven och andra sidan på b36 kolven så kan du ju mäta hur mycket det skiljer! Kjolarna borde man ju kunna modifiera faktiskt
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Jag har manualen på min data hemma tror jag, mailar över den när jag kommer hem :thumbright:
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

Melkutt skrev:Jag har manualen på min data hemma tror jag, mailar över den när jag kommer hem :thumbright:
Det vore guld!
bluelight skrev:Kan du inte sätta en kanten av kolvbulten (om de är samma kolvbult på b20 och b36) på b20kolven och andra sidan på b36 kolven så kan du ju mäta hur mycket det skiljer! Kjolarna borde man ju kunna modifiera faktiskt
Jo, det skulle man kunna men problemet är att jag inte har någon lös b20 kolv... Om jag får tag i manualen igen så löser det sig.
Pontiac GTO -05
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

u got mail :thumbright:
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

Melkutt skrev:u got mail :thumbright:
Jag tackar så mycket!
Pontiac GTO -05
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

Komphöjden på en b36 kolv är 41,5mm, så svarva b20 kolvar känns inte riktigt aktuellt tycker jag, men mahle vw kolvar finns med 39,6mm komphöjd, det låter riktigt bra.
Jag bara undrar vilken är den minsta dimensionen på dessa, är det 90,5mm eller finns mindre?

Sedan har jag det problemet med ramlager än! Hur det än är så kan jag inte komma vidare om jag inte har några lager! Så irriterande ! :thumbdown:
Pontiac GTO -05
Vincent
För mycket laddtryck

Inlägg av Vincent »

Thunderbolt skrev:Komphöjden på en b36 kolv är 41,5mm, så svarva b20 kolvar känns inte riktigt aktuellt tycker jag, men mahle vw kolvar finns med 39,6mm komphöjd, det låter riktigt bra.
Jag bara undrar vilken är den minsta dimensionen på dessa, är det 90,5mm eller finns mindre?

Sedan har jag det problemet med ramlager än! Hur det än är så kan jag inte komma vidare om jag inte har några lager! Så irriterande ! :thumbdown:
Passar det inte ens med några lager från nån jänk V8??

MVH Micke
Bygger -31:a A-ford coupé med DeSoto 345" hemi.
Vet du av några delar till den motorn får du gärna skicka PM,allt av intresse.
Även Muncie M22 lådor och delar till dessa av intresse.
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Bump, är projektet nedlagt?
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

NikkO skrev:Bump, är projektet nedlagt?
Nerlagt kan jag inte säga, bara det jag har inte riktigt tid med det, angående lager så har jag fått höra att Umeå motorslip har renoverat en b36:a för nått år sedan, så jag har tänkt att ringa till dem, men det har inte blivit av...

Annars händer det då och då att jag funderar på vad exakt jag ska hitta på med motorn, så som turbo eller inte eller kanske kompressor, vilket effektmål osv...
Pontiac GTO -05
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

Jag tror jag har kommit på en lösning på mina lager problem och den heter Chevrolet Small-block av alla motorer!
Jag ska dock inte ta ut någon seger i förväg, dock ser det ut att kunna lösa sig med små enkla modifikationer.
Jag återkommer snart med mer info och uppdateringar.
Pontiac GTO -05
accobra
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av accobra »

Angående växellådan: Har du hittat nåt som passar på b36:an?
Misstänker att det enklaste, givetvis dyraste också är att cnc-fräsa en sprängkåpa. Men då kan du å andra sidan välja nästan vilken växellåda du vill.
johnny_bode
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av johnny_bode »

Skit fränt projekt! säljer du suggan i bakgrunden?
Tommie
Skriv svar