topplocks modell??

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Mats_L
Forumsberoende
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 29, 2008 11:02 am
Ort: Västerås
Kontakt:

topplocks modell??

Inlägg av Mats_L »

Jag har plockat isär en b230FT från 96, hur vet jag vilken modell det är på 8V-toppen, då den ska säljas?
MVH: Mats
Användarvisningsbild
Mats_L
Forumsberoende
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 29, 2008 11:02 am
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Mats_L »

5 som tittat men ingen som kan ge svar Hm!! :thumbdown:
Användarvisningsbild
Evert
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön nov 14, 2004 9:28 pm
Ort: Lycksele(Betsele)

Inlägg av Evert »

Står ett nr mitt på toppen vid avgas sidan, dom 3 sista är väl det man vill veta
typ 398 eller 531, 405 osv. :thumbright:
Bild

Niklas Evertsson

http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

ja, med 99% säkerhet kan jag meddlea att du har en 530 topp, du kollar på de 3 sista nuffrerna mellan 2 och 3ans avgasventil.
Användarvisningsbild
Mats_L
Forumsberoende
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 29, 2008 11:02 am
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Mats_L »

Tack så mycket grabbar då vet jag!!
jonny
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån mar 15, 2004 12:55 am

Inlägg av jonny »

Det som står på avgassidan är vad det är för gjutämne , artikelnummret står ovanför termostathuset .
Blådåren
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: tor jun 08, 2006 1:59 pm
Ort: Hedekas,centrala storskogen

Inlägg av Blådåren »

jonny skrev:Det som står på avgassidan är vad det är för gjutämne , artikelnummret står ovanför termostathuset .
???


Numret står mellan 2:an och 3:ans avgasport precis som ett svar här ovanför , börjar med siffrorna 1000 sen kommer 3 siffror som säger vilken topp det är!. (gäller rödblock!!)
Står iofs mer på toppen som går att läsa ut men detta brukar vara mest intressant tillsammans med tillverkningsdatum.
Bilar utan turbo SUGER !!
jonny
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån mar 15, 2004 12:55 am

Inlägg av jonny »

Gjutämnes numret står på avgassidan mellan 2:ans och 3:ans cyl , men artikelnumret står på toppen precis ovanför termostathuset .

530 toppen : art. 1326777 inga spridarhål eller pulsairhål
1326779 med spridarhål för k-jet
1326781 med spridarhål för k-jet och hål för pulsair

531 toppen : art. 1326783 inga spridarhål eller pulsairhål
art. ???????? med spridarhål för k-jet (mycket ovanlig)

Fler varianter och bastarder finns , det är bara vad jag kom ihåg just nu .
Användarvisningsbild
Jakeee
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jan 07, 2008 8:29 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Jakeee »

Hmm apropå 531 går det inte o borra hål för spridare till K.jet i toppen eller eller är de inte samma på in sidan- eller kan man kankse borra in den i inspruts rören
Rust is no crime

Bild
jonny
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån mar 15, 2004 12:55 am

Inlägg av jonny »

Det går att göra spridarhål i toppen .
Gjutnumret exempelvis 1000531 , anger vad det är för utförande på ämnet , sen har ämnet bearbetats till olika utföranden dvs olika artikelnummer .
Blådåren
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: tor jun 08, 2006 1:59 pm
Ort: Hedekas,centrala storskogen

Inlägg av Blådåren »

Gjutnumret är mao bara vilket grundutförande det handlar om med avseende kanaler och dyl, sedan blir det olika art no beroende på ev spridarhål, salt kylda vent och så antar jag!?.
Om du har en bra lista får du gärna maila den till mig " jonny" !!
Blueboy@telia.com
Bilar utan turbo SUGER !!
jonny
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån mar 15, 2004 12:55 am

Inlägg av jonny »

Artikelnumret på toppen anger bara hur det är bearbetat , sen beroende på kamval och saltkylda avgasventiler så får hela den kompletta toppen ytterligare ett nummer , men det numret finns bara i "Volvos värld" , det står inte instämplat någonstans .

Någon lista har jag inte , utan detta är taget ur huvudet , en form av "arbetsskada" .
Blådåren
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: tor jun 08, 2006 1:59 pm
Ort: Hedekas,centrala storskogen

Inlägg av Blådåren »

jonny skrev:Artikelnumret på toppen anger bara hur det är bearbetat , sen beroende på kamval och saltkylda avgasventiler så får hela den kompletta toppen ytterligare ett nummer , men det numret finns bara i "Volvos värld" , det står inte instämplat någonstans .

Någon lista har jag inte , utan detta är taget ur huvudet , en form av "arbetsskada" .
"arbetsskador" känner jag till, jobbar som bilelektriker, gissa vad jag kollar på bilutställningar... :hihi: :doh: .
Tack för ett bra svar!, är det nåt du kan sammanfatta och maila om du har ytterligare info ?, kan vara matnyttigt !! :D .
Bilar utan turbo SUGER !!
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Inlägg av benkoilovikka »

vad har jag för topp om det står 1000398 då äre väll 398 topp lr?? sen har jag 8bultad vev det är väll bättre än orginal
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

ja det är en 398topp, 8-bultad vevaxel är orginal ;)

jonny: Kan man på nått vis se på avgasventilen om den är saltkyld?
Skriv svar