vilken koppling till 16v Turbo med m90 500hk 700nm

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

vilken koppling till 16v Turbo med m90 500hk 700nm

Inlägg av Dennis Öhman »

Vilken koppling ska jag köra med. Många jag pratat med rekomenderar tiltons 2skiviga som bla SPM säljer. Men finns det någon hederlig "plåttryckplatta" som klarar 700nm med sinter?!? tex 712an klarar 683nm med 4puckad sinter.. Men den är 240mm.. Hade velat ha mindre för ska köra med b23svänghjul om inte BRA motivering finns för annan.. men den kommer antagligen slira eftersom bilen väger en hel del (740).. Men finns det någon tryckplatta som klarar det för sachs 631an har utgått och den borde ha klarat de med sinter..
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1564
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Sachs 707 is the shit ;)

hade 808Nm i B30'n, 6-pucks sinter och inget slir.

Kommer inte ihåg vridet men polaren körde med ca 650whp volvo femma och 707 med 4-pucks sinter.

den är 240mm, men ska väl passa ett b23-svänghjul med lite mod.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

visst är det en audi tryckplatta från början? Vem säljer dom? enligt ST är det svårt att ha dom på b23svänghjul, han anser att man då hellre har b230 försänkta? vilket hjul hade du din 707a på? vikt på bilen?
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

707an är mesig. :hihi:
763 heter denn värsta du kan hitta.
testad upp till runt 1000nm med sinter i tunga m5er med turbo så den klarar en hel del...
finns hos bla ppf att köpa. biliigare än 707an desutom
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

knotan skrev:707an är mesig. :hihi:
763 heter denn värsta du kan hitta.
testad upp till runt 1000nm med sinter i tunga m5er med turbo så den klarar en hel del...
finns hos bla ppf att köpa. biliigare än 707an desutom
menar du 765? men vilket volvosvänghjul kan man sätta den på? jag vet att man måste såklart bearbeta hjulet men vilket är lämpligast? rymms de ens på et b23hjul? om man då köper en 765platta. Måste man ha fjädrad sinter eller kan man köra med standard? går det att använda wirekoppling eller måste ja ha hydralisktryckmekanism?
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

air_denka skrev:visst är det en audi tryckplatta från början? Vem säljer dom? enligt ST är det svårt att ha dom på b23svänghjul, han anser att man då hellre har b230 försänkta? vilket hjul hade du din 707a på? vikt på bilen?
707 ska du ha på plant svänghjul..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

läste på ppf att den heter 765 och den håller 800nm plus :twisted: det låter perfekt ju.. ska den sitta på plantsvänghjul?
Användarvisningsbild
vesslan
För mycket laddtryck
Inlägg: 489
Blev medlem: tor sep 21, 2006 3:10 pm
Ort: Kumla

Inlägg av vesslan »

sachs 618 med 4p sinter ska enligt tex ppf hålla för runt 700nm, men den är för plant svänghjul.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: vilken koppling till 16v Turbo med m90 500hk 700nm

Inlägg av Jens Gustavsson »

air_denka skrev:Vilken koppling ska jag köra med. Många jag pratat med rekomenderar tiltons 2skiviga som bla SPM säljer. Men finns det någon hederlig "plåttryckplatta" som klarar 700nm med sinter?!? tex 712an klarar 683nm med 4puckad sinter.. Men den är 240mm.. Hade velat ha mindre för ska köra med b23svänghjul om inte BRA motivering finns för annan.. men den kommer antagligen slira eftersom bilen väger en hel del (740).. Men finns det någon tryckplatta som klarar det för sachs 631an har utgått och den borde ha klarat de med sinter..

vilken drivlina och vad ska du ha bilen till sen ska det gå att växla ?
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: vilken koppling till 16v Turbo med m90 500hk 700nm

Inlägg av Dennis Öhman »

Jens Gustavsson skrev:
air_denka skrev:Vilken koppling ska jag köra med. Många jag pratat med rekomenderar tiltons 2skiviga som bla SPM säljer. Men finns det någon hederlig "plåttryckplatta" som klarar 700nm med sinter?!? tex 712an klarar 683nm med 4puckad sinter.. Men den är 240mm.. Hade velat ha mindre för ska köra med b23svänghjul om inte BRA motivering finns för annan.. men den kommer antagligen slira eftersom bilen väger en hel del (740).. Men finns det någon tryckplatta som klarar det för sachs 631an har utgått och den borde ha klarat de med sinter..

vilken drivlina och vad ska du ha bilen till sen ska det gå att växla ?
kommer åka gata.. ska även testa åka brett.. m90låda kommer det vara med torsendiff.. inget strippenmonster.. Bara en kul lekbil.. Har du några ideer Jens? Vet du någon om 765plattan?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag skulle rekomendera vw 200mm kenedy steg 4 + vanlig sinter på en sån bil. pm simon halin om adapter ring.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Jens Gustavsson skrev:jag skulle rekomendera vw 200mm kenedy steg 4 + vanlig sinter på en sån bil. pm simon halin om adapter ring.
vad heter han på forumet? hittar han inte.. Ingen som annars kört 765platta?
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck
Inlägg: 467
Blev medlem: tor sep 09, 2004 6:29 pm
Ort: Nybro

Inlägg av Göte »

vesslan skrev:sachs 618 med 4p sinter ska enligt tex ppf hålla för runt 700nm, men den är för plant svänghjul.
Denna rekomendera jag inte, åker med den setupen och klister ostar slirar galet på trean nu. 500hk/700nm
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
JJG
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis jul 18, 2006 10:58 am
Ort: B-HOLM

Inlägg av JJG »

Jag kör med 765 plattan på plant svänghjul.
Volvo 16v ca 500 hk.
Har inte haft några problem på nått sätt.
GASA TILLS DET RASAR
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Jens Gustavsson skrev:jag skulle rekomendera vw 200mm kenedy steg 4 + vanlig sinter på en sån bil. pm simon halin om adapter ring.
Vars hittar man dom där tryckplattorna?
Skulle den där funka lika bra på en strippen bil?
Vad är det för adapter ring du pratar om? :roll:
Skriv svar