5,41@207 @ 201m med en volvo 4:a (Martin Lundkvist)

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

den måste gilla att varva med de topparna på 5.0 liters volym :thumbright:

vart hadde han max effekten på för rpm och laddtryck?
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Kommer inte ihåg exakt, men har för mig att de låg runt 8000 laddtryck vart 1.7kg då.
Vet inte om han varavar mer nu men han var iaf sugen på att varva upp mot 9000, men han la sig runt 8000 i dynon, då den inte är specad till mycke mer effekt.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

okej då var det ingen lessam v8a.

hehe, men synd att han lömnade volvon ändå.
Men någongång är ju gränsen nådd men den lilla volvon.

Fränt och seriöst bygge :thumbright:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Vesa
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: lör jan 24, 2004 3:04 am
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Vesa »

1.11 i 60fot 4.959s @ 229.20km/h igår på Meca :D

Och det på 15psi i laddtryck :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

:shock: :thumbright:

ingen som kan lura in han på forumet? skulle va kul att höra mer om bilen mm :thumbright:
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Jag ska hälsa han det Jens, vet att han brukar kolla här lite iaf.
Såg loggen igår efter en av reporna och det är gott om mottryck också så Martin snackade om annat avgashus, får se vart de leder :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad är det för turbo?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

en 'clipped' PT101
Bild

alltså en sönderslipad turbin i en precisionturbo med 101mm inducer på inlopp.

Dit med en större turbin så slipper man slipa i den.
nu är det säkert gjort av precision själva, de borde veta bättre..
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Martin Lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
Ort: Åhus

Inlägg av Martin Lundkvist »

Jens Gustavsson skrev:vad är det för turbo?
tjena

Turbon är en Pt 101 med 1.0 avgas hus och f-trim, är det minsta som finns till dom. var rädd att den skulle bli seg att spoola på linjen , men det funkar fint, värre med allt mottryck. Ändringar i kombinationen ska ske i vinter! Men 229blås i malmö på 15psi ladd är jag nöjd med!
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

trevligt att du titta in hit :thumbright:

vad har du för drivlina och ungefär hur ser start proseduren ut?

hur högt avgastryck får du ungefär?

mycket imponerande bil och prestanda (1.0 bar är ju inget :shock: hur fort kommer detta att gå sen på 2 bar 8) )
Martin Lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
Ort: Åhus

Inlägg av Martin Lundkvist »

Jens Gustavsson skrev:trevligt att du titta in hit :thumbright:

vad har du för drivlina och ungefär hur ser start proseduren ut?

hur högt avgastryck får du ungefär?

mycket imponerande bil och prestanda (1.0 bar är ju inget :shock: hur fort kommer detta att gå sen på 2 bar 8) )
Lådan är Liberty Extreme 4-växlad ach koppling är crower två skivig 10"

För att bygga ladd retardas tändning samtidigt som de rikas på med mer bränsle, 7000rpm hjälper också till. En brutal men fin känsla att dumpa koppling på det varvet.
Suckade lite nu vid 1.11 60 foten men med mer ladd så blir det fint och bättre fötter. Pullade med 1.7 bar i bänken och först vid 1.4 började de låta argt.
Vid 1.7bar hade jag 2.7 i mottryck. och det vid 8200 redan. Ska varva över 9... är de tänkt.
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur stor är turbons propellrar in (101mm?) och ut mot avgasröret?

finns det större avgashus?

helt klart att man måste ha full respons direkt på start linjen med en såndär bil med bara lite drygt 1 sec i 60 fot, och som du säger så går det nog bra med ett större avgashus.

vad jag har sett på våra skit bilar så är det alldrig nå problem med orken i själva starten med as stora turbo aggregat men det är växligen till rvåan som det skiter sig då vi måste frikoppla släppa gasen och gasa igen då kan det ta en sekund eller mer innan westgaten är öppen igen :thumbdown: men det har ju inte du problem med med den fräna lådan :thumbright:

jag vill helst inte utala mig överhuvudtaget om din fina motor som presterar så bra (jag har bara testat på skit motorer som har mer likheter med folkrace motorer :) ) men jag tror att det kan ge en hel del att få ned avgastrycket speciellt om du kan ge motorn lite mer överlapp (vet inget om din kam men??)


1.11 i 60fot 4.959s @ 229.20km/h vad motsvarar det på 402m ungefär? vist är det en mitten sjua eller nått liknande med ca 300km/t?? :shock:

vart hadde du max effekt rpm (1500hk?) och hur mycke ladd då?

bromsa ni nått vid 15psi? har avgastrycket kört förbi laddtrycket där redan?


skulle jag kunna flytta denna tråd till "vad händer i garaget"? den har ju börja passa bättre där med så mycket fina bilder och info om dina bilar martin?
Martin Lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
Ort: Åhus

Inlägg av Martin Lundkvist »

Ok. Har bilder från dyno körning o annat som kan läggas upp. Jag öppnar en ny tråd i "garaget" istället.
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Martin Lundkvist skrev:Ok. Har bilder från dyno körning o annat som kan läggas upp. Jag öppnar en ny tråd i "garaget" istället.
perfekt det vore kul :thumbright:
Skriv svar