Turbokoftan's 528 Turbo -91, 567whp/739Nm @ 1,6bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Evileyer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons aug 27, 2008 8:34 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Evileyer »

Har inte rille nån tråd?
Diesel
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Evileyer skrev:Har inte rille nån tråd?
Nä, han har inte direkt byggt så mycket på den nu sedan han satte ihop motorn i vintras.

Vi hämtade dock en turbo till hans bil i Umeå igår, så den får ny snurra samt ett nytt grenrör i vinter för jag har visst lovat honom att snida ihop ett modell-långa-rör.. :D

T04 snurran han åkt med var sopslut iaf, trots gott skick vid senaste inspektionen för drygt några månader sedan :P

Du får lägga upp en tråd sedan då du kommer igång med din!

/Cristofer
Evileyer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons aug 27, 2008 8:34 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Evileyer »

Jaha men vare dålig olja eller gick den för varm?

Jo jag måst ej udet vågar ju inte riktigt än då den ser ut som en härk och inte har nått garage =P
Diesel
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Nä det var ju bra olja i den för motorn är ju nyrenoverad, men du vet hur det är med chinacrap :P

Den har gått på 0,8bar men glappar väldigt mycket axiellt, men konstigt nog nästan ingenting radiellt.

Ja men det gör ingenting det är kul det med! Du får slänga upp den då det kommit igång så får du säkert en hel del värdefulla tips med! :)

/Cristofer
Användarvisningsbild
Chille
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tis jul 25, 2006 1:18 am
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Chille »

Tjenare coffe.

har du börja med bågen?
du fick ju vålda lite med blocket. =P

/Chris
Volvo 144 Sugis -70
Volvo 740 16V Turbo -87
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Tjenare chille!

Har inte börjat med bågen ännu men jag funderar på att åka och köpa lite rör idag efter jobbet då jag ändå måste in och fylla på gas.

Haha, jo remskivan sitter bra på dessa (400Nm), men jag trodde det skulle vara svårare men det gick ju kanon för oss! :)

Hur går det med din? Släng upp en tråd hörru! Tror det finns några som vill se ball-strokad-16v-volvoturbo :wink:

/Cristofer
Användarvisningsbild
Chille
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tis jul 25, 2006 1:18 am
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Chille »

hehe joo revskivan satt bra. :hihi:

jaoo har inte hänt så myche än, ska besikta den först...sen så..

ska bara he ihop jonas 242 först, kanske blir i helgen... :twisted: så blire lite mappning.

jadu man vet aldrig kanske ska lägga upp en tråd.. :wink:

/Chris
Volvo 144 Sugis -70
Volvo 740 16V Turbo -87
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Ja det tycker jag att du ska göra!

Hur har det gått för er med jonas bil? Jag skulle gärna ta en titt på den någon dag, har i princip inte sett den sedan han köpte den av mig :)

Update, gjorde kompprov i fredags i bmw'n.

Cyl 4-5-6 hade dålig kompa, teorin är att 255liters soppapumpen blev maxad på 1,5 bar och således bränsletrycket ostabilt (med undernärt som följd närmast retur/regulator) då man mosade ur den ett par växlar.

Lambdavärdet var dock riktigt bra då vi mappade, men det är ju svårt att upptäcka ett sådant fel då man inte belastar den ordentligt.
Dessa tre cylindar hade alltså troligen spikat/gått varma senare då även tändstiften var knäckta, isolatorn.

Skall bli intressant och se hur resten ser ut då man öppnar på den. Troligen är ringlanden väck på de kolvarna..
Har rivit en del runt i kring nu men ska bygga ny downpipe (+ ev insug) innan jag lyfter ur motorn. Detta blir förhoppningsvis nu i veckan (dp).

Har köpt en 255 liters pump till och tänkte bygga en egen armatur i tanken, samt modifiera locket till tanken från reservdelsbilen (fixa fler anslutningar).
Kommer ev dra dubbla original ledningar hela vägen med y-kors.

/Cristofer
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Låter som det spikat REJÄLT i din maskin. :?
/Johnny Häggblad
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Johnny H skrev:Låter som det spikat REJÄLT i din maskin. :?
Japp :thumbdown:

Men det problemet borde bli löst nu med översyn av soppasystemet. Tanken var egentligen aldrig att ladda 1,5- tidigare utan skulle lägga oss på 1,2bar vilket Wallbro pumpen borde ha orkat med.

Men det ville tyvärr inte wastegaten så den fick gå en kväll (för mycket i efterhand) på 1,5 istället, lite dumt men hade inte en tanke på att man skulle bottna pumpen då med 630cc spridare.. Väldigt dumt.. Men shit happens och det blir bränsletrycksmätare nu till den nya motorn så man får lite koll på Delta P't :D Blir antingen catchtank eller någon form av bättre skvalpskydd i tanken, den kan ju trots allt ha sugit luft vid acc också..

Positiva är att man måste varit och nosat på en 500-550 häst(?) och slutsatsen blir nog: Det var skitjävlakul så att den rasade gör mindre!
Har ett motto mitt ex aldrig förstod:
"-Så länge det gick bra innan de havererade så gör det inget! :hihi: "

/Cristofer
Senast redigerad av Turbokoftan den mån sep 22, 2008 11:26 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

"-Så länge det gick bra innan de havererade så gör det inget! "
Verkar ju gå att tillämpa det där mottot på det mesta :D
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Ersviken skrev:
"-Så länge det gick bra innan de havererade så gör det inget! "
Verkar ju gå att tillämpa det där mottot på det mesta :D
Det som är de fina :wink:
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Ja 500hk ur dom där är ju gjort i en handvändning.
Men nu när den blir på 2,8 så kommer du verkligen gilla den.
Det blir en JÄVLA skillnad mot 2,5an.
Du kommer med lätthet kunna plocka 700+ ur den då.
/Johnny Häggblad
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Låter bra det, jag har faktiskt inte kört någon annan m50 turbo än min egen så det skall bli kul att känna på grejerna sedan.

Ev blir det ingen kopplingsuppgradering till nästa år så möjligen lägger man sig på runt 600 (förhoppningsvis driftsäkra) hästar eller vad nu 618 plattan orkar med och räcker inte det senare så får det bli ny koppling samt m5 bakvagn till någon annan säsong.
Blir lamelldiffad 525 klump nu först som det ser ut.

Lär prova mappa med både 40in och 55an för att jämföra.

Hur går det med din? =)

Edit, visst hade du en elak touring med 2,8:a förut?

/Cristofer
Användarvisningsbild
Chille
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tis jul 25, 2006 1:18 am
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Chille »

Turbokoftan skrev:Ja det tycker jag att du ska göra!

Hur har det gått för er med jonas bil? Jag skulle gärna ta en titt på den någon dag, har i princip inte sett den sedan han köpte den av mig :)


/Cristofer
jaoo det går bra med hans bil, plockade ihop motorn i lördags..
blir väl ev å lyfta i motorn i veckan eller i helgen..
du får väl åka med en sväng när den går igen..

/Chris
Volvo 144 Sugis -70
Volvo 740 16V Turbo -87
Skriv svar