B21et i en 142a

Modifieringar och tips
Jackan
För mycket laddtryck

B21et i en 142a

Inlägg av Jackan »

Tjo, har inhandlat en B21et + m46 låda med OD som jag tänkte slänga ner i min 142a-69 och då är frågan.
Är det nån som har några bilder på framvagnen med raktställning av b21 eller b23 motorer och använder B20 tråget?

Har sökt och klurat lite om man ska använda b20 tråget och rakställa eftersom att jag kommer bygga eget grenrör och insug efter bilen kommit igenom besiktningen eller om jag ska ha den sne ställd men har inte kunna hitta några bra bilder på hur det är gjort med motorfästen och hur framvagnen är urkapad eller inte.

Skulle vara väldigt tacksam för tips och kommentarer på vad jag bör och inte bör göra och gärna bilder på liknande installationer :wink:
Jackan
För mycket laddtryck

Inlägg av Jackan »

Nån som har lite bygg bilder på att sätta ner en sneställd b21-b23 turbo?

hur är 140 och 240 kardan i jämnförelse med varandra? kan man tex byta knutkorset från vardera och få de att passa eller hur ska jag göra? har hela kardan från 240, eller funkar det direkt mot 140 bakaxlen med 240 kardan?
Oskar
Lite mer laddtryck

Inlägg av Oskar »

Mikke Jonsson (zub zero)
Lite mer laddtryck

Inlägg av Mikke Jonsson (zub zero) »

Tänker montera en 230ET i en 145. är det inte nån som har bilder på en liknande installation.
Användarvisningsbild
Chille
Lite mer laddtryck

Re: B21et i en 142a

Inlägg av Chille »

Jackan skrev:Tjo, har inhandlat en B21et + m46 låda med OD som jag tänkte slänga ner i min 142a-69 och då är frågan.
Är det nån som har några bilder på framvagnen med raktställning av b21 eller b23 motorer och använder B20 tråget?

Har sökt och klurat lite om man ska använda b20 tråget och rakställa eftersom att jag kommer bygga eget grenrör och insug efter bilen kommit igenom besiktningen eller om jag ska ha den sne ställd men har inte kunna hitta några bra bilder på hur det är gjort med motorfästen och hur framvagnen är urkapad eller inte.

Skulle vara väldigt tacksam för tips och kommentarer på vad jag bör och inte bör göra och gärna bilder på liknande installationer :wink:
Tjenare.

på en b21/b23a kan man använda b20 oljepump för att det sitter bara en balansvikt på veven per cylinder. eller vad man ska säga då äre bara å he på tråget.

( b230 har två vikter ) så då går det inte att använda b20 pumpen då måste man korta orginal b230 pumpen.

motorfästen för att rakställa har jag som du skulle kunna få kopiera.

visst är det du om har 140in i bjästa?

/Chris
Volvo 144 Sugis -70
Volvo 740 16V Turbo -87
Jackan
För mycket laddtryck

Inlägg av Jackan »

Jo jag är en av 2 som kör Vita 142er. Har ändrat lite med bygget genom att jag ska istället köra med sneställd motor men väntar på lönen så jag kan köpa en 5vxlad ZF låda :thumbright:
Men jag skulle gärna vilja kopiera motorfästerna ändå om det går bra? När jag byter upp mig så kan dom va bra och ha :D
Användarvisningsbild
Chille
Lite mer laddtryck

Inlägg av Chille »

okey.....jaooo det går bra...ska bara leta reda på¨mtorfästena...
jag har garage ner i bjästa med,,,den snygga 144an :hihi: hehe
Volvo 144 Sugis -70
Volvo 740 16V Turbo -87
Skriv svar