Jakkans Volvo 142-69 B21et

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Jackan
För mycket laddtryck

Jakkans Volvo 142-69 B21et

Inlägg av Jackan »

Tjaa

Ja nu ska man väl skapa sig en egen projekt tråd här på forumet.

Har fått tag i ett garage i närheten där man bo så man slipper stå ute och frysa nu när vintern närmar sig :wink:

Lite grov info är att b21et som ska moddas med 531, kkk k27 och nån kam som inte är bestämt än som skall installeras även 5petad getrag låda och 240ins 1031 axel med lamell diff. Riktar in mig 300-350hästar.

Har för tillfället bara motorn i garaget men resten kommer nog eftersom.
Men som många andra gamla bilar har så är rost ett hinder så sånt måste åtgärdas.

Tanken med bygget är att bygga en rolig bus/racing bil som går att köra till vardags och även gata, sedan besiktiga bilen med motorn.

volvon har blivit rensad från inredning och b20in, vxl-lådan och kardan har tagits ner, skärmar front och dörrar har plockats åt sidan med.

Bilder kommer, glömde kameran i garaget :doh:
Senast redigerad av Jackan den ons sep 17, 2008 6:27 pm, redigerad totalt 2 gång.
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Kul med en tråd, och välkommen till garaget :thumbright:

/Cristofer
Jackan
För mycket laddtryck

Inlägg av Jackan »

så här står det i dagsläget.
Bild
Bild
Bild
börja kapa bort en massa rost :doh: som tur är har balken klarat sig :thumbright:
Bild
Golv vänster bak
Bild
Golv höger bak
Bild

Kommer fler bilder eftersom.
Måste få tag i en getrag låda så jag kan passa in allt med motor fästen och vxl-låds tunneln.

Om det är nån som har en 5vxlad getrag med avtagbar kåpa skicka pm eller nåt :P

/ JaKKan
Jackan
För mycket laddtryck

Inlägg av Jackan »

Då har man kapat ännu mer rost, hittar mer och mer ju längre jag är i garaget :doh: hammarn och stämjärne har jag vart bästa vän med idag, all förbannad fogpasta eller va de nu het måste bort för de är brunt i princip över allt där de har varit.

syns till och med till vänster om pedalerna, där har det varit fogpasta
Bild
Bild
Jackan
För mycket laddtryck

Inlägg av Jackan »

Har sutte och tänk på fjädringen ett tag nu och jag vill sänka den ännu mer än vad sänkningssatsen gav :doh: fram kan man ju kapa men jag har ju de äldre fjäder fäste dvs konade fjädrar på båda sidor bak. visst borde de gå att kapa bort konan från nån 140 -73 å nyare har och sen svetsa fast den på balken sen ta nå andra fjädrar helt enkelt?
Oves Bror
För mycket laddtryck

Inlägg av Oves Bror »

Om du tänker på 240:ins övre fjädersäte så är det bultat och inte svetsat, så det kanske går att bulta i samma hålet som bulten som håller fjädern sitter nu??
Skulle ju förenkla...
Volvo 745 Tic - Portad 531,extraktor,K27, 50 mm Wastegate, 6 pucks sinter och förstärkt Sachsplatta Sprut på G!
Volvo 242L - 76 B23E & M46 Bruksbil
Volvo 242DL - 75 355 & 4 -petad manuell, kass låda, usa skräp!
Volvo 140 Cab - Sommar bil
Jackan
För mycket laddtryck

Inlägg av Jackan »

de lät ju ännu bättre att man slipper svetsa.. men är det nån storleks skillnad på 140 -73 å senare och 240ins fjädersäten?
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende

Inlägg av Jonny Karlberg »

Rost är ju bara för trevligt! :D
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Vet precis hur det är att riva bort kitt, isolering mm och upptäcka rosthål efter rosthål... Men kör på bara, bilen lär ju bli redigt frän :thumbright:
Användarvisningsbild
Mats_L
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Mats_L »

Inte bara jag som har mycket jobb he he :thumbright:
Tobias Fridberg
Forumsberoende

Inlägg av Tobias Fridberg »

jag köpte övre fjädersätet till volvo 240 å bara skruvade dit på min 73a så de bör ju passa även på din :thumbright:
Jackan
För mycket laddtryck

Inlägg av Jackan »

Jonny Karlberg skrev:Rost är ju bara för trevligt! :D
Jo eller hur :doh: har just rostlagad A-traktorn åt brorsan så från rost till rost :doh:
Glufsen skrev:Vet precis hur det är att riva bort kitt, isolering mm och upptäcka rosthål efter rosthål... Men kör på bara, bilen lär ju bli redigt frän :thumbright:
Tackar :D

Tobias Fridberg skrev:jag köpte övre fjädersätet till volvo 240 å bara skruvade dit på min 73a så de bör ju passa även på din :thumbright:
Då vet man vad man ska lägga till på " Att göra listan " :P
Jackan
För mycket laddtryck

Inlägg av Jackan »

jaa.. de känns som att det inte blir någon skillnad alls även fast man är och håller på i flera timmar men men..

Tanken är borttagen och lagd åt sidan och jag kommer inte använda den senare. kommer lägga igen hålet och använda Fuelcell istället.

ZF lådan kommer förhoppningsvis i slutet på nästa vecka så man kan göra nått annat än bara rost :wink:
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende

Inlägg av Jonny Karlberg »

Se det såhär.
J*vlar så skönt det är när all rost är lagad och man får börja bygga på det roliga i bilen :wink:
Användarvisningsbild
Mats_L
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Mats_L »

Jonny Karlberg skrev:Se det såhär.
J*vlar så skönt det är när all rost är lagad och man får börja bygga på det roliga i bilen :wink:
Lyllos dig!! :( :( :wink:
Skriv svar