Turbokoftan's 528 Turbo -91, 567whp/739Nm @ 1,6bar
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Nä, han har inte direkt byggt så mycket på den nu sedan han satte ihop motorn i vintras.Evileyer skrev:Har inte rille nån tråd?
Vi hämtade dock en turbo till hans bil i Umeå igår, så den får ny snurra samt ett nytt grenrör i vinter för jag har visst lovat honom att snida ihop ett modell-långa-rör..

T04 snurran han åkt med var sopslut iaf, trots gott skick vid senaste inspektionen för drygt några månader sedan

Du får lägga upp en tråd sedan då du kommer igång med din!
/Cristofer
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Nä det var ju bra olja i den för motorn är ju nyrenoverad, men du vet hur det är med chinacrap
Den har gått på 0,8bar men glappar väldigt mycket axiellt, men konstigt nog nästan ingenting radiellt.
Ja men det gör ingenting det är kul det med! Du får slänga upp den då det kommit igång så får du säkert en hel del värdefulla tips med!
/Cristofer

Den har gått på 0,8bar men glappar väldigt mycket axiellt, men konstigt nog nästan ingenting radiellt.
Ja men det gör ingenting det är kul det med! Du får slänga upp den då det kommit igång så får du säkert en hel del värdefulla tips med!

/Cristofer
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Tjenare chille!
Har inte börjat med bågen ännu men jag funderar på att åka och köpa lite rör idag efter jobbet då jag ändå måste in och fylla på gas.
Haha, jo remskivan sitter bra på dessa (400Nm), men jag trodde det skulle vara svårare men det gick ju kanon för oss!
Hur går det med din? Släng upp en tråd hörru! Tror det finns några som vill se ball-strokad-16v-volvoturbo
/Cristofer
Har inte börjat med bågen ännu men jag funderar på att åka och köpa lite rör idag efter jobbet då jag ändå måste in och fylla på gas.
Haha, jo remskivan sitter bra på dessa (400Nm), men jag trodde det skulle vara svårare men det gick ju kanon för oss!

Hur går det med din? Släng upp en tråd hörru! Tror det finns några som vill se ball-strokad-16v-volvoturbo

/Cristofer
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Ja det tycker jag att du ska göra!
Hur har det gått för er med jonas bil? Jag skulle gärna ta en titt på den någon dag, har i princip inte sett den sedan han köpte den av mig
Update, gjorde kompprov i fredags i bmw'n.
Cyl 4-5-6 hade dålig kompa, teorin är att 255liters soppapumpen blev maxad på 1,5 bar och således bränsletrycket ostabilt (med undernärt som följd närmast retur/regulator) då man mosade ur den ett par växlar.
Lambdavärdet var dock riktigt bra då vi mappade, men det är ju svårt att upptäcka ett sådant fel då man inte belastar den ordentligt.
Dessa tre cylindar hade alltså troligen spikat/gått varma senare då även tändstiften var knäckta, isolatorn.
Skall bli intressant och se hur resten ser ut då man öppnar på den. Troligen är ringlanden väck på de kolvarna..
Har rivit en del runt i kring nu men ska bygga ny downpipe (+ ev insug) innan jag lyfter ur motorn. Detta blir förhoppningsvis nu i veckan (dp).
Har köpt en 255 liters pump till och tänkte bygga en egen armatur i tanken, samt modifiera locket till tanken från reservdelsbilen (fixa fler anslutningar).
Kommer ev dra dubbla original ledningar hela vägen med y-kors.
/Cristofer
Hur har det gått för er med jonas bil? Jag skulle gärna ta en titt på den någon dag, har i princip inte sett den sedan han köpte den av mig

Update, gjorde kompprov i fredags i bmw'n.
Cyl 4-5-6 hade dålig kompa, teorin är att 255liters soppapumpen blev maxad på 1,5 bar och således bränsletrycket ostabilt (med undernärt som följd närmast retur/regulator) då man mosade ur den ett par växlar.
Lambdavärdet var dock riktigt bra då vi mappade, men det är ju svårt att upptäcka ett sådant fel då man inte belastar den ordentligt.
Dessa tre cylindar hade alltså troligen spikat/gått varma senare då även tändstiften var knäckta, isolatorn.
Skall bli intressant och se hur resten ser ut då man öppnar på den. Troligen är ringlanden väck på de kolvarna..
Har rivit en del runt i kring nu men ska bygga ny downpipe (+ ev insug) innan jag lyfter ur motorn. Detta blir förhoppningsvis nu i veckan (dp).
Har köpt en 255 liters pump till och tänkte bygga en egen armatur i tanken, samt modifiera locket till tanken från reservdelsbilen (fixa fler anslutningar).
Kommer ev dra dubbla original ledningar hela vägen med y-kors.
/Cristofer
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
JappJohnny H skrev:Låter som det spikat REJÄLT i din maskin.

Men det problemet borde bli löst nu med översyn av soppasystemet. Tanken var egentligen aldrig att ladda 1,5- tidigare utan skulle lägga oss på 1,2bar vilket Wallbro pumpen borde ha orkat med.
Men det ville tyvärr inte wastegaten så den fick gå en kväll (för mycket i efterhand) på 1,5 istället, lite dumt men hade inte en tanke på att man skulle bottna pumpen då med 630cc spridare.. Väldigt dumt.. Men shit happens och det blir bränsletrycksmätare nu till den nya motorn så man får lite koll på Delta P't

Positiva är att man måste varit och nosat på en 500-550 häst(?) och slutsatsen blir nog: Det var skitjävlakul så att den rasade gör mindre!
Har ett motto mitt ex aldrig förstod:
"-Så länge det gick bra innan de havererade så gör det inget!

/Cristofer
Senast redigerad av Turbokoftan den mån sep 22, 2008 11:26 am, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Låter bra det, jag har faktiskt inte kört någon annan m50 turbo än min egen så det skall bli kul att känna på grejerna sedan.
Ev blir det ingen kopplingsuppgradering till nästa år så möjligen lägger man sig på runt 600 (förhoppningsvis driftsäkra) hästar eller vad nu 618 plattan orkar med och räcker inte det senare så får det bli ny koppling samt m5 bakvagn till någon annan säsong.
Blir lamelldiffad 525 klump nu först som det ser ut.
Lär prova mappa med både 40in och 55an för att jämföra.
Hur går det med din? =)
Edit, visst hade du en elak touring med 2,8:a förut?
/Cristofer
Ev blir det ingen kopplingsuppgradering till nästa år så möjligen lägger man sig på runt 600 (förhoppningsvis driftsäkra) hästar eller vad nu 618 plattan orkar med och räcker inte det senare så får det bli ny koppling samt m5 bakvagn till någon annan säsong.
Blir lamelldiffad 525 klump nu först som det ser ut.
Lär prova mappa med både 40in och 55an för att jämföra.
Hur går det med din? =)
Edit, visst hade du en elak touring med 2,8:a förut?
/Cristofer
jaoo det går bra med hans bil, plockade ihop motorn i lördags..Turbokoftan skrev:Ja det tycker jag att du ska göra!
Hur har det gått för er med jonas bil? Jag skulle gärna ta en titt på den någon dag, har i princip inte sett den sedan han köpte den av mig
/Cristofer
blir väl ev å lyfta i motorn i veckan eller i helgen..
du får väl åka med en sväng när den går igen..
/Chris
Volvo 144 Sugis -70
Volvo 740 16V Turbo -87
Volvo 740 16V Turbo -87