Bubbla "Das Boost"

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Das Boost
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tis sep 23, 2008 6:18 pm
Ort: Åland
Kontakt:

Bubbla "Das Boost"

Inlägg av Das Boost »

Dom närmaste veckorna så kommer det inte att hända så mycket på denna tråd. Men det som kommer att hända under vintern är att jag skall fixa till en turbo motor, nya framfälgar samt styva upp bilen lite mera. Siktar på en +300 hk till nästa säsong.... Motorn är redan byggd men i dax läget så producerar den bara 280 hk vid ca 6000 rpm. Måste uppgradera vissa delar så jag kommer upp i 7000 / 8000 rpm åtminstone. För att lyckas med det så blir det en vassare kam, vippställ o kanske också en större turbo samt toppar.... Skall också gå fixa till växellådan eftersom denna har gett mig lite problem i sommar. Bästa tiden i detta utförande är 12.24/402m - 8.15/201m vilket kunde ha varit bättre då bara det inte var för en krånglande v-låda.

Bild
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Snabba bubblor är fränt! kommer följas...
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Användarvisningsbild
Das Boost
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tis sep 23, 2008 6:18 pm
Ort: Åland
Kontakt:

Inlägg av Das Boost »

Bara jag får hem motorn från Leif Nyström nu bara, så blir det mera liv i denna tråd! Men kan lova redan nu att det kommer att bli en vild bil på nästa års tävlingar.... Kan ju skicka lite spec på den redan nu, men vissa delar kommar att bytas ut så den blir mera gjord för strippen.

2387cc turbo typ 1.

CB # 1159 pentroof block, 9.5mm förhöjd deck, 10mm chromoly dragstänger

Demello 86mm vevaxel, typ 4 i mitten, chevy vevstaksjournal,wedgemated

Chromoly wedgemated svänghjul, lättat, 8-stiftat, 11/32” stift,

Gene Berg svänghjulsbult, Scat graderad remskiva

Bottendel balanserad

CB race vevstakar, h-profil, 5.6” långa

Cima/Mahle 94 B

FK87 kam, Scat lyftare

JayCee värsta sortens stötstänger

Scat delbara stötsångsrör, alu.

CNC Wedge toppar, dubbla fjädrar, chromoly retainers

Skruvade vipparmsaxlar, ledade justerskruvar

CB c-chanel ventilkåpor

4 quart oljesump

30mm Schadeck oljepump

MSD fördelare

MSD 6-AL tändbox

Hög effekts spole

Scat doghouse 36 HP fläktkåpa/cylinderkåpor

Växelströmsgenerator

KKK K27 turboaggregat

CB billet wastegate

1.5/8” turbo header, flowmaster 3” dämpare

4 st. Mikuni 38mm MC-förgasare.

Alu. Tryckboxar, t-rör, insug .

Dumpventil modell mindre...

Malpassi bränsletrycksregulator

Bosch insprutningsbränslepump o bränslefilter.
Senast redigerad av Das Boost den fre jan 23, 2009 11:01 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Bubblor är ju såå grym.
Du harinte fler bilder på den som du kan lägga upp?
Användarvisningsbild
Das Boost
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tis sep 23, 2008 6:18 pm
Ort: Åland
Kontakt:

Inlägg av Das Boost »

Här kommer några bilder till. Slänger in en bild hur den såg ut tidigare också. Motorn som ni ser på bilden är såld nu.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Das Boost
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tis sep 23, 2008 6:18 pm
Ort: Åland
Kontakt:

Inlägg av Das Boost »

Har ju som sagt ett KKK K27 turboaggregat som följer med motorn nu, men skulle vilja ha 1 till 2 steg bättre. Vad kan ni turbo nissar rekomenderar för snurra. Förgasarna kan ge bränsle upp till 500 hk, men det är väl lite att ta i just nu...
Användarvisningsbild
Das Boost
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tis sep 23, 2008 6:18 pm
Ort: Åland
Kontakt:

Inlägg av Das Boost »

Vad är den optimala ventilstorleken på insugsventilen på en 94mm cylinderborrning... Har läst att man inte skall ha större än 47,5mm när man har en turbo. Någon som vet?
Användarvisningsbild
JBlom
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: sön sep 03, 2006 10:45 am
Ort: Gävle

Inlägg av JBlom »

Ett HX40 eller GT40 borde väl vara lagomt. Juggas i Gävle åker sånt på sin typ4-maskin på 2,4l.
Maskinen på bilderna, köpte du den av Herman i Gävle kanske? :)
SkogenRacing Gävle
Användarvisningsbild
Das Boost
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tis sep 23, 2008 6:18 pm
Ort: Åland
Kontakt:

Inlägg av Das Boost »

JBlom skrev:Ett HX40 eller GT40 borde väl vara lagomt. Juggas i Gävle åker sånt på sin typ4-maskin på 2,4l.
Maskinen på bilderna, köpte du den av Herman i Gävle kanske? :)
Tack för svaret! Japp det är Hermans gamla snurra ja.
Användarvisningsbild
JBlom
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: sön sep 03, 2006 10:45 am
Ort: Gävle

Inlägg av JBlom »

Anade att det var så det låg till. :)
Vad siktar du på för effekt då?
Lär ju kunna plocka 200 sughk ur den där maskinen. 8)
SkogenRacing Gävle
Användarvisningsbild
Das Boost
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tis sep 23, 2008 6:18 pm
Ort: Åland
Kontakt:

Inlägg av Das Boost »

JBlom skrev:Anade att det var så det låg till. :)
Vad siktar du på för effekt då?
Lär ju kunna plcoka 200 sughk ur den där maskinen. 8)
Effekten med turbo motorn nu så siktar jag ju på 300hk vilket inte kommer att bli svårt, allt över det är bara ett plus! Måste ju erkänna att jag är ju mera för sugmotorer, så tröttnar jag på turbo så får jag väl bara konvertera senare :roll:
Användarvisningsbild
JBlom
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: sön sep 03, 2006 10:45 am
Ort: Gävle

Inlägg av JBlom »

Tror inte du kommer tröttna på turbo i första taget. :)
SkogenRacing Gävle
Användarvisningsbild
Das Boost
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tis sep 23, 2008 6:18 pm
Ort: Åland
Kontakt:

Inlägg av Das Boost »

Nå bara man får det att spela rätt så! Har ju ingen erfarenhet av turbo motorer sen tidigare. Den största svagheten just nu är min växellåda... Borde skicka den till Landelius eller Nyström för en uppdatering.
To fight the bug, we must understand the bug

http://dasboostracing.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Henke
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: tis sep 06, 2005 8:13 pm
Ort: Mellansel/Härnösand

Inlägg av Henke »

Vad kör du med för låda nu?
Henrik Sundberg
Happiness is a Hot VW!!!
"En tysk bil går aldrig sönder. Den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
Användarvisningsbild
Das Boost
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tis sep 23, 2008 6:18 pm
Ort: Åland
Kontakt:

Inlägg av Das Boost »

Henke skrev:Vad kör du med för låda nu?
Vet tyvärr väldigt lite om lådan. Det enda jag vet är att det sitter en super diff i den samt att den är otroligt tight schimsad. Har varit i kontakt med han som gjorde den men det är tydligen så länge sen att han inte minns mera vad som är i den. Han har ju gjort några lådor i sin tid... Skall bli skoj att ta upp den helt o hållet för att se vad som finns där.
To fight the bug, we must understand the bug

http://dasboostracing.blogspot.com/
Skriv svar