Plocka isär BMW M10 motor.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Freppazz
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre sep 05, 2008 12:07 pm

Plocka isär BMW M10 motor.

Inlägg av Freppazz »

Hej! Har en BMW 2002:a med en M10 2liters motor i som jag tänkt börja plocka isär snart. Ska på / i med weber 45: or , vassare kam, andra ventilfjädrar och extraktorrör mm.

Är lite orolig för att byta kam - vill ju såklart att det ska bli rätt :thumbright: den ska väl ställas in med allt vad det innebär? Har inte plockat isär någon motor tidigare.. så undrar också lite hur det blir med veven osv? (när det ska tillbaka..) Funderar på att märka upp kamdrevet mot toppen, typ med lite vit färg eller dyl. kan detta vara smart?

Något annat som är värt att tänka på?

Alla tips och råd är hjärtligt välkomna!
Tack på förhand! Mvh Fredde
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Inlägg av mats757 »

Hej,

Gör inga egna märken, det är bara förvirrande och du kan lätt göra misstag.
Innan du plockar itur motorn ska du lära dig, på dina fem fingrare hur det fungerar.

Ta bort ventilkåpan. Väldigt lätt.
Vrid motorn åt rätt håll. Viktigt för kamkedjespännaren.
Kolla noga på vipparmarna. När 4'ans cylinders vipparmar är öppna samtidigt, vilket sker en kort liten stund. DÅ ska du titta på vevaxeln och se att ett märke dyker upp. Sitter också ett märke på svänghjulet vilket syns genom kopplingskåpan. Tror det är en ipressad kula. Det är tändläget. Minns inte om det är ett TDC märke också när kolvarna är i topp. Är du fortfarande osäker kan du försiktigt med en mejsel känna genom tändstifthålet. DÅ kan du känna toppen på kolven.
Vid det här läget är det väldigt lätt att vrida runt motor. pga kolvarna står stilla för ett kort moment.
Kolla väldigt noga på kamaxeln, du kommer nu att hitta ett märke som pekar mot en fast punkt i toppen.
Det är väldigt generellt och fungerar på dom flesta motorer.
1'ans cylinder är i detta läge i förbrännings start.

Detta gäller bara grundinställning för att man ska starta motorn. Ska man sedan trimma och få det perfekt så ska du. Skaffa indikatorklocka och gradskiva. Läs med om det på nätet angående "Kam tajming"

Mats
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Inlägg av jol »

gå till bibblan och låna haynes mekbok för 318/518, sen kan du
Peter Strandberg
Alfa kombi
Freppazz
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre sep 05, 2008 12:07 pm

Inlägg av Freppazz »

Tackar för svaren! Jaa jag ska ju i med vassare kam.. Ska kolla på det :)

Men när jag ska plocka isär allting, dum fråga kanske men ja... om jag tar bort ventilkåpan, och drar runt motorn så båda vipporna på 1ans cyl är "lösa" då är väl motorn nollad? Eller är det inte så "noga" när den ska isär? Hur vet jag också exakt hur kamkedjan ska ligga?

Antar att det mesta ger sig själv och är ganska logiskt när man väl börjar plocka isär kanske också?


Tack på förhand! Mvh Fredde
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Nä, det räcker inte eftersom dom är lösa typ ett motorvarv. Det är därför du ska kolla på 4ans vippor istället.

Dra runt moton åt rätt håll. fyans avgasventil öppnar och stänger. Just när den nästan är stängd börjar fyans insugsventil att öppna. Då är fyans och ettans kolvar i övre vändpunkten och det är ettans cylinder som är 'nollad' eftersom den är i kompression.

Ska man bara plocka isär har det ju iofs ingen betydelse.
Man det är enklare om allt står rätt när den ska ihop igen. Om du snurrar på veven när den är isär så har det iofs ingen betydelse heller.
Freppazz
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre sep 05, 2008 12:07 pm

Inlägg av Freppazz »

JoBy skrev:Nä, det räcker inte eftersom dom är lösa typ ett motorvarv. Det är därför du ska kolla på 4ans vippor istället.

Dra runt moton åt rätt håll. fyans avgasventil öppnar och stänger. Just när den nästan är stängd börjar fyans insugsventil att öppna. Då är fyans och ettans kolvar i övre vändpunkten och det är ettans cylinder som är 'nollad' eftersom den är i kompression.

Ska man bara plocka isär har det ju iofs ingen betydelse.
Man det är enklare om allt står rätt när den ska ihop igen. Om du snurrar på veven när den är isär så har det iofs ingen betydelse heller.
Okej! förstår. Så när 4ans vippor är lösa, då ska man kunna se markeringen vid kammen, och vid remskivan på veven? (om det står rätt som det är idag, men det ska det väl göra.. :doh: ) Men om jag tar ur vev, vevstakar etc. etc. (vilket jag ska) vad har de då för betydelse att motorn är nollad innan? Borde det inte gå att nolla efteråt? för den befintliga kammen ska ju av från toppen också osv osv.

Hoppas det går att förstå mina frågor :roll:


Och tack för alla bra svar!

Mvh Fredde
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det spelar egentligen ingen roll om du nollar innan, men det kan vara bra för att du ska se hur det ska se ut.

Vet man hur allt ska vara så är det ju bara riva isär hur som helst.
Freppazz
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre sep 05, 2008 12:07 pm

Inlägg av Freppazz »

j björk skrev:Det spelar egentligen ingen roll om du nollar innan, men det kan vara bra för att du ska se hur det ska se ut.

Vet man hur allt ska vara så är det ju bara riva isär hur som helst.
Okej, jajo det är ju sant! :)

Så när jag har satt ihop allt igen nångång i framtiden sen så är det bara vrida veven till markeringen där den ska stå, och kammen till sin markering? Det måste ju bli rätt?

Tack för alla svar! Mvh Fredrik
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Inlägg av mats757 »

Freppazz skrev:
j björk skrev:Det spelar egentligen ingen roll om du nollar innan, men det kan vara bra för att du ska se hur det ska se ut.

Vet man hur allt ska vara så är det ju bara riva isär hur som helst.
Okej, jajo det är ju sant! :)

Så när jag har satt ihop allt igen nångång i framtiden sen så är det bara vrida veven till markeringen där den ska stå, och kammen till sin markering? Det måste ju bli rätt?

Tack för alla svar! Mvh Fredrik
Jag skulle ha varit lite tydligare i min förklaring. Vitsen med att vrida runt och kolla hur nollan fungerar är att förstå hur motorn fungerar. Alltså inte förlita sig på alla streck och markeringar. Plötsligt en dag är det inte markeringarna som gäller då måste man ha en uppfattning om att någonting inte stämmer.

För ska du riva spelar det ingen roll hur motorn står. Men var rädd om ventilerna när du ställer ner toppen på bordet, dom spretar åt en massa olika håll....

Att lära, är att förstå! :idea:

Mats
Senast redigerad av mats757 den tor sep 18, 2008 2:18 pm, redigerad totalt 1 gånger.
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Freppazz skrev:Okej! förstår. Så när 4ans vippor är lösa, då ska man kunna se markeringen vid kammen, och vid remskivan på veven?
Nei. Når vippene på både innsug og eksos ligger litt på,da skal du se etter merkene...
Freppazz
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre sep 05, 2008 12:07 pm

Inlägg av Freppazz »

SWR skrev:
Freppazz skrev:Okej! förstår. Så när 4ans vippor är lösa, då ska man kunna se markeringen vid kammen, och vid remskivan på veven?
Nei. Når vippene på både innsug og eksos ligger litt på,da skal du se etter merkene...
Jaha okej! Då vet jag!

Tackar :thumbright:
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

hör av dig med bilder här i tråden när du är på väg att sätta ihop så får du den hjälp du behöver
Bild
Freppazz
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre sep 05, 2008 12:07 pm

Inlägg av Freppazz »

Underbart! ska bli!

Dock så går man och är sjuk nu... annars skulle troligen motorn lyfts ur i helgen, men nästa helg så kanske den är ur :)

Stort tack för alla tips & råd!

Mvh Fredde
PiteRobban
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: lör aug 23, 2008 10:25 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban »

Hej Fredde.

Ett tips i all välmening; Om du inte har skruvat så mycket med motorer förut så kan du ju ta och fotografera viktiga märkningar och annat och dokumentera tills du ska sätta ihop den... Foton på kam märkningar och liknande... För om du fotograferar hela vägen när du plockar isär så kan du ju i princip göra ett bildspel baklänges så ser du bit för bit hur den ska plockas ihop =).

Tror det kan underlätta för en som ännu inte är så erfaren =).

Mvh //Robert
Freppazz
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre sep 05, 2008 12:07 pm

Inlägg av Freppazz »

PiteRobban skrev:Hej Fredde.

Ett tips i all välmening; Om du inte har skruvat så mycket med motorer förut så kan du ju ta och fotografera viktiga märkningar och annat och dokumentera tills du ska sätta ihop den... Foton på kam märkningar och liknande... För om du fotograferar hela vägen när du plockar isär så kan du ju i princip göra ett bildspel baklänges så ser du bit för bit hur den ska plockas ihop =).

Tror det kan underlätta för en som ännu inte är så erfaren =).

Mvh //Robert
Ja men detlåter ju perfekt! :) En kamera kan jag ju hantera i alla fall. (någorlunda :roll: ) hehe!

Bra tips! tackar för det :)

Mvh Fredde
Skriv svar