Volvo 144 -68-> HX35:a

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende
Inlägg: 811
Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
Ort: Södra Dalsland

Volvo 144 -68-> HX35:a

Inlägg av Landa_in_Racing »

Hej,
Vet inte om det känar något till men kollar ju själv mkt på olika projekt så tänkte släng aupp mitt projekt jag började med här om dagen.

Hade Tänkt mig ett motor recept som (med reservation om ändringar):

Gamla
b23e block med m-stakar
orginal kolvar
lite uppfilad 405 topp
k-kam
T3/T4 Turbo
Ombygd lastbils IC
Egenbyggt grenrör
Hemma snickrat insug
1000cc spridare
MS 1 V3 sprut med styrning för både bränsle och tändning
Tankas med E85 :thumbright:

Hoppas på 300-350hk..


Så här i efterhand så kan man konstatera att det receptet fungerar för att få en riktigt piggbil som gör dubbla spår på 3:an med 3.31 bakaxel.

Dock borde man absolut kompsänka för motorn klara inte av det högacylindertrycket som blev med 1.5 bar :hihi:

Men helt klart en bra bit över 300hk iaf :thumbright:

Nya Receptet

*b230fk block
*Svarvade Fk kolvar
*h-profil stakar
*531 topp
*k-kam
*1000c spridare
*hemma byggt insug + grenrör
*hx35 twin entry
*hkt kopia 40mm

Hoppas det ska hålla bättre denna gången :doh:

Här kommer det iaf lite bilder.:D

IMG]http://i159.photobucket.com/albums/t152 ... savar1.jpg[/IMG]

Bild

Bild

Bild

Bilen som motorn ska ner i: :thumbright:

Bild

Och en extra bild på 745 projektet, det får bli en annan tråd det.:D (A-traktor projekt)

Bild

Kommentera gärna om jag bör ändra på något eller kom almännt med tips.:D :wink: :roll:[/b]
Senast redigerad av Landa_in_Racing den mån aug 09, 2010 9:25 pm, redigerad totalt 59 gång.
mikael olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 346
Blev medlem: tis maj 27, 2008 8:47 pm
Ort: Dalsland

Inlägg av mikael olsson »

AJA bara för jag får skruva ihop skiten sedan.:D
Användarvisningsbild
142_sebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: fre jan 20, 2006 8:22 pm
Ort: örebro län

Inlägg av 142_sebbe »

ser bra ut. fin 144a. :thumbright:
kolla så du inte har någon skarp kant på kolven efter svarvningen.
Det ska funka fint med b20tråg och b20 pump
Motorfästerna är snart klara :wink:
745a ser breddad ut eller är det jag som ser dåligt
mikael olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 346
Blev medlem: tis maj 27, 2008 8:47 pm
Ort: Dalsland

Inlägg av mikael olsson »

Okej va bra.:D
Jo det är väll så gott som 60mm bredare med 70mm spacer.:D

142_sebbe skrev:ser bra ut. fin 144a. :thumbright:
kolla så du inte har någon skarp kant på kolven efter svarvningen.
Det ska funka fint med b20tråg och b20 pump
Motorfästerna är snart klara :wink:
745a ser breddad ut eller är det jag som ser dåligt
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Väldigt fin 140 :) backspeglarna är ju så snygga när dom sitter där på skärmen :thumbright:

Lycka till :wink:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende
Inlägg: 811
Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
Ort: Södra Dalsland

Inlägg av Landa_in_Racing »

G.Nauta skrev:Väldigt fin 140 :) backspeglarna är ju så snygga när dom sitter där på skärmen :thumbright:

Lycka till :wink:
Tackar!
Jo gillar själv den modellen, men va egentligen en slup att jag köpte den d jag fick lägga ett bud på den för den stod ivägen hos en jag känner, och den e värkligen kanonfin i inredning och golv mm.

Så tänker behålla orginal stuket och bara byta motor-drivlina.:D

MVH Adde
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende
Inlägg: 811
Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
Ort: Södra Dalsland

Inlägg av Landa_in_Racing »

Idag har det inte hänt så mkt, skulle beställa renoverings sats till moorn med packningar,lager och ringar men då vart kompletterings satsen slut så får vänta tills dom finns i lager, :?

Annars finns det inte så mkt att göra för tillfället då man väntar på delarna, ska försöka göra rent generatorn ikväll iaf, får se om jag får upp några bilder på det.

Ska försöka skaffa rör och flänsar till grenröret med, och börja på det.

Sedan ska vi se om sebbe blir klar med motor fästena så man kan börja plocka ur motorn ur bilen,

Funderar även på hur man löser det med v-lådan. Skulle ju vilja ha en m45 men med långa spaken.:P vill ju givetvis behålla orginal stuket.

oh orginal m40 går väll inte ihop med motorn/koppling?

Kommentera gärna! Kom med synpunker!! :thumbright:
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende
Inlägg: 811
Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
Ort: Södra Dalsland

Inlägg av Landa_in_Racing »

Så, väntar fortfarande på delar.:P kommer troligtsvis på torsdag. :wink:

fick gå ner i garaget och göra rent generatorn iaf lite, va ju tvungen att lägga upp någon bild,
:thumbright:
Bild

Började även att hoan cylindrarna men blir nog mer av det imorn:

Bild

Funderar mästa dels forfarnade på hur man löser problemen med v-lådan vill ju köra m45 fast med långspak 8) hur lösar jag det?? :wink:

kom med förslag.:D
SR
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör sep 29, 2007 4:34 pm

Inlägg av SR »

Såhär kan man göra, Lånad bild!

Bild
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende
Inlägg: 811
Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
Ort: Södra Dalsland

Inlägg av Landa_in_Racing »

SR skrev:Såhär kan man göra, Lånad bild!

Bild
Man tackar för bilder.:D Pefekt enkelt å allt.:D
Jackan
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: sön maj 27, 2007 9:19 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Jackan »

Eller så här, också lånad bild.


Bild
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende
Inlägg: 811
Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
Ort: Södra Dalsland

Inlägg av Landa_in_Racing »

Okej tackar så mkt för den bilden med!! :thumbright:

Så det man konstatera genom bilderna är väll att placeringen blir inte exakt samma beroende på vart motorn hamnar.

hehe blir nog lite puzzel att få allt på rätt ställe.. :D

MVH Andreas
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende
Inlägg: 811
Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
Ort: Södra Dalsland

Inlägg av Landa_in_Racing »

Så då vart det lite gjort i garaget idag iaf:P

Det mästa gjorde la egentligen micke, men jag va säkert ivägen elle nått. :doh:

blev ju inte så lång stund i garaget men fick ju mätt in kolvrings gapen iaf.:P (jag tyckte det v alite överkurs) men det va nog fan tur att micke envisades med det för dom va lite väl tajta.:P så det blev bra. :thumbright:

fick förövrigt lvevlager och ramlager och sotnings satsen, dock var kompletterings satsen slu :thumbdown: t så den får inhandlas på fredag. :thumbright:

Så imorgon ska man väll försöka få lite mer hjälp av micke så man kan göra iordning lagrena och montera i dom, samt i med veven mm.. och börja få klart nått.:D

Här kommer iaf några bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild


Detta e ju faktist inga dyra motorer att gräja med. :thumbright: 8)
Bild


MVH Adde
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende
Inlägg: 811
Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
Ort: Södra Dalsland

Inlägg av Landa_in_Racing »

Så dags för lite update,

Micke kom idag igen och började göra rent inne i blocket, tog ut gamla lager och gjorde rent igen,

Sedan börja vi montera tillbaka alla lager, veven, stakar och kolvar.

hehe det blev bra mkt bättre än det va innan.:D

men som micke och jag tror så kommer kompet ändå bli för mkt fast jag tog bort ca 2mm på kolvarna? :shock:

Ska man köra med dubbla topp packningar med? 8)


Här kommer iaf 3 bilder från garaget.:P


Bild

Bild
Senast redigerad av Landa_in_Racing den tis feb 02, 2010 8:11 pm, redigerad totalt 1 gånger.
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Vart köpte du så billiga lager?
Skriv svar