Ny racetopp på gång/Riktiga racetoppen flödad sid7

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

japp då har jag flödat den tänkta toppen som skall pryda blocket.

Som ni som hann se bilderna (lugn det kommer nya) så gjorde jag en prototyp topp med spackel och "vilda" ideér.
Det var lyft, breddat och större ventiler.

Den toppen flödade då:
Lyft in-ut vid 28"
2,5--90---91
5----181--170
7,5--255--215
10---306--247
12,5-337--264
15---356--283

Den slutgiltiga toppen som skall användas flödar så här:
Lyft in-ut vid28"
2,5--90---91
5----198--173
7,5--285--229
10--314--255
12,5-333-274
15--345--285

Sen provade vi på 17,5mm in: 356 och ut 294

Men värt att tilläggas är att det blev vissel i insug efter 10mm.
Jag är ju inte till hundra klar med toppen än, fattas lite plast och sen det dummaste av allt, glömde att runda delningen till ventilerna.
Det är ju det som krånglar med flödet efter 10mm antagligen.

Men men. jag är nöjd ändå.
Medelvärdet på insug är 260,9cfm Bortsett från 17,5mm mätningen
medelvärdet på avgas är 217,7cfm bortsett från 17,5mm mätningen

Den totala balansen i toppen är 83%

Bilder kommer, men av någon anledning klickade det i huvudet på mig och jag glömde ta färska bilder idag :!: :!:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Lantzen
För mycket laddtryck
Inlägg: 355
Blev medlem: tis dec 04, 2007 6:04 pm
Ort: Sollentuna (sthlm)

Inlägg av Lantzen »

Fy fan tommy
Kommer bli en grym spis den där :)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

man vet aldrig :wink:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6996
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Hej Tommy! Hur stora ventiler har du in på toppen? Har för mig att det stod 36mm tidigare och minsta area 85%, stämmer det? Det gick en tråd på speedtalk om max flöde per kvadrat tum för ett tag sen: http://speedtalk.com/forum/viewtopic.ph ... ge&start=0 .
Enligt den tråden så kunde världens bästa 4-ventilstopp flöda 140 CFM per kvadrat tum. Om man med 36mm:s ventiler har minarean i porten på 90% av ventilen så blir det 357.8 CFM. Med 85% i minarea så blir det 319 cfm. 345 CFM blir 151,3 CFM per kvadrattum. Vi skulle gjort som de har gjort på speedtalk och skickat runt en kalibreringsplatta och jämfört våra bänkar: http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?t=12721 . Erland.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag ligger nog närmare 90% på min topp.
Jag har inte mätt vad det blev nu efter säteskörningen.
Men kanalerna är gjorda för det och det stämmer fint med kanalerna, något ställe som behöver plastas.
Sen har jag ju minsta arean i sätet, och det är ju fel tycker många på en 4vent topp.

Men det är ju som du säger, det är ju inte säkert att det stämmer med andra bänkar.
En std topp (16v) låg nära vad Lacke hade fått fram i siffror i hans bänk.
Men hur det blir på högre orifice områden vet jag inte.

Men att skicka runt en kalibreringsplatta vore ju egentligen inte dumt för dom inblandade.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6996
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag tycker att det vore en bra ide' att skicka runt en kalibreringsplatta. Har inte Jens en? Jag har 3 olika annars. Jag har synkat min bänk mot Johannes Perssons Superflow 600 så de stämmer rätt bra men hur rätt är den? Toppen jag gjorde till flödestävlingen fick jag inte upop i så höga flödessiffror som din topp även om jag gick över 90% under ventilen. Då var den lövtunn i taket. Ökade jag arean under ventilen så ökade flödet på riktigt höga lyft men minskade under 12mm och motorn hade säkert gått sämre. Hur mycket lyft har de mest höglyftande kammarna till 16V? Jag har portat en del Honda toppar på sistone och de har minsta arean under ventilen, åtminståne S-2000. Hade jag fått plasta så hade jag vunnit en hel del effekt. Det är en rallycross topp och av någon anledning så får man inte tillföra material. Men köpa dyra Evo toppar går hur bra som helst. Erland.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja vi borde göra iårdning en platta som vi skickar runt i landet.

nåra ideer hur den skulle se ut erland?

jag har nåra enklare som skulle gå att skicka runt, ungefär hur stor ska den va min är på 250cfm/28 tum.

det är järnet som har superflows orginal platta som jag lånat man han har fått tillbaka den.

den är också kanse lite väl fin för att ha på vift runt landet man man kan ju göra en kopia som man inte behöver va så rädd om.

jag har dock på senare tid fått veta att jag inte gjort helt rätt då jag kalibrerat min bänk då jag har 4.0" rör under plattan och super flow vist har 5" eller nått sånt? men jag undrar om det har nån större betydelse? jag kan kolla med min kopia sen om det gör nån skilnad.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja just det, bilder var det ja :shock: :doh:

ja så länge då som jag är efterbliven och så länge som toppen ligger 1,5mil härifrån så får ni bara se massa text.

det som är gjort på min topp är i stora drag att jag lyft taket 5-6mm, rätat ut kanalen och jobbat med innerradien samt delningen mellan kanalerna.


Jag vet helt enkelt inte vad man mer skulle kunna göra med kanalen nu för att få den bättre.
Man kan montera ytterligare större ventiler och tjäna lite till.
Men kanalens utformning är jag mycket nöjd med.
skall tillägga att på sidorna av kanalen har jag fått svetsa på i efterhand, det finns helt enkelt inte nog med material.

Jag skulle vilja ha arean ännu större i öppningen på kanalen men det finns ju inget mer material, det börjar bli svårt att svetsa där det fattas med.

Billet topp nästa gång :thumbright:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Erland Cox skrev:Jag tycker att det vore en bra ide' att skicka runt en kalibreringsplatta. Har inte Jens en? Jag har 3 olika annars. Jag har synkat min bänk mot Johannes Perssons Superflow 600 så de stämmer rätt bra men hur rätt är den? Toppen jag gjorde till flödestävlingen fick jag inte upop i så höga flödessiffror som din topp även om jag gick över 90% under ventilen. Då var den lövtunn i taket. Ökade jag arean under ventilen så ökade flödet på riktigt höga lyft men minskade under 12mm och motorn hade säkert gått sämre. Hur mycket lyft har de mest höglyftande kammarna till 16V? Jag har portat en del Honda toppar på sistone och de har minsta arean under ventilen, åtminståne S-2000. Hade jag fått plasta så hade jag vunnit en hel del effekt. Det är en rallycross topp och av någon anledning så får man inte tillföra material. Men köpa dyra Evo toppar går hur bra som helst. Erland.
Jag är också med på att skicka runt en eller flera plattor.

Skulle kanske vara med en som ligger på ca 100 cfm på 28", och en som är på ca 300cfm.

Dom verkliga flödes siffrorna skulle inte publiceras. Utan först då alla lämnat in sina siffror skall allas siffror publiceras samtidigt.

Vad tycker ni? Viktigast med detta är att inte kalibrera bänken enligt dessa ut att kolla bänkens nuvarande kalibrering!

/Andre'
power
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer J »

Kompisen har en Avellan flödesbänk, och han har gjort 3
kalibreringsplattor enligt instruktioner på Erlands hemsida.
Dom flödar ca 80-130-320cfm@28" vatten. Jag kan skicka dom till nån
intresserad som sedan skickar vidare dom. Jag har flödestestat dom i
Volvo´s megamaskin som väl måste anses som sanning och den största
har Erik på mcx också kört i sin SF600, så det finns mycket data redan.
/Christer J
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Christer J skrev:Kompisen har en Avellan flödesbänk, och han har gjort 3
kalibreringsplattor enligt instruktioner på Erlands hemsida.
Dom flödar ca 80-130-320cfm@28" vatten. Jag kan skicka dom till nån
intresserad som sedan skickar vidare dom. Jag har flödestestat dom i
Volvo´s megamaskin som väl måste anses som sanning och den största
har Erik på mcx också kört i sin SF600, så det finns mycket data redan.
/Christer J
det låter som en bra ide :thumbright:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6996
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag har 3 plattor, 28,5, 35.4 och 53,7mm. Jag kan köra dom på min bänk in och ut och sen skicka dom vidare. Eller ännu bättre de 3 plattor som var testade. Vem börjar? Erland.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6996
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Toppen ser fin ut. Erland.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Erland Cox skrev:Toppen ser fin ut. Erland.
Tackar!!

Får väll kanske mitt belzona idag så jag kan börja smaska i det i kanalerna där det behövs.

Tänkte göra så här innan jag smetar i det som förbetedelse.
Tvätta med brakecleaner, värma ytan med gasol så at alla rester och fukt i porer försvinner och sen slipa med 80 papper det sista lite lätt så det får nått att fästa i.
Sen blåsa rent och kleta på.

Vet att du Erland inte förespråkade nått rengörningsmedel alls.
Men det blir ju alltid lite olja och fingrar och diverse i kanalen innan toppen är klar.
Så för att få bort det värsta tänkte jag göra såhär.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar