7,50 140 med mettis4:a & lenco> startad film sid 99

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag har ju den lilla 83mm turbinen med 1,10hus (jädra amerikan som lurade mig att tro "thats the way" fast jag ville ha en större)
Kan vara mitt stora problem det med avgasmottryck.

Avgaserna blir ju inte lika heta med mettis och därigenom tag dom mindre plats.
Men är fortfarande lite osäker på om det hjälper.

Får jag avgasmottryck under laddtryck så är jag väll ganska nöjd.
Men kammarna och motorsetupen för övrigt drar ju endast på höga varv och då kan det vara mer förlåtande med vassa kammar med tanke på överlappet.

Men avgasmottryck kommer bli min fiende.
Känns faktiskt riktigt surt att behöva ge sig strax innan 1000hk eller strax efter pga avgastryck och inget annat.

vill ladda på med motorn till laddkurvan sjunker :twisted:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Nog får du 1000+ utan högre mottryck än laddtryck.
Kan även fixa ett 1.32 hus åt dig, men jag tycker du ska ha det du har för lite bättre register!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Andreas, pm:a pris på det huset.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Inlägg av Toffe »

:banana: :headbang:


vad ligger 16v 2.3l rekordet på nu då? nån som vet.


lycka till å snyta ur bänken..
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

2,3liter vet jag inte. men det som jag sett papper på( börjar tvivla på mig själv om jag sett som papprena) är stenströms 1127hk bänkning..

Vet itne hur det är.
Men Sura om du läser detta kan säkert du fylla i med lite info angående det pappret.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

nu har jag fått dundermedlet som gör sista handpåläggningen på toppen.

Skärde underläggsbrickor med laser till fjädrarna som jag väntar på nu bara.

Det tar sig :)
Bild
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Nicke Blom
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
Ort: Månkarbo

Inlägg av Nicke Blom »

jäkla modellera ni leker med :D
NBR
Martin Lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
Ort: Åhus

Inlägg av Martin Lundkvist »

Måste säga att detta blir riktigt fränt o allt sånt, kul att du envisas med volvo :thumbright: själv har jag valt en lite enklare väg denna gång, men har ej släppt volvo för gott!

Vad åker du för koppling till lådan?

Och ok turbon var kanske i överkant hehe, men om du bygger din billettopp och nitro volvomaskin så kommer den passa bättre!
Martin
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Tackar för komplimangerna:)

Jag åker med en tvåskivig mcleod (stavning) 10" koppling.

Den har visat sig att palla med än hehe.
Tror den komm från ett pro mod team så jag var riktigt svett när jag monterade ihop det för första gången för jag trodde att det skulle bli bog i starten eller hjulspinn.

Men ställde på kopplingen efter råd och eget tycke, mycket noga.
Det funkade hela säsongen som en barnlek.
Justerade airgap efter varje repa bara.

Men sista jag körde nu så slirade lamellerna lite.
Det hade ju antagligen bara varit att justera om den..

Men skulle vilja ha en logg på motor och växellådsvarv.
Det skulle hjälpa mig till en bättre och lugnare människa i depån när kopplings justering börjar ta form på allvar.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Inlägg av johan johansson »

Tommy Luhr skrev:2,3liter vet jag inte. men det som jag sett papper på( börjar tvivla på mig själv om jag sett som papprena) är stenströms 1127hk bänkning..

Vet itne hur det är.
Men Sura om du läser detta kan säkert du fylla i med lite info angående det pappret.
stenströms motor var på 2540cc
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

jag vet inte vems motor det är.
men envisa rykten säger här i krokarna att det bromsats 1151hk i Borlänge.
jag vet som sagt inte om det är sant.
Detta på 2.3 liter
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Bild
Bild

tänkte bara tipsa om att öppna upp lite runt ventilerna så du får lite bättre flöde ändå.

jag vet itne om du ser skillnaden på min avancerade photoshop bild *S*
men man kan unshrouda lite runt ventilerna för att få 'cloverleef' förbränningsrum.

men det kanske inte får plats att öppna upp lite?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

kanten du ser i förbränningsrummet är den kanten som ligger mot packningen.
Alltså inte nått direkt med plats för det.

Skall slipa lite på squischen innan jag smäller ihop det, den vill jag ha bort då 1680cc spridarna går på 100% duty med 4bars grundtryck.
Hehe, runt 1300hk det..

Skall lägga på packningen sen ikväll och se om jag kan spela fram lite mer utrymme.
jag vet inte vems motor det är.
men envisa rykten säger här i krokarna att det bromsats 1151hk i Borlänge.
jag vet som sagt inte om det är sant.
Detta på 2.3 liter
Det kan nog vara sant..
synd (eller tur) att det inte står på papper för allmän beskådning.
Det är pappret som är intressant på ett vis..
Alla motorer bromsas ju med olika förutsättningar i olika bänkar så man kan ju bli tvungen att ta det med en nypa salt ändå.

Sen kan man ju se vem som har högst sluthastighet, det är nästan mer schysst.
Fast då med samma kaross och bana och tillfälle.....

Svårt att mäta


Btw, tror ni vi klarar 200 000 visningar ikväll?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

tror ni vi klarar 200 000 visningar ikväll?
det gick fort:)

Det var kul:) Får nog firas med en öl ikväll
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Fan har just surrat med pirre i telefonen , skulle naturligtvis frågat vad han bromsat på 2,3liter.

Hans nuvarande motor är då 2,5
Låst