CFD på Volvo 8V, plenum m.m.

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

CFD på Volvo 8V, plenum m.m.

Inlägg av Kristoffer »

Jag fick ett flödesimulerings-program installerat på jobb, och då är man såklart tvungen att göra simuleringar på nåt roligt. :)
Simuleringarna är helt statiska som i en vanlig flödesbänk, utan några vågor som går fram och tillbaka som det är på riktigt. Men visar ändå intressanta grejer och blir ju så fina bilder.
Ni som flödar och mäter hastigheten, hur jämförbart är detta med en flödesbänk? Vilka är skillnaderna?

Först gjorde jag en modell på min KL intercooler med ingångstemp på 90grader och väggarna på ICn satte jag till 20grader, approximationer men inte helt overkligt. Man ser att mycket av flödet fortsätter rakt in, och temperaturen är också högre i mitten av ICn.

Färgerna på denna bilden visar temperaturen, och stapeln till höger är det som gäller
Bild

Sen två bilder på olika plenum. Det är satt en tryckskillnad som motsvarar det som man brukar använda i en flödesbänk, 28" H2O, mellan ingång och utgångarna från runners.
Färgerna är hastigheten i m/s och pilarna är riktningen på flödet, ingen bra fördelning!
Bild

Bild

Sen en simulering på en port med ingång på 50mm, säte 41.4mm och en 46mm ventil med 8mm skaft, radiesäte. Cylindern är på 92mm och 50mm hög. Här är också tryckskillnaden 28"
Bilderna är tryck, hastighet och hastighet med vektorer(=riktningen)
Bilderna med en tryckstapel till höger är tryck och dem andra hastighet.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Kristoffer den sön nov 29, 2015 2:04 pm, redigerad totalt 6 gång.
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

snygga bilder, kan du testa en anna sak?

1. en med det senare kvadratiska plenumet men inloppet åvanpå plenum istället för bakom.

2. och ett sånthär, går ju at göra plenumet cylinderformat istället om det är enklare. slitsen ca 30 mm * 400 mm innanför "matar-röret"

Bild

Bild

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

hur långt från ventilen är cylinderväggen?

Den sida som har minst flöde.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är kul att vi får sånna här fina utvärderigar på forumet :thumbright:

en fråga först gällande detta insug
Bild

går det att se vilken tryckskilnad detta flöde påvärkar i varje runners början (vid tratten)?

ja mena om du telexempel har 2 bar laddtryck in i pleniumen vilka tryck differänser är det i varje runner? min bond lurks hjärna får en känsla av att det blir rätt lika tryck i varje rör ändå?

mins motorbyggaren kenny dutwellers komentar angående turbo plenium utformning så här " du behöver inte visa luften i ett lastbils däck vart punkan är" :)

ett sånt där insug med en strypning i för att fördela luften den har ett tryckfall som oftast är påtaligt, är det värt det? hittar inte luften rätt ändå om pleniumen är rätt stor?
jacobson_se
För mycket laddtryck

Inlägg av jacobson_se »

Kan du importera olika sorters cad filer till programet och isåfall vilka format?

/Christer
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

som du säger jens, alla ventiler är inte öppna samtidigt och om man blandar in backpulser i insuget på det där sä blir det nog en bra röra av flöden och pilar.

Riktigt kul att se faktiskt.

Precis, är det cad filer du kör?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

Norrback.
Jag kan testa en simulering med inloppet ovanpå.
Och sen det andra diffusorplenumet, faktum är att jag hade precis dem bilderna du la upp och gjorde en cad modell och en simulering på det :D
Men jag hade inte gjort rätt med tryckvärdena i programmet så resultatet blev fel.
Avståndet mellan cylinder-ventil kan jag kolla imorron på jobb.

Jens.
Jag vet inte hur skillnaderna blir med ett högt laddtryck, men jag tror att det skulle vara samma som med lägre laddtryck. Tryckskillnaden över plenumet är samma iaf.

jacobson.
Olika och olika..jag kan importera pro/e och Inventor filer direkt, andra kanske kan fungera om du gör dem till .stp filer och att jag sen importerar dem till pro/e och sen CFD-programmet (CF-Design).
Men jag har gjort en solid cad-modell av luften, inte av själva plenumet. Prova skicka en modell om du har någon.

Tommy.
Javisst är det fruktansvärt komplext pga alla variabler som finns mellan olika motorer och sen alla tryckvågor på det. Men hur som så vill du fortfarande ha en jämn fördelning mellan cylindrarna, och den kan man se här. Har en kompis som kör flödessimulering kopplat med GT-power nere på Volkswagen i tyskland, ska höra om han kan skicka lite fina bilder eller videor.
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck

Inlägg av sniffer »

norrback skrev:snygga bilder, kan du testa en anna sak?

1. en med det senare kvadratiska plenumet men inloppet åvanpå plenum istället för bakom.

2. och ett sånthär, går ju at göra plenumet cylinderformat istället om det är enklare. slitsen ca 30 mm * 400 mm innanför "matar-röret"

Bild

Bild

/Andre'
Haha. Är du ute efter att je Jesper kritik? :P
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Verkligen fina bilder. Jag gillar speciellt den på insugskanalen med små pilar som visar flödet. Ett sånt program vore inte fel att ha. Erland.
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

sniffer skrev:
norrback skrev:snygga bilder, kan du testa en anna sak?

/Andre'
Haha. Är du ute efter att je Jesper kritik? :P
verkligen inte, är intresserad av att se om denna typ av insug är värt att lägga extra tid på när man bygger insug.

/andre'
power
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Re: CFD på Volvo 8V motor

Inlägg av norrback »

Kristoffer skrev: Ni som flödar och mäter hastigheten, hur jämförbart är detta med en flödesbänk? Vilka är skillnaderna?
beror helt på vad kanalen flödar.

om man gissar sej till ca 75m/s på 28" medel vid inloppet som är 50mm.

då blir det 75m/s * 3.28 för att få det till FPS vilket blir 246FPS.

med 246FPS och en area på 1963mm2 blir flödet 307cfm på 28" med den hastighet och area du har. vad flödar kanalen i programmet?

det som också stämmer är ju att hastigheten är hårdast på dom ställen det visas på bilderna men det är nästan omöjligt att jämföra mot verkligheten.

då förbrännigsrummet och sätet och just måtten runt ventilen påverkar så mycket.

/Andre'
power
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Måste bara kasta in dom här gamla bilderna.

Bild

Bild

http://www.popularhotrodding.com/engine ... index.html

Om jag tolkar bilderna rätt ...
Turboaggen på högers sida går genom en laddkylare till spjället på vänster sida och vise versa. Därefter så har han två omvända 'hearers' för att dela upp luften i 8 kanaler. Alla dessa 8 går in i ett gemensamt plenum. Från plenumet är det 8 korta kanaler in i topparna.

Varför?

Omvända headers ger säkert en utmärkt fördelning av gaserna men då borde man väl behålla dessa kanaler separerade hela vägen in i respektive cylinder. Dessutom tycker jag att det vore lämpligt att tryckutjämna mellan höger och vänster sida före spjällen.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

en parantes, hemsk om han kollar ventilspel varannan repa.
Även hemsk om han kollar varje avslutad racedag.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
William Ekström
Lite mer laddtryck

Inlägg av William Ekström »

Jens Gustavsson skrev:det är kul att vi får sånna här fina utvärderigar på forumet :thumbright:

en fråga först gällande detta insug
Bild

går det att se vilken tryckskilnad detta flöde påverkar i varje runners början (vid tratten)?

ja mena om du telexempel har 2 bar laddtryck in i pleniumen vilka tryck differänser är det i varje runner? min bond lurks hjärna får en känsla av att det blir rätt lika tryck i varje rör ändå?

mins motorbyggaren kenny dutwellers komentar angående turbo plenium utformning så här " du behöver inte visa luften i ett lastbils däck vart punkan är" :)

ett sånt där insug med en strypning i för att fördela luften den har ett tryckfall som oftast är påtaligt, är det värt det? hittar inte luften rätt ändå om pleniumen är rätt stor?
Det skulle vara intressant att låta bara en runner vara öppen åt gången och så skulle man flöda alla fyra separat och på det sätter få fram flödet.

Min gissning säger att det stora flödet in i plenumet gör att luften pga sitt momentum söker sig till de bortre runnersarna. I verkligheten får man väl inte samma flöde riktigt eftersom det inte suger i alla 4 samtidigt. Således borde det stora flödets momentum inte spela lika stor roll, och fördelningen mellan runnersarna bli jämnare.
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Re: CFD på Volvo 8V motor

Inlägg av norrback »

norrback skrev:
Kristoffer skrev: Ni som flödar och mäter hastigheten, hur jämförbart är detta med en flödesbänk? Vilka är skillnaderna?
beror helt på vad kanalen flödar.

om man gissar sej till ca 75m/s på 28" medel vid inloppet som är 50mm.

då blir det 75m/s * 3.28 för att få det till FPS vilket blir 246FPS.

med 246FPS och en area på 1963mm2 blir flödet 307cfm på 28" med den hastighet och area du har. vad flödar kanalen i programmet?

det som också stämmer är ju att hastigheten är hårdast på dom ställen det visas på bilderna men det är nästan omöjligt att jämföra mot verkligheten.

då förbrännigsrummet och sätet och just måtten runt ventilen påverkar så mycket.

/Andre'
det blir 146cfm/sq.in. genom minsta arean, som är sätet.

/andre'
power
Skriv svar