Dagens Motor tips.

Tjata om vad som helst .
Ken-1
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jul 26, 2007 10:59 am
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av Ken-1 »

anderssonboy skrev:käns som att det lär vara väldigt farligt o köra den motorcykeln tänk om man lyckas få fram en fot lr nåt vid motorn vid max varv.. :p de skulle inte jag vilja vara med om :P

lr är motorn fast monterad så vevpartiet snurar?
Hehe, om du skämtar så far man gratulera till skön humor :)

Men utifall inte så roterar givetvin INTE motorn utan en vev i centrum av stjärnmotorn.

Fina motorer annars!
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Ken-1 skrev:
anderssonboy skrev:käns som att det lär vara väldigt farligt o köra den motorcykeln tänk om man lyckas få fram en fot lr nåt vid motorn vid max varv.. :p de skulle inte jag vilja vara med om :P

lr är motorn fast monterad så vevpartiet snurar?
Hehe, om du skämtar så far man gratulera till skön humor :)

Men utifall inte så roterar givetvin INTE motorn utan en vev i centrum av stjärnmotorn.

Fina motorer annars!
Just dom där är det så på men det är inte helt ovanligt att vevpartiet sitter fast och hela stjärnmotorn roterar med propellern.

Kolla 2.30 in i den här filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=mBV2D3cbmmA


Och här är en modellmotor
http://www.youtube.com/watch?v=P_-HhEfH ... re=related
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Så tråden tar sig, Kul :thumbright:

Henrik Braun:
Vilket klipp, sikta i hålet :hihi:

Griffon motorn är också en guld klimp, kugghjulsdrivna kamaxlar, lite udda!
En annan intressant sak är att de flesta av dessa stora motorer ligger kring 160mm i borr och slag, antar att det blir ogynnsamt efter det.

JoBy:
Har sett Stjärnmotoriserade MC innan men inte med längs monterat :doh:
På min Bmw R1100S med 2-Cyl Boxer känner man ju TYDLIGT att gyroverkan gör sig påmind när man tomvarvar, man känner också att MCn "byter" vinkel när man växlar.
Denna "gyropåverkan" måste ju vara helt enorm med den större svängmassan som en så stor motor har!
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Denna tycker jag är rätt läcker:


Motorn till en Radical SR8 LM (455 Hk / 500 Kg), Två st ihop clonade Suzuki Hayabusa motorer. Vipps så fick man en V8:a på 88kg som varvar 10.500rpm och gode effekten.

Bild
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Ken-1 skrev:
anderssonboy skrev:käns som att det lär vara väldigt farligt o köra den motorcykeln tänk om man lyckas få fram en fot lr nåt vid motorn vid max varv.. :p de skulle inte jag vilja vara med om :P

lr är motorn fast monterad så vevpartiet snurar?
Hehe, om du skämtar så far man gratulera till skön humor :)

Men utifall inte så roterar givetvin INTE motorn utan en vev i centrum av stjärnmotorn.

Fina motorer annars!

anderssonboy: Kan inte tänka mig att cylindrana snurrar på just dessa motorer.

Ken-1: Får gratulera dig till skön humor :wink: Radialmotorer där cylindrarna snurrar runt vevaxeln va inte alls ovanligt förr, dock så låter det ju otroligt första gången man hör talas om det. Tycker det är skitfränt med sådana motorer.
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende
Inlägg: 507
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:08 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Herman »

När vi ändå är inne på flyg V-12:or så få man ju inte glömma Daimler-Benz 600 familjen som dessutom är monterad inverterat.

DB 605 satt ju b.la. i Saab J21 och B18, står en uppkapad sådan motor på Flygvapenmuseum i Linköping. Den har man ju stått å kikat intresserat på några gånger.


Värst är väl 606 och 610 modellen där två motorer var "sammanbyggda"

http://www.aviation-history.com/engines/db605.htm
Användarvisningsbild
Dan (gearhead)
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: fre feb 02, 2007 8:28 am
Ort: Långsele

Inlägg av Dan (gearhead) »

Lite kul om gamla jänkejärn:
http://www.geocities.com/infieldg/v8sohc427.html
http://www.geocities.com/infieldg/v8indy4cam.html
Det jag gillar mest med tex sohc:en är väl att du kunde knata in på ford o beställa en, då....och att ha en kamkedja på strax över två meter :hihi: Det känns lite typiskt amerikanskt, hmmm, hur löser vi drivningen av kamarna..jo jag vet :D
Z28
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

peppe skrev:Denna tycker jag är rätt läcker:


Motorn till en Radical SR8 LM (455 Hk / 500 Kg), Två st ihop clonade Suzuki Hayabusa motorer. Vipps så fick man en V8:a på 88kg som varvar 10.500rpm och gode effekten.

Bild
Intressant, jag såg bilen och hade även äran att höra den när vi var på LeMans 2007.
Fin motor !

Herman:
Intressant med inverterad konstruktion!
Eftersom du drar in Daimler-Benz, så får jag väl drämma till med en Bmw


Detta är en som bara förblev ett försök under kriget
Dubbla 14 cyl vattenkylda stjärnmotorer
Den bakre motorn drev en motroterande propeller på "samma axel"
Med kardanstänger mellan cylindrarna på den främre.
För tung och klumpig men på 83,5 liter och 3950Hk

Större är inte alltid bättre :doh:

Bild


Här finns mer att läsa.
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_803
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Den här motorn fick jag fundera en stund på innan jag kom på hur allt hänger ihop.

Räkna avgasrör .... och tändstiftens lite udda placering ...

Just detta är en modellmotor. Man måste nog vara lite sinnessjuk för att ge sig på ett sådant projekt.

Bild

Vänster sida
Bild

Höger sida
Bild

36 vevstakar
Bild

Vevstakspar
Bild

Några kugghjul
Bild

En fullstor
Bild


Bore 5.125 inches
Stroke 7.25 X 2 inches
Swept Volume Total 5,384 cubic inches
Swept Volume Effective 5,300 cubic inches
Compression Ratio Nominal 19.26 to 1
Shaft HP - Maximum 2500 @2000rpm
Shaft HP - Continuous 1875 @1700rps
Piston Speed @2000rpm 2416 ft/min.


Ser ni vad det är för typ av motor?
SebastianW
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: sön okt 07, 2007 10:15 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av SebastianW »

JoBy skrev:Den här motorn fick jag fundera en stund på innan jag kom på hur allt hänger ihop.

Räkna avgasrör .... och tändstiftens lite udda placering ...

Just detta är en modellmotor. Man måste nog vara lite sinnessjuk för att ge sig på ett sådant projekt.


Bore 5.125 inches
Stroke 7.25 X 2 inches
Swept Volume Total 5,384 cubic inches
Swept Volume Effective 5,300 cubic inches
Compression Ratio Nominal 19.26 to 1
Shaft HP - Maximum 2500 @2000rpm
Shaft HP - Continuous 1875 @1700rps
Piston Speed @2000rpm 2416 ft/min.


Ser ni vad det är för typ av motor?
Ingen aning vad en sån motor kallas medn skulle gissa på en sån här
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende
Inlägg: 507
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:08 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Herman »

Här är också nått liknande, två-takts diesel med 6-cyl och 12 kolvar, helskum konstruktion.

http://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_Jumo_205

Undrar hur länge det tog att bygga den där modellmotorn, skitfränt alltså.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Ja, det är en NAPIER DELTIC som det står på bilden.

En liten animering: http://www.youtube.com/watch?v=wBTF5Ps4Scs
SebastianW
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: sön okt 07, 2007 10:15 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av SebastianW »

http://craftsmanshipmuseum.com/tomlinson.htm

Länk till miniatyren, massa bilder
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Mycket intressanta motorer, de där med motstående kolvar.

Dock över till fyrtaktarna igen.
Vi har ju redan sett jänkare med överliggande kammar, och apropå ventil mekanism!

I söndags var jag på Museum igen :shock:
Denna gången Husqvarnas, som har allt från Granatgevär till våffeljärn via microugnar som ser ut som ufon.

Naturligtvis fanns även en uppskuren MC motor, med Folke Mannerstedts Excam.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Folke_Mannerstedt

Detta är en typ av halv eller "semi" desmodromisk ventildrivning.
Stötstängerna är tvångsstyrda men man använder fortfarande ventilfjädrar. eftersom stötstängerna är tvångsstyrda behöver inte ventil fjädern trycka tillbaka dessa viket gör att man kan hålla ner vikten på vippor mm. och därmed varva högre.

Bild

Bild


Finns en firma i USA som har "Uppfunnit" liknande detaljer till V8or.
Naturligtvis är det som det står på hemsidan.

"One of the most innovative engine improvements to be made to the internal combustion engine within the past 100 years is the multi-patented Decuir Engine Technologies Springless Valve System."

Eller hur :doh:

http://www.decuirenginetechnologies.com ... svalve.php

Kanske bra grejor vad vet jag, men nytt njae, inte såå

Och när ämnet är uppe så bara MÅSTE man ju nämna Ducati !

http://www.ducatidesmo.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Desmodromic_valve
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Maxiz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tis sep 16, 2008 4:25 pm
Ort: Umeå

läckert!!

Inlägg av Maxiz »

när vi håller på och tittar på motorer.. nått som jag fastnade för när min fader ägde en Mazda som första bil med en Wankel-motor.. kolla in länken så får ni se nått som jag fastnat för =) rätt snygga motorer..

http://www.youtube.com/watch?v=1k7YEx2eVhg

lite ååh kör meeh :P haha!!
Skriv svar