740 16v turbo [Update 13/3 Bakvagnsfolk kolla hit]

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Erlandsson
Forumsberoende

Inlägg av Erlandsson »

Jonny Karlberg skrev:Du kan koppla exakt som du har beskrivit själv :thumbright:
Dra returen från Btr:en till catchtanken på så sätt så fyller den ju upp catchen.
Då behöver inte matarpumpen från org tanken vara så herrejössans stor.

Trevligt bygge för övrigt!
Okej. Man kanske inte är så dum ändå :roll:

Tänkte köra med originalpumpen i tanken till att börja med, får hoppas det kommer funka.
Erlandsson
Forumsberoende

Inlägg av Erlandsson »

taz82 skrev:Zlatan vilken tempo!

Mycket imponerande. Kul med impulsivitet, det känner jag själv till också :)

Med detta tempot är väl detta åk startat, mappat och bromsat innan november är slut... :) :thumbright:
Tack tack!

Väntar på min växellåda, koppling och svänghjul som borde anlända med bussgods vilken dag som helst, har väntat i en vecka på sakerna idag. :thumbdown:

Får hoppas man hinner få provstartad innan snön faller iallafall, så kan man ägna sig åt utsidan när snön ligger djup.

Mvh
Användarvisningsbild
turbo_sven
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av turbo_sven »

inte illa. mycket gjort på lite tid. kommer att gå undan hella vägen tills den e klar känns det som. bra jobbat än sålänge :thumbright:
Erlandsson
Forumsberoende

Inlägg av Erlandsson »

turbo_sven skrev:inte illa. mycket gjort på lite tid. kommer att gå undan hella vägen tills den e klar känns det som. bra jobbat än sålänge :thumbright:
Tack så mycket :)
Erlandsson
Forumsberoende

Inlägg av Erlandsson »

Tommy Luhr skrev:såg du skickat pm, du kunde ju själv :thumbright:
Hehe, inte illa va :thumbright:
Woxter_740
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Woxter_740 »

se redigt najs ut de här :) denna tråden följs :) men hur lyder motor receptet da?? :)

//Woxter
Erlandsson
Forumsberoende

Inlägg av Erlandsson »

Woxter_740 skrev:se redigt najs ut de här :) denna tråden följs :) men hur lyder motor receptet da?? :)

//Woxter
Tackar :D

Motorn är nått jag slängt ihop för att kunna få ut 500hk, hoppas det kommer funka.

Nåja, nog om det.

Motorn i korthet.

Block:
B230fk, original vevaxel, h-profil stakar, smidda mahle kolvar från b23et, avsvarvade för frigång mot ventilerna, uppborrade oljehål, underdelen viktad och balanserad.

Topp:
16v topp, portad av Tommy Luhr, förstärkta fjädrar (Tommy där också) original insug med original fuelrail, 1680cc bosh spridare, original bränsletrycksregulator, original 3" spjäll.

Grenrör från Tommy Luhr, Garret GT40 agg (också köpt av Tommy, VÄLDIGT mycket Tommy just nu :lol: ) extern 60mm wg, 3" rostfritt avgas utan dämpare med sidepipe, 3" tryckrör i rostfritt, tial dump, frontmonterad kina ic, sertab oljekyl i fronten, stora 960 kylet, Nira i3+, separata audi spolar, dubbla 984 pumpar med 10mm bränsleledningar, catchtank till bränlset.

Lättat svänghjul med audi rs4 tryckplatta samt en TTR förstärkt m90, samt svetsdiffad bakaxel till att börja med.

Det va i stort sett motorn.

Vad tror ni?

Fixar jag 500hk

Mvh
Erlandsson
Forumsberoende

Inlägg av Erlandsson »

Blev lite gjort i garaget idag också. Blev i stort sett klar med nira installationen också. Ska koppla in elfläkten och bränslepumparna så fort dom dimper ner i brevlådan. Glömde kameran idag så det får duga med några sunkiga mobilbilder tyvärr.

Handsfacket sett utifrån
Bild

Handsfacket bakifrån
Bild

Monterat i bilen.
Bild

Såhär blev det till slut.:thumbright:
Bild

Allt för idag.

Tack å hej
Woxter_740
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Woxter_740 »

låter som ett fint recept :) tror det kommer lira på fint :) men vart ha du köpt V-bandsklämman o "tändhattarna"?? :)

//Woxter
Erlandsson
Forumsberoende

Inlägg av Erlandsson »

Woxter_740 skrev:låter som ett fint recept :) tror det kommer lira på fint :) men vart ha du köpt V-bandsklämman o "tändhattarna"?? :)

//Woxter
V-klämman handlade jag hos KL Racing och tändspolarna köpte jag av LG Speed samtidigt som jag köpte sprutet.

Mvh
Erlandsson
Forumsberoende

Inlägg av Erlandsson »

Har hänt lite idag också. :thumbright:

Kopplade in oljekylet
Påbörjade XC grill bygget.
M.M

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Borrade även om avgashuset så oljeanslutningarna blev rätt
Bild

Allt för idag.

Mvh
Erlandsson
Forumsberoende

Inlägg av Erlandsson »

Hänt lite idag också. Har haft fullt upp med annat i stort sett hela dagen så inte blivit så mycket tid i garaget.

Hämtade ut ett paket igår.

2st 984 bränslepumpar
Bild

Rev ur inredningen så jag kan tvätta mattor, dra batterikabel m.m
Bild

Bild

Enda rosten jag hittade
Bild
Inte illa för en 500:- bil :thumbright:

Såhär håller man sig vaken :thumbright:
Bild

Allt för idag. Får hoppas det händer lite mera imorgon.

Mvh
Användarvisningsbild
turbo_sven
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av turbo_sven »

inte illa. men ska du inte borra blocket? tycker del låter lite konstigt annars men de e bara jag :? har du monterat oljefiltret nere vid balken eller? redbull det kan man ju förstå med den speeden du har på det bygget :hihi: :hihi: men det blir kanonbra :thumbright:
Erlandsson
Forumsberoende

Inlägg av Erlandsson »

turbo_sven skrev:inte illa. men ska du inte borra blocket? tycker del låter lite konstigt annars men de e bara jag :? har du monterat oljefiltret nere vid balken eller? redbull det kan man ju förstå med den speeden du har på det bygget :hihi: :hihi: men det blir kanonbra :thumbright:
Ser ingen anledning att borra blocket. Oljefiltret sitter monterat nere vid rambalken numera ja.

Mvh
Erlandsson
Forumsberoende

Inlägg av Erlandsson »

Fick lite gjort idag också.

Drog bränslerör samt strömkabel från bagagen till startmotorn. Monterade även en huvudströmbrytare.

Brytaren
Bild

Bränslerör
Bild

Bränslerör samt strömkabel
Bild

Allt för idag. Får hoppas på en provstart snart :thumbright:

Mvh
Skriv svar