Dagens Motor tips.

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Ja wankel motorer är intressanta, man frågan är om dom har någon egentlig framtid, med tanke på förbrukning och emmissioner.

Å andra sidan kanske det är just dagens maskinpark med styrda maskiner som gör att Wanklen kan hållas vid liv som konstruktion, med tanke på ökad noggranhet vid tillverkning och bättre materialsorter???


Mycket intressant länk , där man verkligen såg hur allt sitter ihop :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Maxiz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tis sep 16, 2008 4:25 pm
Ort: Umeå

jajemen!!

Inlägg av Maxiz »

joo.. wankel motorn kan man hämta ur en massa kraft! men det som är felet är att dom behöver stor kylare och den slukar bensin som en elefant. dock så har ju den nya mazdan rx-8: an wankel motor. jag vet inte om dom har samma bensin-problem och kylar problem med den. men jag hoppas att dom kommer fortsätta med wankel. eftersom man kan hämta ur mycket kraft ur en sån liten motor! :thumbright: och det gillar vi! inte sant ? :twisted:

MVH Philip
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: jajemen!!

Inlägg av JoBy »

Maxiz skrev:joo.. wankel motorn kan man hämta ur en massa kraft! men det som är felet är att dom behöver stor kylare och den slukar bensin som en elefant. dock så har ju den nya mazdan rx-8: an wankel motor. jag vet inte om dom har samma bensin-problem och kylar problem med den. men jag hoppas att dom kommer fortsätta med wankel. eftersom man kan hämta ur mycket kraft ur en sån liten motor! :thumbright: och det gillar vi! inte sant ? :twisted:

MVH Philip
Mycket kraft är väl fel att säga, det får man av en SCANIA V8. Mycket effekt däremot. :D
Maxiz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tis sep 16, 2008 4:25 pm
Ort: Umeå

joo

Inlägg av Maxiz »

sant! jag trodde folk skulle förstå vad jag menade !! men helt sant,,
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

en 940 turbo med 3" avgas och chip kjör fint i från en rx8 (den har ju inga turbo :doh: ), och när den måste fylla bensin varje timme så tapar den ennu mer tid. men rolig lekbil. lett kontrolerad. men honda s2000 varvar likemycket + går lite bettre.
Maxiz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tis sep 16, 2008 4:25 pm
Ort: Umeå

jupp

Inlägg av Maxiz »

ja det är helt klart så :hihi: inte det jag menar med allt :doh: jag menar bara att jag tycker att tekniken är cool.. och visst finns det bilar som kör ifrån bilar med wankel.. det är inte det ^^ helt enkelt så tycker jag att wankel-motorerna är en klass för sig när det gäller tekniken.. elelr har jag fel ?

MVH Philip
stefan j fd cab
Forumsberoende
Inlägg: 916
Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
Ort: surahammar

Inlägg av stefan j fd cab »

tja beror alltid på vad och hur man jämför - en originalbil mot en trimmad tex
finns alltid nåt annat som är snabbare vad man än kör
men det är inte lika säkert att det är lika roligt bara för att det går fortare
jag tycker tex att en miata är betydligt roligare att köra än en chippad 940 fast den är betydligt slöare

ang wankelmotor så tror jag att den har hamnat lite väl mycket på efterkälken
poängen med den är ju att den är liten och lätt och ger mycket effekt
till och med riktigt mycket effekt i vissa utföranden
men nu kommer ju tex vw med en turbomatad 1,4 liters maskin på 160?hk (tror det var det) som tydligen inte ska dra mer än samma bil med dieselmotor
dvs liten lätt maskin med mycket effekt och som dessutom inte drar en hiskelig massa bränsle

hmm - har nån tillverkat en wankeldiesel?
Maxiz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tis sep 16, 2008 4:25 pm
Ort: Umeå

:)

Inlägg av Maxiz »

inte vad jag vet.. men jag trode dom hade slutat med wankel!! det var ju som sagt en Mazda rx4 som min fader berättade för mig om den. den gick ganska bra enligt han, dock så skriker gubben när jag matar ur bilen min på 2: an.. så man vet ju inte vad som innebär ''fort'' :hihi:
sen fick jag se att Mazda kom med deras nya Rx8 med wankel-motor.

problemet ar ju varit att det är så få som kan med wankel-motorerna. om ni såg länken jag skickade. så är det avancerat. men söker man på wankel motor på t.ex. youtube så kan ni se att det finns en del Rx4: or som går riktigt bra, och det är som sagt utan trimmning! jag själv föredrar raka v6: or men jag tycker att teckniken på wankel är helt sanslös :wink:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Wankel diesel det låter "ouppfunnet" :hihi:

VW´s 1,4 Tsi ÄR en mycket intressant motor, finns i mer än en variant.

En av dem är iallafall med "Twincharger" dvs. kompressor och turbo.

170Hk vid 6000 rpm.
240Nm 1750-4500 Rpm.

Sen finns det nog en på 140Hk och 220Nm också

En stunds Youtubeande gav denna träff
http://www.youtube.com/watch?v=Pdp5ibjfo7o

9 ganska intressanta minuter :thumbright:
Notera storleken på blocket och turbo i slutet på videon :shock:

Ingen BMW M30 med HX55 :hihi:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

En annan motor som e rätt otrolig e denna BRM V16 F1 motor på 2 liter konstruertades nån gång runt 1948-49 varvar ca 12 000 rpm
å det jäkligt shyst sång i den oxå
http://www.maserati-alfieri.co.uk/hmsa/hms-084a.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=fZMPDCNy ... re=related
mvh AFFE
Bild
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

AFFE skrev:En annan motor som e rätt otrolig e denna BRM V16 F1 motor på 2 liter konstruertades nån gång runt 1948-49 varvar ca 12 000 rpm
å det jäkligt shyst sång i den oxå
http://www.maserati-alfieri.co.uk/hmsa/hms-084a.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=fZMPDCNy ... re=related
1953 BRM V16 1.5-liter det der... varver 10 000 på lydklippet siden tenningen fra Lucas (inventor of Darkness and Lord of the Short Circuits) ikke henger med...varvet 12 000 i løp. Ladder 3.3Bar på metanol via 2 SU-forgassere. 600 hk...
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

Ok Så den e på Bara 1.5 För jag sökte på Just BRM V16 å fick fram att den va på 2 liter Men det kanske va grund motorn som va på just 2 liter Ja alltid lär man sig nå nytt varje dag HeHe Fast hur som haver så är det sjööön sång i den i alla fall
mvh AFFE
Bild
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

AFFE skrev:Ok Så den e på Bara 1.5 För jag sökte på Just BRM V16 å fick fram att den va på 2 liter Men det kanske va grund motorn som va på just 2 liter Ja alltid lär man sig nå nytt varje dag HeHe Fast hur som haver så är det sjööön sång i den i alla fall
Jupp. Men 2 stk 135mm brede dekk + 600 hk... = tryggest å lytte til,ikke kjøre. 8)
Ken-1
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jul 26, 2007 10:59 am
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av Ken-1 »

Daniel-635 skrev:VW´s 1,4 Tsi ÄR en mycket intressant motor, finns i mer än en variant.
Jupp, det är en mycket intressant liten skapelse. Synd att det är hitler-företaget som tillverkar dem. Vore roligare ifall motorn satt i en Svensk bil.

Annan rolig motor är denna Honda-klassiker som säkert alla känner till men den kan ju ändå nämnas :) Honda NR750 med dom ovala kolvarna.

Bild

Napier Sabre som nämndes tidigare är värd lite mera publicitet tycker jag. Det är ju egentligen två boxertolvor som ligger på varann. Motorn har två vevaxlar och inga ventiler utan andningen styrs med slider lite som på tvåtaktare. 36,7 liter och upp till 4000 hk under test men 3000 hk i "produktion", inte så illa med typ 100 hk/liter och några slider som sköter andningen. Detta borde vara den kraftigaste kolvmotorn som suttit i ett flygplan, iallafall så var det några internetsidor som menade det.

Bild

Finns mycket roliga maskiner här i världen, speciellt under krig dyker de upp då galna forskare får pengar av militären för utveckling.

Har glömt namnet på en häftig kompressormatad flygplansmaskin från 40-talet som gav långt över 100 kW/liter. Får googla lite.

/Kenneth
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Honda NR 750 är ju en modernklassiker :thumbright:

Fascinerande motorer, roterar själva cylinder loppet eller är det en slid "utanför" som roterar ?

Man tänker ju på de stackars kolvringarna ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar