Sovjetracern - projekt separat oljesystem för turbon inlett!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Går många skrönor om Lada och vilka man vill tro på är en sak mellan en själv och vår herre...
Användarvisningsbild
Evert
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön nov 14, 2004 9:28 pm
Ort: Lycksele(Betsele)

Inlägg av Evert »

Enligt en gammal man på en bilverkstad här i Lycksele
så är Lada en "Herrskaps bil" :hihi: :thumbright:
Bild

Niklas Evertsson

http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Wikimoe »

Tack för kommentarer! Skulle uppskattas mycket om någon tog sig tid och skrev en rad eller två och svarade på frågorna jag har :wink:

IC´n är ifrån en volvo V70 men är på tok för stor och ska inte användas. Inte ens min så jag kan nog inte sälja den heller...

Evert: jo det var jag, du har inte lust att smuggla ut nån lämplig ic eller ge mig ett bra pris? :wink:

Driddler: Motorn som sitter i läcker olja och är skitig som få men ska bara använda den som mall och skaffa en "riktig" motor senare att renovera och måla upp så jag har kvar nuvarande som besiktningsmotor. Och inga raggarlösningar här inte, det blir 100% hårdrockslösningar :hihi:

Lite har det hänt ikväll, inte mycket att se men kan väl bjuda på nån bild för att pigga upp tråden

Bild
ventilkåpan är klar, fattas dock lite slipning och färg, men det kommer senare.

Bild
Något som ska likna ett insug under konstruktion

Bild
Ett halvt ihopsvetsad insug, tror ni det funkar?
Användarvisningsbild
Evert
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön nov 14, 2004 9:28 pm
Ort: Lycksele(Betsele)

Inlägg av Evert »

Smuggling håller jag inte på med, men det går säkert dra en historia för någon av säljarna
om att vara fattig hårdrockande student som behöver ett bra pris på en IC till sitt busbils bygge :thumbright: :headbang:

kanske en ic från en saab 900 vore nått, liten smidig i alu en bra början iallafall.
Bild

Niklas Evertsson

http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
Hillbilly_speedshop
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: tis sep 16, 2008 8:35 pm
Ort: Alunda
Kontakt:

Inlägg av Hillbilly_speedshop »

Häftigt bygge! hamnar ju under kategorin yxbygge å de tycker vi om :thumbright:

är den bakhjulsdriven?
ingen rök utan 142
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Wikimoe »

Evert: hehe ja, får ta på mig mina trasigaste byxor och gråta en skvätt så kanske jag får rabatt :hihi: Men nu överväger jag att bygga utan ic på version 1 av det enkla skälet att de ska vara simpelt. Får jag de att fungera någorlunda ska det byggas riktiga grenrör och insug.

Hillbilly: Ja, nu yxas det ihop, så länge det fungerar bryr jag mig inte om hur de ser ut :hihi:
den är bakhjulsdriven, ja.
Hillbilly_speedshop
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: tis sep 16, 2008 8:35 pm
Ort: Alunda
Kontakt:

Inlägg av Hillbilly_speedshop »

Wikimoe skrev: Hillbilly: Ja, nu yxas det ihop, så länge det fungerar bryr jag mig inte om hur de ser ut :hihi:
den är bakhjulsdriven, ja.
okej trevligt! hemmapul måste inte bli snyggt bara funka :thumbright:
ingen rök utan 142
mrgasser
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 67
Blev medlem: tor aug 17, 2006 2:07 am
Ort: Köping

Inlägg av mrgasser »

Wikimoe skrev:Bild
Ett halvt ihopsvetsad insug, tror ni det funkar?
Flänsen verkar tunn, använd 8mm istället. Förgasaren hängar väl i det där röret? :wink:
Nova -63 2dr HT 283cui, TH350, 8 3/4",
volvo 740 bromsar fram, polyuretanbussningar

Impala -64

164 -69
Användarvisningsbild
Evert
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön nov 14, 2004 9:28 pm
Ort: Lycksele(Betsele)

Inlägg av Evert »

Körde min 325:a första sesongen som sneak och utan IC, körde 0.4bar övertryck då.
går förmodligen att köra med lite mer ladd beroende på grejorna utan IC.

jag röstar på att steg ett få ett fungerande koncept utan att krångla till det för mycket :thumbright:
sedan hur långt nästa steg blir är väl hur motiverad man är och hur mycket effekt man är ute efter
och vad den skall andvändas till.
Bild

Niklas Evertsson

http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Wikimoe »

mrgasser: hehe, jo jag insåg det men jag får väl staga upp förgasaren nu under version ett. Man lever och lär :wink:

Ikväll har jag mest organiserat om lite i verkstan och börjat med en fläns mot turbon från grenrör.

Ska ev beställa en till motor imorgon.

Evert: Visst har ni fått in en rosa skabbig jävla lada rätt nyligt?
Alriksson
För mycket laddtryck
Inlägg: 220
Blev medlem: tor maj 17, 2007 5:58 pm
Ort: Kungälv

Inlägg av Alriksson »

Wikimoe skrev:mrgasser: hehe, jo jag insåg det men jag får väl staga upp förgasaren nu under version ett. Man lever och lär :wink:

Ikväll har jag mest organiserat om lite i verkstan och börjat med en fläns mot turbon från grenrör.

Ska ev beställa en till motor imorgon.

Evert: Visst har ni fått in en rosa skabbig jävla lada rätt nyligt?
tro du inte insugsfoten kan slå sig av värmen? coolt bygge för övrigt :)
Användarvisningsbild
Evert
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön nov 14, 2004 9:28 pm
Ort: Lycksele(Betsele)

...

Inlägg av Evert »

Kan hända, inget jag har stenkoll på :wink:
Bild

Niklas Evertsson

http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Wikimoe »

Alriksson: mja, insuget blir nog inte så varmt skulle jag tro. Slår det sig får jag väl bygga nytt ;) Om du mena att det skulle slå sig av värmen från svetsningen så gick det bra, svetsa lite i taget.

Evert: Det var så att jag skulle hämta just den ladan och ta motorn men de visade sig vara en 1300 motor i den så jag struntade i det. Nån dag senare var den borta så jag antar att den gick till skrot.
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Wikimoe »

Någon pinsam liten uppdatering kan jag bjuda på. Grenrörsadaptern är så gott som klar, fattas bara helsvetsning. Brutalt ful blev den :lol: Folk snackar om lågbudget, detta måste vara en extremform av den "sporten" :hihi: Tyvärr suddiga mobilbilder :( Men så var det ju det här med lågbudget, har man inte råd med kamera så har man inte.

Bild

Kapade original grenrör och vände det upponer, gjorde en söt liten "kollektor" av två böjar av fel dimension och skarvade ihop eländet med ett rör som blev över efter burbygge i en FR bil :hihi:

Bild

Där hamnar snigeln.

Hujedamig, tror ni jag vinner några pokaler med denna bil? :thumbright:
Användarvisningsbild
Evert
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön nov 14, 2004 9:28 pm
Ort: Lycksele(Betsele)

Inlägg av Evert »

Wikimoe skrev: Hujedamig, tror ni jag vinner några pokaler med denna bil? :thumbright:
Det tror jag "Entusiast priset" för messt vilja att få en fungerande busbil med turbo
med en budget som inte existerar :) :wink:
Bild

Niklas Evertsson

http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
Skriv svar